Terug

2018_CBS_06261 - Fondsen. Eurodesk - Deelname KIC-voorstel DURABL.me - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06261 - Fondsen. Eurodesk - Deelname KIC-voorstel DURABL.me - Goedkeuring 2018_CBS_06261 - Fondsen. Eurodesk - Deelname KIC-voorstel DURABL.me - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De ambities van het Durabl.me voorstel sluiten nauw aan bij de stedelijke mobiliteitsdoelstellingen inzake bereikbaarheid, leefbaarheid en minder hinder, en de lopende werkzaamheden rond Slim naar Antwerpen. Deelname vormt ook een verlengstuk van het Europese CIVITAS-PORTIS project, waarvan de stad coördinator is en waarvan deelname werd goedgekeurd door het college op 13 november 2015 (jaarnummer 9412). Via deelname aan Durabl.me als geassocieerde partner kan de stad deze kennis verder valoriseren en toegang krijgen tot de activiteiten, training, producten en diensten die in het consortium ontwikkeld worden. Op termijn kan de participatie binnen het Durabl.me platform leiden tot nieuwe partnerschappen en financiering om verdere projecten rond slimme mobiliteit en Mobility as a Service (MaaS) te ontwikkelen.

Het gedeelde engagement van de stad, het Havenbedrijf, de Universiteit Antwerpen en iMec binnen dit innovatieproject past ook binnen de ambitie van  'Capital of Things', de gezamenlijke intentieverklaring om binnen Antwerpen Internet-of-Things technologie in te zetten in domeinen zoals mobiliteit en logistiek, zoals goedgekeurd door het college op 23 juni 2017 (jaarnummer 5698). 

Om deel te nemen aan het projectvoorstel wordt gevraagd aan elk van de partners om twee documenten te ondertekenen. een Verklaring op Eer en een Engagementsverklaring. In de Verklaring op Eer bevestigt de stad niet onder één van de exclusiecriteria te vallen. In de Engagementsverklaring wordt de motivatie van de stad om deel te nemen aan de KIC kort omschreven.

Binnen de stad wordt deelname aan de KIC getrokken door de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit en wordt het projectteam Slim naar Antwerpen nauw betrokken. Digipolis neemt deel als afzonderlijke partner. Eurodesk staat in voor de begeleiding van het indieningsproces.

Aan het college wordt gevraagd om de Verklaring op Eer en de Engagementsverklaring te ondertekenen. Wanneer het project wordt goedgekeurd zal, de Antwerpse deelname opnieuw aan het college worden voorgelegd.

Aanleiding en context

Tot en met 12 juli 2018 staat de oproep open tot indiening van voorstellen voor de oprichting van een Knowledge and Innovation Community (KIC) Urban Mobility and Logistics (vrij vertaald als Kennis- en Innovatiegemeenschap Stedelijke Mobiliteit en Logistiek). Dit programma wordt beheerd door het European Institute of Innovation and Technology (EIT), een onafhankelijk orgaan van de EU. De stad wil deelnemen aan het voorstel onder de naam  DURABL.me: Innovative Mobility Solutions for liveable and resilient cities and metropolis. (vrij vertaald als Innovatieve mobiliteitsoplossingen voor leefbare en veerkrachtige steden en metropolis). 

Op 16 maart 2018 keurde het college reeds de voorbereiding van dit voorstel en de ondertekening van een geheimhoudingsovereenkomst goed (jaarnummer 2341), toen nog onder de voorlopige projectnaam SusCIM.

De KIC's werden opgericht vanuit de strategische innovatieagenda 2014-2020 van de Europese Commissie en hebben tot doel om de drie partijen uit de kennisdriehoek bijeen te brengen: bedrijven, onderwijsinstellingen en onderzoekscentra. De afgelopen jaren werden er reeds KIC's opgericht rond klimaat, energie, gezondheid, ruwe materialen, voedsel, productie. Het samenbrengen van onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven binnen dit innovatienetwerk enerzijds, en het aanzetten tot ondernemerschap binnen deze structuur anderzijds, moet leiden tot vernieuwende producten en diensten. Het gaat hier dus niet om een onderzoeksprogramma maar om een samenwerkingsstructuur om tot innovatieve producten te komen. 

Binnen het voorstel Durabl.me wordt een programma vooropgezet met drie brede thema's naar voor geschoven waarbinnen telkens onderwijs, innovatie en communicatieactiviteiten zullen worden opgezet:

  • Verandering van het dienstenpradigma. De evolutie van naar een vraaggestuurd stedelijke transportsysteem op maat van de gebruiker;
  • Een veerkrachtig stedelijk transportsysteem. Het ontwerpen van duurzame stedelijke transport dat bijdraagt aan de ecologische doelstellingen en het hoofd kan bieden aan nieuwe uitdagingen;
  • Governance aspecten van toekomstgericht transportbeleid. Deze thema's hebben betrekking op de organisatie van stedelijke mobiliteit en transport, ondersteunen de evolutie van beleid, vereisten van autoriteiten en infrastructuren en interactie tussen mobiliteit en andere aspecten van het stadsleven

De KIC's hebben een lange termijndoelstelling. Bij goedkeuring wordt er een kaderovereenkomst afgesloten voor zeven jaar die een contractuele relatie vastlegt tussen het EIT en een nieuw opgerichte juridische entiteit. Voor de opstart hiervan wordt in het programma per thematische KIC zo'n 4 miljoen euro voorzien aan 100% financiering. Daarnaast wordt op jaarlijkse basis financiering voorzien voor bijkomende acties. Het EIT financiert daarbij maximum 25% van het totaalbudget. De overige 75% wordt ingebracht door de kernpartners, mede via hun deelname aan andere Europese subsidieprogramma's. Aangezien de financiering door de Europese Commissie berekend zal worden op basis van de omzet van de deelnemende kernpartners, zijn in deze fase nog geen concrete budgetten bekend.

Het voorstel wordt gecoördineerd vanuit de Universiteit van Lissabon. Het partnerschap (met een maximum van 50 partners) is opgebouwd uit vijf lokale consortia, zogenaamde Co-Location Centres (CLC): Lissabon, Antwerpen, Dublin, Rome en Boekarest. Universiteit Antwerpen treedt op als coördinator van de Antwerpse CLC. Elk CLC bestaat uit enerzijds kernpartners (core partners) en anderzijds geassocieerde partners (associate partner). Kernpartners zijn de formele leden van de KIC, engageren zich tot een minimum aan activiteiten en maken ook deel uit van het bestuur. Geassocieerde partners faciliteren de implementatie en nemen ad hoc deel aan projecten.

Kernpartners in de Antwerpse CLC zijn: Universiteit Antwerpen, De Lijn, Flanders Make, D'Ieteren, VIL, BPost, UNIFE, Lineals (Nederland), Rogan Associates (Verenigd Koninkrijk), University of the Aegean (Griekenland), Universiteit Twente (Nederland). Geassocieerde partners zijn stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen, iMec, stad Mechelen, stad Kortrijk, provincie Antwerpen, Antwerp Airport, Unizo, Trafuco, Flow Pilots, UITP, BeMobile, Gemeente Utrecht (Nederland). Ook stad Antwerpen treedt toe als geassocieerde partner, net als Digipolis. 

Algemene financiële opmerkingen

De oprichting van de KIC zelf brengt geen directe financiering voor de partners met zich mee. Indien het voorstel wordt goedgekeurd, zullen er in een tweede fase concrete projectvoorstellen voor financiering kunnen worden ingediend door de partners.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0703 - De stad zet in op de goede relaties met externe partners
1TSB070303 - Optimale benutting van opportuniteiten naar subsidies en kennisuitwisseling, aanwezigheid op relevante fora en contacten met relevante steden, partnerorganisaties en bovenlokale overheden maken Antwerpen zichtbaar aanwezig in Europa
7 - Sterk bestuurde stad
1HSB01 - Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
1HSB0101 - Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
1HSB010105 - Bijkomende subsidies worden maximaal verworven door vakkundige ondersteuning op maat bij het opstellen, indienen en opvolgen van subsidieaanvragen. De verschillende entiteiten van de groep stad Antwerpen werken hier actief aan mee.
3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0501 - Antwerpen is een hotspot voor innovatief ondernemen
1SLW050105 - Kennisinstellingen en ondernemers maken met slimme technologie de stad beter en efficiënter

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt deelname aan het Knowledge and Innovation Community-voorstel 'Durabl.me' goed en ondertekent hiertoe de Verklaring op Eer en de Engagementsverklaring.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen