Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht en aanvullende werken
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende werken en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.
Verrekening 1 - wijziging gevelsteen (wijziging opdracht)
Doordat de fabrikant van de voorgeschreven stenen, in tegenstelling tot voorgaande berichten, geen garantie meer kan geven op de vorst-bestendigheid van hun stenen, is tijdens uitvoering besloten een andere gevelsteen te kiezen. Deze steen heeft wel de garantie van vorst-bestendigheid maar heeft een hogere aankoopprijs dan de beschreven steen. Daarnaast is de steen kleiner van formaat waardoor er meer handelingen (zagen, lijmen, ...) nodig zijn om deze te verwerken, wat een meerprijs met zich meebrengt.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.326,90 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 2 - asfalt opslag (aanvullende opdracht)
De tijdelijke verharding voor buitenopslag was voorzien in prefab betonplaten. De bestaande verharding waarop moet aangesloten worden, ligt niet vlak genoeg om hierop te kunnen aansluiten. Daarom wordt een overgang gemaakt met asfalt.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 3.408,00 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 3 – omlegging gasbuis (wijziging opdracht)
Bij voorafgaandelijke sonderingen in een groenzone naast het gebouw werd de diepte van de gasbuis toevoer naar de schietstand vastgesteld op – 80 cm . Bij het uitbreken van de funderingsplaat werd bij een nieuwe sondering vastgesteld dat de gasbuis ter hoogte van het te slopen gebouw slechts op – 40 cm lag. Om veiligheidsredenen moet de buis omgelegd worden voor de effectieve sloping te kunnen doen.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 10.309,20 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 4 – verplaatsen zeecontainers (aanvullende opdracht)
Op het terrein voor de aanleg van het containerpark stonden nog 2 zeecontainers van de politie. Op vraag van de Lokale Politie werd de verplaatsing door ons opgenomen. Bij afloop van de werken zullen alle opdrachten voor Lokale Politie teruggevorderd worden.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 440,00 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 5 – asfalt aan betonplaten (aanvullende opdracht)
De bestaande te behouden verhardingen van de gesloopte loodsen was niet bereikbaar met vorkliften omdat de betonplaat die er naartoe loopt ongelijk ligt. Daarom werd deze vervangen door een asfalt verharding.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 5.350,56 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 6 – waterleiding (wijziging opdracht)
De waterleiding van de schietstand loopt onder het terrein van het containerpark. Het was voorzien deze te behouden. Bij het uitvoeren van de sloopwerken werd echter vastgesteld dat deze vezelcementbuis in een zeer slechte staat was en heel makkelijk kan beginnen lekken. Daarom is het noodzakelijk deze te vervangen door een PE buis.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
Advies Vastgoed:
De aannemer stelt een marketconforme prijs voor die door Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 8.630,00 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
De oorzaken van voormelde verrekeningsvoorstellen kunnen als volgt worden samengevat (prijzen exclusief btw):
Verrekening | Wijziging opdracht | Aanvullende opdrachten | Totaal | Termijn | Oorzaak |
1 | 2.326,90 EUR | 2.326,90 EUR | 0 | onvoorziene omstandigheden | |
2 | 3.408,00 EUR | 3.408,00 EUR | 0 | op vraag van de klant | |
3 | 10.309,20 EUR | 10.309,20 EUR | 0 | onvoorziene omstandigheden | |
4 | 440,00 EUR | 440,00 EUR | 0 | op vraag van de klant | |
5 | 5.350,56 EUR | 5.350,56 EUR | 0 | op vraag van de klant | |
6 | 8.630,00 EUR | 8.630,00 EUR | 0 | onvoorziene omstandigheden | |
Totaal |
21.266,10 EUR |
9.198,56 EUR |
30.464,66 EUR | 0 |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 30.464,66 EUR + 6.397,58 EUR (21% btw) = 36.862,24 EUR.
In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2016/4340 (P07373) en procedure | gemeenteraad | 20 februari 2017 | 00099 |
goedkeuring gunning aan THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct | college | 12 mei 2017 | 04347 |
goedkeuring vastlegging budget op naam van THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct | college | 3 novermber 2017 | 09617 |
In zitting van 20 februari 2017 (jaarnummer 00099) keurde de gemeenteraad het bestek GAC/2016/4340 (P07373) - Nieuwbouw personeelsgebouw, omgevingswerken en luifel, aanleg nieuwe toegangsweg, Havanastraat 5, 2030 Antwerpen, goed.
De uitgave voor de wijzigingen van de opdracht en de aanvullende opdrachten bedraagt 36.862,24 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2018. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd aan de firma THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct, Oeverkant 38, 2070 Burcht, ondernemingsnummer 0678.795.013, voor de aanvullende opdrachten voor de nieuwbouw van een personeelsgebouw, omgevingswerken, luifel en de aanleg van de nieuwe toegangsweg voor het containerpark Luchtbal, Singaporestraat 99, 2030 Antwerpen.
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 9.198,56 EUR + 1.931,70 EUR (21% btw) = 11.130,26 EUR.
Het college keurt de wijzigingen van de opdracht goed voor een bedrag van 21.266,10 EUR + 4.465,88 EUR (21% btw) = 25.731,98 EUR, voor de nieuwbouw van een personeelsgebouw, omgevingswerken, luifel en de aanleg van de nieuwe toegangsweg voor het containerpark Luchtbal, Singaporestraat 99, 2030 Antwerpen, op basis van het bestek GAC/2016/4340 (P07373), gegund aan de firma THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct, Oeverkant 38, 2070 Burcht, ondernemingsnummer 0678.795.013.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
wijzigingen van de opdracht en aanvullende opdrachten P07373 - nieuwbouw van een personeelsgebouw, THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct, ondernemingsnummer rekeningnummer |
36.862,24 EUR, inclusief 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 1SWN030205P07373 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010309 budgetperiode: 1800 |
4005288359 |