Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren.
Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 6, overige winstgevende evenementen.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 00760) keurde de gemeenteraad het nieuw retributiereglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.
Op 27 juni 2016 (jaarnummer 00370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde de gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Op 7 mei 2018 diende bvba AR Beheer vertegenwoordigd door Alain Roels, Pourbusstraat 17 te 2000 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Soulfest op zaterdag 14 juli 2018 op de gronden van de Antwerp Cricket Club aan de Floraliënlaan en Middelheimlaan te Antwerpen.
Het college nam in de zitting van 1 juni 2018 (2018_CBS_04987) kennis van deze aanvraag.
Ondertussen werd de naam van het festival door de organisator aangepast van Soulfest naar Soulpark. Soulpark is een soul en funk muziekfestival dat dj-acts afwisselt met live acts. Het festival start om 14.00 uur en het einde van de muziekactiviteit is vastgelegd op 23.00 uur. Het publiek moet het festivalterrein om 23.59 uur verlaten hebben. Men verwacht 3.000 bezoekers en 2.500 op het drukste moment. De publieksingang is langs de Floraliënlaan. Kaarten voor dit festival kosten 15,00 euro aan de kassa en 10,00 euro in voorverkoop. Men zal de bezoekers aanraden om vooral met de fiets en het openbaar vervoer te komen. Er worden extra fietsparkings op het terreinfestival zelf voorzien.
Line up Soulpark 2018:
14:00u - 15:00u | DJ Deloin |
15:00u - 16:00u | DJ set: To Be Confirmed |
16:00u - 17:00u | DJ Hey Mikey |
17:00u - 18:00u | Live Performance: N8N |
18:00u - 19:00u | TLB |
19:00u - 20:00u | Live Performance: Soulbrothers part 1 |
20:00u - 21:00u | Hey Mikey |
21:00u - 22:00u | Live Performance: Soulbrothers part 2 |
22:00u - 23:00u | TLB |
De gronden zijn eigendom van de stad Antwerpen. De Antwerp Cricket Club heeft een concessie op deze gronden. Voor het gebruik van deze gronden, anders dan omschreven in de concessieovereenkomst, is een schriftelijke toelating nodig van de stad Antwerpen. Dit wordt verder opgevolgd door de dienst Stadsbeheer/Vastgoed.
Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.
Algemeen
Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de organisator doorgerekend worden.
Documenten
Infrastructuur en activiteit
Milieu & veiligheid
Schade
Voor meer inlichtingen of eventuele opmerkingen mag u steeds de stadsdienst Groenvoorziening Antwerpen- Middelheim contacteren.
Kantooradres: Antwerpen-Middelheimlaan 69, 2020 Antwerpen
Frank.Caluwaerts@stad.Antwerpen.be - 03 8271539 - 0472 98 03 63
Frie.Wils@stad.Antwerpen.be - 03 8271539 - 0475 38 03 32
Voorwaarden Erfgoed Vlaanderen:
De voorwaarden van de concessie van 21 mei 2014 blijven van kracht.
Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van Volksgezondheid.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Dit houdt in dat:
1.de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2.de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3.de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4.de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Standaardvoorwaarden stadsreiniging met feestcontainers
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18.606) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten in staan voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement.
Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Daarnaast moeten organisatoren er ook voor zorgen dat:
• Er geen schade wordt aangericht aan het openbaar groen;
• Alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgene dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), onmiddellijk na afloop wordt opgeruimd;
• Alle eventuele schade wordt vergoed.
• Bij het bewegwijzeren zorgen dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,…)
Als er gebruik gemaakt wordt van feestcontainers dan gelden de volgende voorwaarden:
In de kostprijs van een feestcontainer zitten de verwerkingskosten van het aangeboden afval en de personeelskost voor het brengen en weghalen van de container. Elke aangevraagde container zien we als één eenheid en rekenen we zo aan.
De retributie per geleverde container bedraagt:
7,00 euro voor 240 liter en 27,00 euro voor 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekenen we een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
U zorgt voor het beheer en de bewaking van de feestcontainers. Dat doet u voor de periode die in het aanvraagformulier staat. U levert de containers in goede staat terug aan de ophaaldienst van het bedrijf Stadsbeheer.
Bij verlies of onherstelbare beschadiging van een container betaalt u een nieuwe container.
Er mag geen afval in de containers gedumpt worden dat een risico inhoudt voor de gezondheid en veiligheid van het verwerkend personeel. Dit gaat over klein gevaarlijk afval, olie, gasflessen en glas.
Als u de container fout hebt gebruikt en dat brengt kosten mee voor de stad, dan rekenen we de kosten door in de eindfactuur.
De feestcontainers worden geleverd op een werkdag tijdens de week vóór de festiviteit.
Stadsdiensten en stedelijke vzw’s zijn vrijgesteld van retributie, alsook evenementen die ondersteund worden door de burgemeester en het schepencollege van de Stad Antwerpen.
Het college keurt de organisatie van Soulpark op 14 juli 2018 op het terrein aan de Floraliënlaan en de Middelheimlaan door de bvba AR Beheer goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld, na te leven.