Terug

2018_CBS_06185 - Omgevingsvergunning. OMV_2018046190 - Generaal Belliardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06185 - Omgevingsvergunning. OMV_2018046190 - Generaal Belliardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06185 - Omgevingsvergunning. OMV_2018046190 - Generaal Belliardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 mei 2018

15 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 mei 2018

5 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

22 mei 2018

1 juni 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

22 mei 2018

15 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
     

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punt:
    • Artikel 24 minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
      door het dichtbouwen van de middenzone krijgen de bureaus op de eerste verdieping onvoldoende licht- en luchttoetreding.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verbouw en uitbreiden van een kantoorgebouw door de middenzone met 1 verdieping dicht te bouwen. Vooraan wordt er een logo geplaatst. Dit project past in de visie van de beleidsnota kantoren rond het renoveren van bestaande kantoren en rond het verweven van vergunde kantoren in woongebied. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoren.

Er wordt een tussenverdiep toegevoegd van +- 85m²

85m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 85m² x 1.1/100m² = 0.94 à 1

De werkelijke parkeerbehoefte van de uitbreiding is 1 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er wordt geen extra parking ingetekend op de plannen, hoewel er duidelijk plaats is voor een extra parking. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Het magazijn op het gelijkvloers is voldoende groot om nog een extra parking, buiten de bestaande parkings, te voorzien. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

Fietsvoorzieningen:

Voor de uitbreiding van het kantoor met 85m² moet 1 fietsenstalling voorzien worden. (85m² x 1.25/100m² = 1.06 à 1). De magazijnruimte op het gelijkvloers is groot genoeg om minstens 1 fietsparkeerplaats te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De open middenzone op de eerste verdieping wordt dichtgebouwd om een nieuwe vergaderzaal te voorzien. De scheidingsmuur aan de rechterzijde wordt opgehoogd om deze middenzone te kunnen dichtbouwen. Inzake schaal en ruimtegebruik is het voorzien van een nieuwe vergaderzaal toelaatbaar. 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door de ramen en inkomdeur te voorzien van zwart buitenschrijnwerk in aluminium. De borstwering van de ramen wordt uitgevoerd in donkerkleurige composietsteen (dekton). Boven de toegangsdeur wordt een logo in losse letters geplaatst met het opschrift ‘MRFG’. Het logo is visueel niet storend en voldoet aan de geldende regelgeving (artikel 33). De nieuwe gevels van de achtergevel worden bepleisterd en voorzien van vast raamwerk in aluminium. De ramen op de 2de en 3de verdieping worden uitgevoerd in zwart aluminium buitenschrijnwerk. De toegepaste materialen zijn aanvaardbaar en veroorzaken geen storende effecten. 

Cultuurhistorische aspecten

De werken zijn gesitueerd in woongebied met culturele, historische en/ of esthetische waarde. Advies werd gevraagd aan onroerend erfgoed. Het advies luidt als volgt: “De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.  Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Aan de beschrijvende nota werd geen cultuurhistorische motiveringsnota toegevoegd.  De aanvraag voldoet niet aan artikel 5§2.

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De ingrepen doen geen afbreuk aan de beperkte erfgoedwaarde van het pand en aan de che-waarde van de omliggende bebouwing.” 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bureauruimten worden gezien als verblijfsruimten aangezien werknemers een volledige werkdag in de ruimte werken en dus verblijven. Bureauruimten dienen te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode. Door het dichtbouwen van de midden zone tussen de voor en achterbouw voldoet de bureauruimte achteraan op de 1ste verdieping, dat in de laatst vergunde toestand (27/06/1969) ingevuld was als archief en refter, niet aan artikel 24 van de bouwcode. Deze ruimte wordt niet meer voorzien van rechtstreeks licht en lucht.  De vier nieuwe dakkoepels geven onvoldoende kwaliteit en kunnen door het ontbreken van rechtstreeks daglicht van verticale of schuine openingen niet in rekening worden genomen in de daglichtberekening. Concreet betekent dit dat door het dichtbouwen van de open midden zone de bureauruimte achteraan op de eerste verdieping onvoldoende natuurlijk daglicht ontvangt. Bovenstaande redenering geld ook voor de kantoren in de voorbouw. Dichtbouwen van de midden zone heeft als gevolg dat de kantoren in de voorbouw niet worden voorzien van rechtstreeks licht en lucht toetreding.

Om bovenstaande redenen wordt geen vergunning verleend voor het dichtbouwen van de midden zone tussen de voor- en achterbouw zoals in rood aangeduid op de plannen. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. minstens 1 fietsstalplaats voorzien in de magazijnruimte op het gelijkvloers, conform artikel 29;
  3. er moet 1 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden in de bestaande/vergunde parking. 

Uitsluitingen

Het dichtbouwen van de midden zone tussen de voor en achterbouw zoals in rood aangeduid op de plannen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

16 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2018

Verslag GOA

28 juni 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018046190

Gegevens van de aanvrager:

VLIMMO met als adres Bellevuedreef 11A te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Generaal Belliardstraat 23 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2 sectie B nr. 163F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een kantoorgebouw

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 27/06/1969 : vergunning (18 # 52005) kantoren, magazijnen. 

Laatst vergunde toestand

  • gebouw bestaande uit 3 delen, een voorbouw met 4 bouwlagen waarvan de 3 bovenste dienst doen als kantoorruimtes en het gelijkvloers als parking, werkplaats en traphal;
  • een tussendeel met 1 hoge bouwlaag en een roerende niet structurele tussenvloer en een golfplaten dak;
  • een achterste deel bestaande uit 2 bouwlagen waarvan het gelijkvloers ingericht is als magazijn en de eerste verdieping als refter en archiefruimte.

Bestaande toestand

  • de parking op het gelijkvloers (voorbouw) werd ingericht als magazijn;
  • aan het achterste deel van het gebouw werd er een tussenverdieping (stockage) voorzien;
  • voor het overige idem als laatst vergunde toestand. 

Inhoud van de aanvraag

  • betreft het verbouwen en uitbreiden van een kantoorgebouw;
  • op de eerste verdieping wordt er in de middenzone een extra verdieping gecreëerd onder een zaagdak;
  • de ramen en de inkomdeur aan de voorgevel wordt vervangen door zwart aluminium schrijnwerk;
  • aan de voorgevel wordt er een logo geplaatst van zwart gelakt staal.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • minstens 1 fietsstalplaats voorzien in de magazijnruimte op het gelijkvloers, conform artikel 29;
  • er moet 1 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden in de bestaande/vergunde parking. 

Uitsluitingen

Het dichtbouwen van de midden zone tussen de voor en achterbouw zoals in rood aangeduid op de plannen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.