Terug

2018_CBS_06287 - Aanpassing verkeersreglement - Parkeerzonering in alle districten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06287 - Aanpassing verkeersreglement - Parkeerzonering in alle districten - Goedkeuring 2018_CBS_06287 - Aanpassing verkeersreglement - Parkeerzonering in alle districten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De wijk Nieuw-Zuid werd oorspronkelijk in tariefzone C opgenomen. Tot nu toe werd het betalend parkeren daar echter nog niet ingevoerd. 

Met de aanpassing van de zone beperkt parkeren binnen de Singel van een E9b-zone (enkel motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen) naar een zone waar alle voertuigcategoriën met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton mogen parkeren, wordt het betalend parkeren in Nieuw-Zuid effectief ingevoerd.

Aangezien er slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen op het openbaar domein aanwezig zijn en de wijk grenst aan wijk Zuid, stelt de afdeling mobiliteit voor om de wijk Nieuw-Zuid ook in tariefzone B op te nemen. Op die manier krijgen we een consequent geheel dat duidelijk is voor de weggebruiker en wordt het kortparkeren daar extra aangemoedigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 18 november 2013 (jaarnummer 669) adviseerde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren gunstig. De retributietarieven worden hierin vastgelegd.

Op 15 juli 2016 (jaarnummer 6287) keurde het college 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit reglement bepaalt welke straten of gebieden behoren tot welke tariefzone indien er betalend parkeren van toepassing zou zijn. In dit reglement kunnen dus straten vermeld zijn waar nog geen betalend parkeren van toepassing is.

Op 18 juni 2018 (jaarnummer 154) adviseerde de districtsraad Antwerpen 'Parkeren met een beperkte parkeertijd binnen de Singel' gunstig. Hierin staat dat de wijk Nieuw-Zuid mee wordt opgenomen in de betalende zone volgens dezelfde voorwaarden als de wijk Zuid. De aanvullende reglementen met betrekking tot het parkeren met een beperkte parkeertijd van een straat of een zone bepalen in welke straten en op welke dagen en uren een beperkte parkeertijd van toepassing is en de parkeerschijf of automaat moet gebruikt worden.

Nieuw-Zuid staat in het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' onder tariefzone C (staat voor donkergroen tarief met dagtickets), terwijl wijk Zuid onder tariefzone B (staat voor lichtgroen tarief zonder dagtickets) valt. Dit besluit moet dus worden aangepast om in Nieuw-Zuid dezelfde parkeertarieven te laten gelden als in wijk Zuid.

Het districtscollege van Antwerpen nam op 25 juni 2018 (jaarnummer 525) kennis van het aangepaste ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Parkeerzonering in alle districten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Parkeerzonering in alle districten goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 15 juli 2016 (jaarnummer 6287).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.