Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
23 maart 2018 |
24 maart 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt in de verkaveling EK/2013/V/0013, goedgekeurd op 11 oktober 2013, meer bepaald in lot(en) 1.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag vertoont een afwijking inzake het te bouwen volume en de verschijningsvorm van het gebouw. Zo voorziet het achterste deel, dat volgens de voorschriften slechts over een plat dak hoort te beschikken, een hellend dak dat inloeft in het dak van het hoofdgebouw. Bijgevolg valt dit gebouwdeel ook hoger uit dan voorzien.
Gelet echter op de beperkte afwijking, het feit dat dit extra hellende dak voor een consequente behandeling van alle dakvolumes zorgt en dat dergelijke daktypologie veelvuldig voorkomt in deze omgeving, kan gefundeerd worden afgeweken van dit artikel uit de verkaveling en wordt geadviseerd dit te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voor het bouwen van een eengezinswoning is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling. Gelet hierop is er in deze effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. Voor projecten tot 5 wooneenheden is de verhouding 1 stalplaats per woning. Gelet op het feit dat het hier één eengezinswoning betreft is de parkeerbehoefte dus 1. |
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Uitgezonderd het dak van het achterste deel van de woning is de aanvraag geheel in overeenstemming met de voorschriften inzake bouwvolume van de van kracht zijnde verkaveling. De volumevergroting achteraan is echter beperkt en past zich qua typologie geheel aan aan de resterende delen van het gebouw en aan de bebouwing in de omgeving. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De combinatie van lichtgekleurde baksteen, houten schrijnwerk, donkere dakpannen en riet is in overeenstemming met de materiaalvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook eenduidig gunstig.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 maart 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
29 maart 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
27 april 2018 |
Start 2e openbaar onderzoek |
10 mei 2018 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
8 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
3 september 2018 |
Verslag GOA |
26 juni 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
29 maart 2018 |
27 april 2018 |
0 |
0 |
0 |
1 |
10 mei 2018 |
8 juni 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er werd binnen de looptijd van het openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend, dat handelt over de volgende bezwaren:
1. De moeilijke contacten met de aanpalenden: er waren in het recente verleden reeds enkele conflicten, voornamelijk aangaande het plaatsen van een tuinafsluiting.
Beoordeling:
Het vernoemde betreft een burgerrechtelijke aangelegenheid die niet onderhevig is aan een stedenbouwkundige beoordeling. Het bezwaar is ongegrond.
2. De te uitgesproken bouwhoogte: in tegenstelling tot het vooraf besproken voorstel waarbij slechts een gelijkvloers onder plat dak zou voorzien worden daar waar nu een voorstel op tafel ligt met 2 bouwlagen onder hellend dak en dus een totale hoogte van 9 meter. Op het aangrenzende perceel werd destijds een project met een gelijkaardige hoogte geweigerd;
Beoordeling:
Gelet op het feit dat betreffend lot gelegen is binnen een verkaveling met specifieke bouwvoorschriften qua bouwhoogte en –diepte zijn de projecten op de aangrenzende percelen geen referentie. Het voorstel voegt zich wat de bouwhoogte en typologie van het hoofdgebouw betreft geheel in de geldende voorschriften. Het bezwaar is ongegrond.
3. Het feit dat zonder overleg tot op de perceelgrens kan gebouwd worden: hiervoor diende bij het buurpand destijds voorafgaandelijk een schriftelijk akkoord met de buur te worden voorgelegd;
Beoordeling:
Een dergelijke procedure is heden ten dage niet verplicht aangezien in de aanvraagprocedure opgenomen is dat de aanpalenden dienen te worden bevraagd, hetgeen in deze gebeurd is, gelet op het ingediende bezwaarschrift. De wettelijk vastgelegde procedure werd in deze gevolgd.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Tegensprekelijke informatie op de plannen: de buurwoning staat in de huidige toestand hoger ten opzichte van de straat dan op de plannen aangeduid. Dit zou als gevolg hebben dat de twee naast elkaar gelegen opritten niet op hetzelfde niveau komen te liggen.
Beoordeling:
Er kan aan de hand van de aangeleverde tekeningen en foto’s niet eenduidig besloten worden dat de informatie foutief zou zijn. Een eventueel pasverschil tussen de twee aanpalende inritten is trouwens ook aanvaardbaar. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018012820 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Anouk Ida Van de Cruys met als adres Thibautstraat 54 te 2100 Deurne en de heer Jay Van den Bosch met als adres Thibautstraat 54C te 2100 Deurne ( Antwerpen ) |
Ligging van het project: |
Laar zn te 2180 Ekeren. ( Antwerpen ) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 34 sectie E nr. 185X |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een eengezinswoning op lot 1 van verkaveling 201370 |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.