AG VESPA zal als gedelegeerd bouwheer onder meer de volgende taken op zich nemen in samenwerking met DVW:
Vanaf de voorlopige oplevering valt het cruiseponton en aanhorigheden niet langer onder de Algemene Bouwplaatsrisico / ABR-verzekering van de aannemer en kan de stad zelf beslissen het cruiseponton en aanhorigheden al dan niet te verzekeren.
In het kader van de uitvoering van deze overeenkomst beschikt AG VESPA over de bevoegdheid om in eigen naam maar voor rekening van stad Antwerpen alle beslissingen te nemen die nuttig zijn voor een goede voortgang en realisatie van dit bouwproject. Hierin is uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid om gunningprocedures te voeren in eigen naam, doch voor rekening van stad Antwerpen en daarin alle beslissingen te nemen die nodig zijn voor de voortgang van het dossier (zoals onder meer: opmaak bestek, gunning, meer- en minwerken, verbreking, heraanbesteding, …) zolang zij de projectkost niet overschrijden.
De beheersovereenkomst 2015-2019 Stad Antwerpen / AG VESPA, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2015 (jaarnummer 284) bepaalt onder andere welke doelstellingen en resultaten moeten worden nagestreefd door het AG VESPA en welke middelen het hiervoor krijgt. De beheersovereenkomst bepaalt onder meer ook hoe de wederzijdse samenwerking dient te verlopen in termen van planning, rapportage, evaluatie, intern controlesysteem, enzovoort.
Een overheidsopdracht die door een aanbestedende overheid aan een andere rechtspersoon wordt gegund, valt niet onder het toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten indien volgende voorwaarden zijn vervuld:
Het college keurde op 20 maart 2015 (jaarnummer 2298) de toekomstige invulling van Het Steen principieel goed. Dit hield in dat Het Steen vanaf 2020, naast het nieuwe bezoekerscentrum van de stad Antwerpen, ook de cruiseterminal zal huisvesten.
Op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9540) keurde het college de aanstelling van een ontwerper voor de ontwikkeling van Het Steen tot een toeristisch onthaal- en bezoekerscentrum in Antwerpen goed.
Op 24 mei 2017 (jaarnummer 4813) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv (sinds 1 januari 2018 genaamd De Vlaamse Waterweg nv - hierna DVW) met betrekking tot de technische studie van het ponton goed. De stad Antwerpen en Waterwegen & Zeekanaal nv namen gezamenlijk het initiatief tot de opstart en realisatie van het ponton voor de cruiseterminal.
Met de verhuis van de cruiseterminal naar Het Steen moet de aanmeerplaats voor de zeecruises ook verplaatst worden. DVW liet de haalbaarheid van een ponton in 2016 onderzoeken. Een ponton heeft als groot voordeel dat schepen hun eigen gangways kunnen plaatsen, in plaats van een onderhoudsgevoelige gangway die deels door de stad wordt onderhouden. Een bijkomend voordeel is dat een ponton voor riviercruises, een sterk groeiend segment in Antwerpen, een grote troef is. Het ponton dient, net als de cruiseterminal, operationeel te zijn vanaf het voorjaar 2020.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2228) keurde het college het gedelegeerd bouwheerschap aan AG VESPA voor de bouw van het ponton cruiseterminal goed tot aan de evaluatie van de offertes.
Op 27 april 2018 (jaarnummer 3865) keurde het college de vastlegging van de bedragen aan AG VESPA, als gedelegeerd bouwheer voor de bouw van het ponton cruiseterminal tot aan de evaluatie van de offertes, voor het ontwerp en werfopvolging goed.
De stad Antwerpen geeft AG VESPA nu de opdracht en de bevoegdheid om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een ponton en aanhorigheden voor zee- en riviercruises tot aan de oplevering van het ponton.
De geraamde totale kostprijs van het project bedraagt 17.487.516,00 EUR exclusief btw, dit is 21.159.894,36 EUR inclusief btw.
Dit bedrag is inclusief een begeleidingskost voor AG Vespa van 252.000,00 EUR exclusief BTW, dit is 304.920,00 EUR inclusief BTW.
De uitgaven die in dit collegebesluit worden vastgelegd bedragen in totaal 20.839.244,01 EUR. Het verschil met de hierboven vermelde totale geraamde kostprijs bedraagt 320.650,35 EUR. Dit bedrag wordt besteed aan de ontwerpopdracht en werfopvolging en werd reeds door het college goedgekeurd op 27 april 2018 (2018_CBS_03865).
Aangezien de exploitatie van het cruiseponton een btw-belaste activiteit is, is de btw op de projectkost in principe aftrekbaar. Om hierover rechtszekerheid te verkrijgen, is een rulingaanvraag bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen in voorbereiding. Die aanvraag zal apart aan het college worden voorgelegd. De kosten voor het inwinnen van fiscaal advies en de rulingaanvraag worden afgerekend op de raamovereenkomst “voor het verlenen van juridische diensten - fiscale vragen met inbegrip van contacten en onderhandelingen met de fiscus” (GAC/2016/4148) – bestelbonnummer 4005250086.
"Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten"
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst met AG VESPA goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG VESPA |
200.971,01 EUR |
budgetplaats: 5318000000 In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar. |
4005267290 |
AG VESPA Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer 0267 402 076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 |
10.082.201,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 Mits goedkeuring budgetopmaak 2019 door college, gemeenteraad en hogere overheid. In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar. |
bestelbon volgt later |
AG VESPA Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer 0267 402 076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 |
10.556.072,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 Mits goedkeuring budgetopmaak 2020 door college, gemeenteraad en hogere overheid. In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar. |
bestelbon volgt later |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
AG VESPA | om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een ponton en aanhorigheden voor zee- en riviercruises. |