Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 mei 2018 |
5 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 mei 2018 |
22 mei 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
17 mei 2018 |
31 mei 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
17 mei 2018 |
17 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De projectzone is gelegen binnen de grenzen van het ruimtelijk uitvoeringsplan in een zone voor wonen. De aanvraag betreft een aantal wijzigingen op de eerder verleende vergunning voor de bouw van een meergezinswoning. Ten opzichte van de laatst vergunde toestand daalt het aantal woningen van 7 naar 6, wat een verlaging betekent van de densiteit van het geheel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De aanvraag betreft een wijziging van de laatst vergunde toestand. Het aantal appartementen daalt van 7 naar 6 en de gelijkvloerse parkeerplaatsen worden heringericht van 3 nuttige plaatsen tot 4 nuttige plaatsen (incl. aangapaste autostalplaats) en 1 motostalplaats. Cfr. Advies stedelijke dienst mobiliteit:µ Het gaat om een vermindering van het aantal wooneenheden, van 7 naar 6. De werkelijke parkeerbehoefte is 0 |
De plannen voorzien in 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De laatst vergunde toestand (aanvang der werken 22/01/2018) betrof een parking met 3 nuttige staanplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen werd belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In vorige aanvraag was dit van toepassing op 1 plaats. Voorliggende aanvraag betreft een herinrichting van de gelijkvloerse parking tot 4 nuttige parkeerplaatsen. Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit: Er zijn 4 nuttige parkeerplaatsen en een motoparkeerplaats. De behoefte van de vorige vergunning was 1 dus er zijn voldoende parkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan [0]. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aangevraagde werken omvatten een aantal aanpassingen aan het ontwerp van de laatst vergunde toestand in functie van de voorwaarden die werden opgelegd in de vergunning. De ruimtelijke impact van de wijzigingen is eerder beperkt. De wijzigingen dragen bij tot de woonkwaliteit voor de bewoners. Er wordt voldaan aan alle voorwaarden in de reeds verkregen vergunning.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Er worden geen wijzigingen doorgevoerd aan de vergunde gevelaanzichten van het nieuwbouwcomplex. De aanvraag heeft dan ook geen impact op de historisch waardevolle omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 juli 2018 |
Verslag GOA |
26 juni 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018045090 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Geertrui Vleeschouwers met als adres Sint-Michielskaai 35 bus 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Michielskaai 35-37 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4 sectie D nrs. 3488N2, 3488P2 en 3488P3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigingen op vergunning 20172073 voor een nieuwbouw van een meergezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Wijzigingen op een verkregen vergunning:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.