Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 mei 2018 |
19 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
25 mei 2018 |
8 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is opgedeeld in een gelijkvloerse commerciële ruimte en 3 appartementen op de bovenliggende verdiepingen. De aanvraag betreft de uitbreiding van het bestaande dakappartement. Het aantal woningen blijft ongewijzigd en de gevraagde werken hebben geen impact op de functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het aantal woningen in het pand blijft ongewijzigd. De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Gezien de dakconstructie aan de achterzijde vrij ingesloten zit, is de impact van de gewenste wijzigingen achteraan eerder beperkt en aanvaardbaar. De aangevraagde wijzigingen van de scheidsmuur leiden niet tot een onaanvaardbaar verlies van leefbaarheid en lichttoetreding van de omwonenden. De voorzijde van het pand blijft leesbaar als een zuiver schilddak met 1 rij dakkapellen.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Het behoud en het volume van de buitenarchitectuur wordt vooropgesteld gelet op het behoud van het globale stadslandschap. De oorspronkelijke bebouwing op de Vrijdagmarkt werd totaal vernietigd door de V-bominslag van 2 januari 1945 (met uitzondering van een gedeelte van het beschermde Museum Plantin-Moretus). Anno 1949 werd het plein in een rustieke stijl herbouwd.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de geplande dakingreep aangezien deze niet zichtbaar is vanop straat. De intrinsieke waarde van de kapconstructie is beperkt aangezien het om wederopbouwarchitectuur gaat. Omwille van het behoud van het globale stadslandschap in het zicht van ‘Unesco werelderfgoed’ gaan wij er vanuit dat de dakkapellen met schrijnwerk in roedeverdeling behouden blijft of wordt vervangen naar identiek model en detaillering. Dit wordt als voorwaarde opgelegd in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 juli 2018 |
Verslag GOA |
2 juli 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018047282 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Tanguy Ottomer met als adres Vrijdagmarkt 12 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Vrijdagmarkt 12 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4 sectie D nr. 552E |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een dakappartement |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand – bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.