Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
28 juni 2018 |
3 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 juni 2018 |
24 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 juni 2018 |
10 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
28 juni 2018 |
12 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst geeft volgende beoordeling:
“De aanvraag omvat het omvormen van een voormalige winkel (o.a. kleding, tweedehandsartikelen,...) naar een fitness met achterliggende parking. Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Bredabaan Centrum. In deze kernwinkelgebieden stimuleren we de mix van functies, zowel handel, horeca, diensten als ontspanning. Een fitness hoort daarom functioneel goed thuis in een kernwinkelgebied: het trekt publiek aan doorheen de hele dag, ook 's avonds, en zorgt voor levendigheid op voorwaarde dat de vitrine levendig wordt ingericht. Het is dus niet aangewezen de etalages te bestickeren bijvoorbeeld. De nieuwe parking via de zijstraat van de Bredabaan zorgt ervoor dat de mobiliteitsdruk op de Bredabaan niet verhoogd wordt.”
Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. Het omvormen van een handelspand naar een fitnesszaak sluit aan bij de bestaande functies aanwezig op de omliggende percelen in de Bredabaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het gebouw richt zich niet naar de bestaande elementen van de straatwand of de omliggende gebouwen. De schaal van het gebouw is totaal anders. Echter betreft de aanvraag een functiewijziging en interne werken. Het bestaande volume blijft behouden.
Visueel-vormelijke elementen
De etalages aan de zijde Bredabaan dienen levendig te worden ingericht. Het is niet toegestaan deze volledig te bestickeren of het pand zo in te richten dat er geen activiteit zichtbaar is vanaf de winkelstraat. Aangezien de aanvraag een functiewijziging betreft en geen informatie over de zaak-gebonden publiciteit bevat, kan hier geen uitspraak over worden gemaakt. De omgevingsvergunning voor de publiciteit dient door middel van een nieuwe aanvraag te worden bekomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst binnenlandse zaken, Astrid veiligheidscommissie. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“motivering: Omwille van de mogelijke gelijktijdige aanwezigheid van meer dan 150 personen dient er indoordekking aanwezig te zijn.” Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 26 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Het pand wordt ingericht als fitnessruimte. Gelegen in centrumgebied en de normen van CROW volgend, zorgt dit voor een parkeernorm van 1,4 parkeerplaatsen per 100m² BVO. Voor een BVO van 1840m² bedraagt de parkeernorm 26. |
De plannen voorzien in 16 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 16 . Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 10 – 86 = 0 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 26 -16 = 10 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 86 parkeerplaatsen. De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De vorige functie bestond uit een detailhandel. Hiervoor wordt als parkeernorm 4,7 plaatsen per 100m² BVO genomen. (detailhandel > 1500m²) Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 86. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 10 – 86 = 0 . |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Echter moet er nagedacht worden hoe auto’s niet in conflict kunnen komen met andere wagens bij het verlaten of betreden van de parkeergarage. Een mogelijke oplossing is het plaatsen van lichtsignalisatie aan de ingang van de parking. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Fietsvoorzieningen
Het project voorziet een fietsenstalling met plaats voor 60 fietsen: 52 voor bezoekers en 8 voor personeel. De fietsenstalling voor personeel is afgezonderd van de bezoekersfietsenstalling.
Gezien de grootte van de fitness is dit voldoende. Er dient echter wel rekening gehouden te worden met eventuele uitbreidingen bij een capaciteitstekort.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 juni 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
4 juli 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
2 augustus 2018 |
Start 2e openbaar onderzoek |
24 september 2018 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
23 oktober 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
10 december 2018 |
Verslag GOA |
14 september 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
4 juli 2018 |
2 augustus 2018 |
1 |
0 |
0 |
0 |
24 september 2018 |
23 oktober 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Beoordeling: De aanvraag betreft een functiewijziging, van handelspand naar fitnessruimte. Verder betreft de aanvraag interne werken, er wordt geen volume gewijzigd. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: De aanvraag betreft een functiewijziging. Op de bijgevoegde plannen staan geen technische installaties vermeld op het dak. Echter is het plaatsen van zonnepanelen of zonnecollectoren vrijgesteld van vergunning tot 1 m boven de dakrand. Het plaatsen van een airco is ook vrijgesteld van vergunning als deze op 2 m van de perceelsgrens worden geplaatst en de geluidssterkte niet meer dan 43 dB (A) bedraagt. Echter kunnen deze wel milieuvergunningsplichtig zijn. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: Voor de aanvraag is advies opgevraagd bij de dienst mobiliteit. Zij geven advies in het kader van hun expertise. Er dient enkel een oplossing te komen voor een mogelijk conflict tussen auto’s met andere wagens bij het verlaten of betreden van de parkeergarage. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: De aanvraag betreft een functiewijziging. De huidige invulling zou verdwijnen waardoor het lawaaihinder zou moeten verdwijnen. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018074730 |
Gegevens van de aanvrager: |
RR Real Estate met als adres Turnhoutsebaan 575 te 2110 Wijnegem |
Ligging van het project: |
Bredabaan 448-452 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40 sectie C nr. 189M9 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een handelspand naar een fitnessruimte en parkeergarage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.