Terug

2018_CBS_06201 - Omgevingsvergunning. OMV_2018024329 - Tweegezusterslaan 41-45. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06201 - Omgevingsvergunning. OMV_2018024329 - Tweegezusterslaan 41-45. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_06201 - Omgevingsvergunning. OMV_2018024329 - Tweegezusterslaan 41-45. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - Rio-link (Aquafin nv)

5 april 2018

26 april 2018

Geen bezwaar

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

5 april 2018

2 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

5 april 2018

17 april 2018

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

5 april 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

 Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater 

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 

De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18: Algemene bepalingen: het eerste verdiep is enkel te bereiken via een trap. Er wordt geen lift voorzien;
  • artikel 19: Hellingen: de helling wordt niet langs beide zijden voorzien van een leuning, deze leuning moet tevens 40cm horizontaal verderlopen;
  • artikel 20: Trappen: er wordt geen leuning voorzien voor de trap buiten, de trappen binnen moeten voorzien worden van leuningen aan beide zijden, leuning moet 40 cm horizontaal doorlopen aan het begin en einde van de trap;
  • artikel 25: Vrije en vlakke wand en vloerbreedte naast deur: er wordt geen 50cm vrije wand en vloerbreedte voorzien bij de deuren naar de klaslokalen;
  •  artikel 29/2: op de eerste verdieping wordt er geen aangepast toilet voorzien;

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009. 

De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’ 

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 

De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’ 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het verlengen, met een termijn van 5 jaar, van een tijdelijke vergunning voor een modulaire school in een binnengebied met toegang in de Tweegezusterslaan. Het schoolgebouw bevat 12 klassen voor kleuters en kinderen van de lagere school. De verleende vergunning (NDE/B/P/20127406) liep af op 1 oktober 2017. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van school en groene open speelzone die publiek toegankelijk is blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving van de Tweegezusterslaan en binnen de gehele bestemmingszone wonen. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag een verlenging betreft van een bestaande vergunning voor een periode van 5 jaar. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het binnengebied heeft een afmeting van ongeveer 80 op 50 m met een groene open speelruimte en een zone voor het schoolgebouw met containers. Tegenover de laatst vergunde toestand werd de verharding aan het schoolgebouw uitgebreid tot aan het hekwerk. Het uitbreiden van de waterdoorlatende bestrating met ongeveer 100m² is aanvaardbaar in een binnengebied waar de openbare ruimte zoveel als mogelijk op een groene manier werd ingevuld en de waterdoorlatende verharding beperkt is tot het noodzakelijke. 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van de modulaire containers werden niet gewijzigd tegenover de laatst vergunde toestand en bestaan uit PVC gelakte staalplaten  met een grijsblauwe kleur (coating RAL 9007). Het toegepaste materiaal wijkt af van de in de omgeving voorkomende bebouwing, maar gezien het om een tijdelijke invulling gaat kan er worden afgeweken van de geldende voorschriften inzake de visuele en vormelijke aspecten. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omwille van privacy werd in de voorgaande vergunning in voorwaard opgenomen om het gehele gebouw 3 m verder van de perceelsgrenzen met woningen Tweegezusterslaan 17 tot en met 23 te verschuiven. Daardoor konden 4 bestaande bomen behouden blijven, wat de privacy ten goede kwam. Door het uitvoeren van de verschuiving diende de luifel aan de voorzijde van het gebouw 3 m ingekort te worden om een minimale afstand  van 3 m tot de perceelsgrens te garanderen. Aan de voorwaarden werd voldaan waardoor er geen storende effecten inzake privacy aanwezig zijn. Wegens het groene karakter en het voorzien van een openbare zone, waardoor het binnengebied niet enkel waardevol is voor de gebruikers van de school maar ook voor de omgeving, komt de aanvraag in aanmerking voor een voorwaardelijk gunstig advies voor een termijn van 5 jaar, mits de aanvraag kadert in een toekomstige ontwikkeling om de betreffende nood voor scholen op te vangen. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. het terrein in oorspronkelijke staat te herstellen 5 jaar na het verkrijgen van de vergunning, door het verwijderen van alle constructies. 

Geldigheidsduur

De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 maart 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 april 2018

Start openbaar onderzoek

12 april 2018

Einde openbaar onderzoek

11 mei 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 juli 2018

Verslag GOA

26 juni 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 april 2018

11 mei 2018

0

0

0

2

Bespreking van de bezwaren 

Er werden twee bezwaarschriften ingediend.
Deze bezwaren laten zich als volgt samenvatten: 

  1. 1.   Geluidsoverlast: De leerlingen van de school produceren een overlast van lawaai met luide muziek als de speeltijd afgelopen is;

Beoordeling:

De geluidsoverlast die hier ontstaat situeert zich enkel op bepaalde tijdstippen in de loop van de dag en zijn van korte duur (speeltijd, sportles, ...). Er is hier geen sprake van een voortdurende geluidsoverlast tijdens de avond of nachtelijke uren. Een afstand van minimaal 18m van school tot woning blijft gewaarborgd en het bestaande groen blijft behouden. Zowel het groen als de afstand zorgen ervoor dat de geluidsoverlast aanvaardbaar is. Bovendien is het geluid dat een school produceert geen overlast die in een stedelijke omgeving de gangbare normale geluidshinder overschrijdt.

Het bezwaar is ongegrond. 

  1. 2.   Wateroverlast: het perceel is lager gelegen en kan niet natuurlijk afwateren. De bezwaarindiener vreest voor wateroverlast;

Beoordeling:

In het dossier werd een aanstiplijst voor de controle van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegevoegd dat aangeeft dat het project voldoet aan de geldende verordening. Het klopt niet dat er geen natuurlijke afwatering aanwezig is. Het hemelwater kan voldoende op een natuurlijke wijze infiltreren in de bodem via de groene oppervlakte en de waterdoorlatende verharding. Doordat de site lager gelegen is ontvangt het al het hemelwater van de onmiddellijke omgeving op. Het project zal dus niet de oorzaak zijn van een eventuele wateroverlast.

Het bezwaar is ongegrond. 

  1. 3.   Vandalisme en vervuiling: volgens de bezwaarindiener is er een verhoging van vandalisme door het afbreken van o.a. rolluiken en meerdere inbraken. Daarnaast is het speelplein vuiler door de komst van de school;

Beoordeling:

Het bezwaar betreft geen ruimtelijke aspecten en is niet stedenbouwkundig van aard maar is de verantwoordelijkheid van de politie en/of buurtagent.
Het bezwaar is ongegrond. 

  1. 4.   Verkeershinder: het aantal parkeerplaatsen in de Tweegezusterslaan is beperkt, mede door de heraanleg rond de school. Het gevolg is een enorme parkeerdruk waardoor voetgangers en kinderen het overzicht verliezen en de bezwaarindiener belemmerd wordt om de garage te verlaten met de auto;

Beoordeling:

De parkeer- en verkeershinder die scholen teweeg brengen zijn echter van korte duur en situeren zich enkel tijdens het openen en sluiten van de school. Het gaat hier om kortparkeren in functie van het halen en brengen van kinderen. De leerkrachten en werknemers die wel langparkeren zijn in verhouding tot de bewoners van de omgeving bijzonder klein waardoor de invloed op het parkeren in de buurt van het project verwaarloosbaar is.

Het bezwaar is ongegrond. 

  1. 5.   Privacy: leerkrachten en kinderen zouden recht in de woning kunnen inkijken, waardoor er een enorm verlies geleden wordt van privacy;

Beoordeling:

Om de privacy te garanderen werd in de voorgaande vergunning (20127406) opgelegd om het gebouw 3 m noordwestelijk te verplaatsen. Door deze ingreep werden bestaande bomen van het rooien gevrijwaard. Door de voorwaarde is er een afstand van 6 m aanwezig tussen het gebouw en de perceelsgrens, met een minimale afstand van 18 m tot eigenlijke bebouwing. Zowel de afstand als de aanwezigheid van bomen en groen zorgen dat hinder inzake privacy beperkt wordt.

Het bezwaar is ongegrond. 

  1. 6.   Leegstand: volgens de bezwaarindiener zijn er heel wat gebouwen die leeg staan en zich er perfect toe lenen tot het ombouwen van scholen, wat volgens de bezwaarindiener nuttiger is;

Beoordeling:

Het bouwen van modulaire scholen met containerunits is één van de oplossingen om de grote nood aan extra klaslokalen op te vangen. Niet elk terrein of elk leegstaand gebouw is geschikt om een al dan niet voorlopige school in te plannen. Vaak vragen leegstaande gebouwen ingrepen die niet binnen de vooropgestelde termijn haalbaar zijn, zijn percelen te klein voor voldoende buitenruimte of heeft een perceel de verkeerde bestemming waardoor ze niet bebouwd mogen worden door een school. Het terrein van de aanvraag is geschikt voor de plaatsing van een schoolgebouw. De vergunning kan voorwaardelijk worden verlengd met 5 jaar.

Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018024329

Gegevens van de aanvrager:

GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN met als adres Thonetlaan 106 bus A te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Tweegezusterslaan 41-45 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30 sectie A nrs. 502B32, 502C32 en 502G32

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verlengen van de vergunning voor een modulaire school

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 04/03/2013: vergunning (NDE/B/P/20127406) voor het plaatsen van een modulaire school. 

Laatst vergunde toestand

  • modulaire school bestaande uit 12 containerklasjes;
  • tijdelijke school waarvan de vergunning afliep op 1 oktober 2017. 

Bestaande toestand

  • modulaire school bestaande 12 containerklasjes voor kleuters en kinderen van de lagere school;
  • containers bestaan uit grijsblauw PVC gelakte staalplaat met een wit PVC buitenschrijnwerk;
  • aan de inkom van de school werd er een overkapping geplaatst in verzinkte stalen structuur met dakelementen in voorgebogen polyester;
  • groene speelruimte van de school is afgesloten van de school zelf, zodat deze na de schooluren nog gebruikt kan worden door de buurtbewoners;
  • speeltuin;
  • multifunctioneel sportterrein/looppiste geplaatst. 

Inhoud van de aanvraag:

  • verlenging van een tijdelijke vergunning voor een modulaire school;
  • heraanleg bestaande speeltuin;
  • aanleggen multifunctioneel sportterrein/looppiste;
  • voorzien van de nodige regenwaterputten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • het terrein in oorspronkelijke staat te herstellen 5 jaar na het verkrijgen van de vergunning, door het verwijderen van alle constructies. 

Geldigheidsduur

De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.