Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 mei 2018 |
14 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
3 april 2018 |
19 april 2018 |
Ongunstig |
Digit - Eandis / IMEA |
3 april 2018 |
27 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Rio-link (Aquafin) |
3 april 2018 |
26 april 2018 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
3 april 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 april 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/energie en milieu Antwerpen |
18 juni 2018 |
22 juni 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
bij een manueel te bedienen deur dient er een opstelruimte van 50 cm naast de deur voorzien te worden om opstelruimte en draairuimte te kunnen garanderen. Er is geen 50cm opstelruimte aan beide interne toegangen naar kleine eetplaats op het gelijkvloers.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
het is verplicht om nieuwe daken aan te leggen als een groendak. Het dak werd niet van groendak voorzien.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van school blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De lagere school was destijds deels gehuisvest in gebouw A, het gebouw parallel met de Willem Gijsselsstraat. Omwille van stabiliteitsredenen werd het gebouw gesloten en werden er containerklassen geplaatst, dit met de nodige vergunningen. Deze containerklassen hebben ook maar een beperkte levensduur zodat een nieuwbouw zich opdrong. Deze nieuwbouw maakt dus onderwerp uit van de aanvraag. Deze nieuwbouw vervangt dus een bestaand gebouw dat aan vervanging toe is. Er is geen uitbreiding van de school of aantal leerlingen. De parkeerbehoefte van dit nieuw schoolgebouw is 0 In de laatst vergunde toestand is er een ondergrondse parking. De inrit naar deze parking verdwijnt. Er verdwijnen door de verbouwing 2 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 2. |
De plannen voorzien in 20 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 20. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Er wordt een nieuwe fietsenstalling gebouwd voor 160 fietsen ter vervanging van de bestaande.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de bouw van een nieuwe vleugel voor de lagere school. Het nieuwe gebouw wordt links van het bestaande administratief gebouw voorzien langsheen de Halewijnlaan, schermt enerzijds de school af van deze weg, anderzijds vormt het gebouw een poort naar de school.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Voorliggende aanvraag werd voorafgaandelijk voorgelegd aan de welstandscommissie. Na een ongunstig advies op 20 januari 2017 werd het ontwerp herzien en aangepast aan de opmerkingen van de welstandscommissie en opnieuw voorgelegd aan de stadsbouwmeester op 20 oktober 2017. De stadsbouwmeester meldt de aanpassingen te appreciëren.
Het is echter onduidelijk hoe donker het donkergrijze gevelsteen zal worden uitgevoerd. De bouwcode wijst er op dat het gebruik van donkere materialen, met het oog op het voorkomen van de stedelijke opwarming, niet gewenst is. Bijkomend dient opgemerkt dat donkergrijs parement niet in harmonie is met de directe omgeving. In voorwaarde wordt hierom opgelegd het parement in een lichtere kleurstelling, meer in harmonie met de in de omgeving voorkomende bebouwing uit te voeren.
Hydraulische en technische aspecten
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan Water-link.
Zij oordeelden dat het project niet gunstig kan geadviseerd worden om volgende redenen:
- Het regenwater wordt opgevangen in een regenwatervolume voor hergebruik bij twee toiletten en een buitenkraantje. Het is niet duidelijk of er voldoende hergebruik zal zijn om dit volume optimaal te benutten. Dit hergebruik dient gemotiveerd te worden.
- Het is niet duidelijk door hoeveel leerlingen en andere gebruikers het sanitair zal gebruikt worden dat naar deze septische put aansluit. Hierdoor is het niet duidelijk of de septische put correct gedimensioneerd is. De dimensionering van de septische put dient gemotiveerd te worden op basis van het verwachte aantal gebruikers equivalenten en de Antwerpse bouwcode.
- Het is niet duidelijk of de infiltratiecapaciteit en oppervlakte van de groenzones voldoende is om het afstromend water van de verharde oppervlaktes te verwerken. Dit dient gemotiveerd te worden. Eventueel kunnen de groenzones als ondiepe wadi’s aangelegd worden waardoor er meer infiltratievolume ontstaat. Verder is het ook onduidelijk of de grondwaterstand voldoende laag is om ondergronds te kunnen infiltreren met infiltratiebakken en bovendien zijn er op sommige plaatsen infiltrerende groenzones voorzien bovenop de ondergrondse infiltratiebakken.
- De diameter van de RWA-overloop naar de riolering dient minstens 125 mm tot maximaal 200 mm te bedragen (is nu 110 mm volgens het plan).
Bovenstaande redenen kunnen in voorwaarden worden opgelegd waardoor het advies kan worden aangepast als een voorwaardelijk gunstig advies kan gelezen worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Strijdig met de verordening toegankelijkheid dient opgemerkt dat er geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast de deur naar de eetplaats op het gelijkvloers is. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en dient te worden aangepast zodat deze conform de bepalingen is van de verordening.
Dit kan door de voorziene schuifdeur te automatiseren of door de schuifdeur te vervangen door een draaideur en de afstand tussen de twee evenwijdige muren verder uit elkaar te plaatsen zodat er naast de deur nog een vrije wand- en vloerbreedte is van minimum 50 cm.
Verder dient opgemerkt dat er, strijdig met de bouwcode, geen groendak voorzien werd. Hier kan geen afwijking op toegestaan worden. In voorwaarde zal worden opgelegd het dak uit te voeren als groendak.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
10 april 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
9 mei 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
12 juli 2018 |
Verslag GOA |
8 juni 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10 april 2018 |
9 mei 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018022258 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Alfons Van Dijck met als adres Noorderlaan 108 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Halewijnlaan 90 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13 sectie N nr. 834A11 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een nieuw schoolgebouw aan een reeds bestaande school |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
27/02/1959: vergunning (18#38147) voor veranderingswerken
Laatste vergunning en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.