Terug

2018_CBS_06370 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06370 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring 2018_CBS_06370 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

De betalende zone binnen de Singel is gereglementeerd als betalende E9b-zone (enkel motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen), met een aantal geselecteerde uitzonderingsstraten waar alle voertuigcategorieën mogen parkeren (E9a-borden).

Deze huidige reglementering weert niet enkel grote vrachtwagens, maar ook alle lichte vracht. Bovendien heeft deze reglementering niet altijd te maken met de grootte van het voertuig, maar wel met de manier waarop het ingeschreven staat. Zo kan een bestelwagen met achterbanken ingeschreven als personenvoertuig wel in een E9b-zone parkeren, terwijl diezelfde bestelwagen zonder achterbanken ingeschreven als lichte vracht er niet mag parkeren.

De E9b-reglementering zorgt voor problemen voor bewoners met lichte vracht die vaak niet in de buurt van hun bestemming mogen parkeren en niet altijd een parkeerplaats vinden in de uitzonderingsstraten, als die er al zijn. Daarnaast is het ook voor handelaars, werknemers en zelfstandigen die in Antwerpen en de districten wonen en werken een probleem bij dubbel gebruik van hun voertuig.

Tenslotte legt de concentratie van lichte vracht in die paar uitzonderingsstraten een zware druk op de leefkwaliteit van die straten. Een billijke spreiding over de volledige buurten, wijken of districten kan hier milderend zijn.

Om een antwoord te bieden op deze problematiek wordt de betalende E9b-zone binnen de Singel omgevormd tot een zone waar alle voertuigcategorieën tot maximum 3,5 ton mogen parkeren. Hierdoor wordt lichte vracht toegelaten, terwijl grote vrachtwagens geweerd worden. Op die manier krijgt de stad Antwerpen een parkeerbeleid dat strookt met de realiteit op straat en kan er eenduidig worden opgetreden. In de drukke winkelstraten, waar momenteel het winkelstraatprincipe geldt (bewonersvergunningen zijn niet geldig), blijft de E9b-reglementering van kracht (lichte vracht mag niet parkeren). Het betreft onderstaande straten:

  • Nationalestraat;
  • Brederodestraat;
  • Carnotstraat;
  • Turnhoutsebaan;
  • Stenenbrug (tussen Turnhoutsebaan en Noordersingel);
  • Handelstraat;
  • Korte Zavelstraat;
  • Sint-Gummarusstraat;
  • Statiestraat;
  • Driekoningenstraat.

De afdeling mobiliteit stelt tevens voor om Nieuw-Zuid toe te voegen aan de betalende zone. De tarifering wordt bepaald in het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' dat ook ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd. De tarifering en uren van beperkt parkeren van Nieuw-Zuid volgt die van de wijk Zuid (betalend parkeren van maandag tot en met zaterdag van 9u00 tot 22u00 volgens het lichtgroene tarief, zonder dagticket).
Nieuw-Zuid wordt toegevoegd aan de betalende zone omwille van het optimaal gebruik van de beperkte parkeerplaatsen voor kortparkerende bezoekers van handelszaken. Om die reden worden er geen bewonersvergunningen uitgereikt aangezien de bewoners van Nieuw-Zuid inpandig parkeergelegenheid hebben. Bovendien zijn het aantal parkeerplaatsen op het openbaar domein te beperkt om plaats te bieden aan bewoners. 
De definitieve signalisatie op Nieuw-Zuid zal de fasering van de werken volgen.

Fasering

De nieuwe regeling gaat van kracht op 1 oktober 2018. De eerste borden worden in augustus 2018 al vervangen zodanig dat de werken tegen ten laatste 1 oktober 2018 klaar zijn.

Communicatie

Een goede communicatiecampagne is belangrijk. Bewoners, bezoekers en handelaars moeten op de hoogte zijn van deze aanpassingen, zodat zij zich tijdig hieraan kunnen aanpassen. Na goedkeuring van dit aanvullend verkeersreglement door het college, wordt een brief verstuurd naar alle eigenaars van voertuigen met een parkeervergunning lichte vrachtwagens en de bewoners van Nieuw-Zuid.

Tijdens de overgangsperiode wordt er door de parkeerwachters sensibiliserend opgetreden met flyers voor lichte vracht gebruikers die geen geldig parkeerbewijs hebben. Vanaf oktober 2018 wordt er gehandhaafd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 24 november 2015 (jaarnummer 630) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed.

Op 27 januari 2017 (jaarnummer 834) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel' in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed.

Op 15 juli 2017 (jaarnummer 6278) keurde het college het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Hierin wordt bepaald welke tariefzone in welke straten geldt.

Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2188) keurde het college de principebeslissing en de voorgestelde werkwijze van 'Omvormen beperkte parkeerzones naar maximaal 3,5 ton' goed. Het college gaf ook de opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit om het aanvullend verkeersreglement voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel' aan te passen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 18 december 2017 Gunstig onder voorwaarden

LP/VK/R&F/VK heeft volgende opmerking op het aanpassen van het aanvullend reglement om de zone betalend parkeren uit te breiden voor lichte vracht:

  • in smalle straten kan een lichte vrachtwagen door zijn breedte hinderlijk geparkeerd staan en moet rekening worden gehouden voor de normen voor brandweer;
  • in de buurt van scholen moet gedacht worden aan het toepassen van venstertijden voor licht vrachtwagens om ze slechts buiten de schooltijden te laten parkeren.
  • in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers en net voor kruispunten, is het wenselijk om lichte vrachtwagens op 20 meter afstand te laten parkeren;
  • door het volume van lichte vrachtwagens wordt het zicht op fietsers op het aanliggend fietspad beperkt van en naar de garages;
  • in woonstraten zullen overstekende voetgangers tussen de auto’s en lichte vrachtwagens minder snel opgemerkt worden.

De afdeling mobiliteit neemt akte van deze opmerkingen en geeft aan dat een aantal punten al voorzien zijn of aangepakt worden.

In de wegcode zijn al een aantal zaken voorzien zodat voertuigen op voldoende afstand geparkeerd moeten worden. Voor kruispunten en zebrapaden moet er 5 meter vrij gelaten worden in functie van de zichtbaarheid. Voor kruispunten met verkeerslichten is dit 20 meter (wegcode artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod). Bovendien mogen voertuigen niet langs de rijbaan parkeren als de vrije doorgang minder dan 3 meter breed zou worden (wegcode artikel 25. Parkeerverbod).

Momenteel staan er lichte vrachten geparkeerd in straten waar dit niet toegelaten is.

Uit een eerste snelle analyse blijkt dat de lichte vrachten die momenteel fout geparkeerd staan in straten waar het niet toegelaten is, niet zorgen voor een verhoogd ongevallenbeeld.

Het onderscheid tussen personenvoertuigen en lichte vracht is er vaak enkel op papier. Zo kan hetzelfde voertuig met achterbanken als personenvoertuig worden ingeschreven, terwijl dat voertuig zonder achterbanken als lichte vracht wordt gezien. Ook dit maakt de verkeerssituatie onduidelijk voor weggebruikers en bewoners.

Districtsraad Antwerpen, advies van 18 juni 2018 (jaarnummer 154) Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 21 juni 2018 (jaarnummer 42) Gunstig advies
Districtsraad Borgerhout, advies van 25 juni 2018 (jaarnummer 60) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad Borgerhout geeft gunstig advies onder voorwaarden over het ontwerp van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel" in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in collegezitting van 27 januari 2017 (jaarnummer 834). De districtsraad sluit zich aan bij de voorwaarden gesteld door LP/VK/R&F/VK:

  • in smalle straten kan een lichte vrachtwagen door zijn breedte hinderlijk geparkeerd staan en moet rekening worden gehouden voor de normen voor brandweer;
  • in de buurt van scholen moet gedacht worden aan het toepassen van venstertijden voor licht vrachtwagens om ze slechts buiten de schooltijden te laten parkeren.
  • in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers en net voor kruispunten, is het wenselijk om lichte vrachtwagens op 20 meter afstand te laten parkeren;
  • door het volume van lichte vrachtwagens wordt het zicht op fietsers op het aanliggend fietspad beperkt van en naar de garages;
  • in woonstraten zullen overstekende voetgangers tussen de auto’s en lichte vrachtwagens minder snel opgemerkt worden.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel" in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in collegezitting van 27 januari 2017 (jaarnummer 834).

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
verkeerstechnische dienst verkeerssignalisatie in verband met parkeren binnen de Singel aanpassen 
MPA parkeerautomaat en informatienietjes inrichten in Nieuw-Zuid
SW/communicatie brief versturen naar alle eigenaars van een voertuig met een parkeervergunning lichte vrachtwagens en de bewoners van Nieuw-Zuid

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • KaartmettariefzonesbinnendeSingel
  • artikels_beperkt_parkeren_binnen_Singel