Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - Rio-link (Aquafin nv) |
25 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 mei 2018 |
/ | Geen advies ontvangen |
Digit - Provincie Antwerpen |
25 mei 2018 |
22 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
6 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
25 mei 2018 |
4 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ ruimte |
25 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
25 mei 2018 |
28 mei 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 mei 2018 |
1 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Hieruit blijk dat mogelijke schadelijke effecten zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater aangezien er olie in het RWA systeem kan komen door het parkeren van defecte wagens aan de linkerzijde van de interne parking.
Teneinde het schadelijk effect te voorkomen/beperken/herstellen/compenseren zullen specifieke voorwaarden worden opgelegd bij een eventuele vergunning.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 19 van de bouwcode. De tuinafsluitingen in de voortuin is 1,8 m hoog in plaats van 1 m. Echter bevindt de aanvraag zich in industriegebied waar een dergelijke hoogte naar veiligheid wenselijk kan zijn en ruimtelijk inpasbaar is. De afwijking is aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de aanleg van een parking in industriegebied. De parking is noodzakelijk voor de werking van het bedrijf en dus functioneel inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
Met deze aanvraag is vastgesteld dat er werken zijn gebeurd aan de voorgevel van het bedrijf. De gevelsteen is vervangen door aluminium panelen en de bronsgroens handvorm gevelsteen is vervangen door bepleistering. Tevens is er gevelreclame bevestigd aan het gebouw.
Deze werken, handelingen en wijzigingen maken geen deel uit van voorliggende aanvraag en zullen bijgevolg worden uitgesloten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is ter advies voorgelegd aan de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/ vergunning/ dienst milieuvergunningen. De dienst adviseert met volgende beoordeling:
“De aanvraag betreft de aanleg van een parking en groenzones in de Terbekehofdreef 37A te 2610 Wilrijk. We willen de exploitant erop wijzen dat geaccidenteerde voertuigen steeds op een vloeistofdichte moeten gestald worden om verontreiniging naar de bodem te voorkomen. Het bedrijventerrein Ter Beke heeft een gekende waterproblematiek. Naar aanleiding van deze problematiek werd een waterstudie opgesteld waarin duurzame en kostenefficiënte voorstellen worden beschreven. Het is dan ook aan te raden dat de exploitant contact opneemt met de stad Antwerpen/SW/ruimte om de plannen in verband de waterhuishouding voor het bedrijventerrein te weten vóóraleer zelf een ondergronds buizenstelsel aan te leggen dat als afwijking van de hemelwaterverordening werd aangevraagd.”
De voorwaarden geformuleerd in het advies van Provincie Antwerpen, Departement Leefmilieu, Dienst Integraal Waterbeleid anticiperen op bovenstaande opmerkingen en aanbeveling.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar stadsontwikkeling/ mobiliteit. De dienst adviseert met volgende beoordeling:
“In een vorige vergunning werd toegestaan een woning in de voortuin te slopen. Deze vergunningsaanvraag betreft de herinrichting van de ruimte voor het bedrijf.
De herinrichting heeft geen parkeerbehoefte.
In de bestaande toestand zijn er 20 parkeerplaatsen. In de aangevraagde toestand komen er in totaal 40 parkeerplaatsen.
De inplanting houdt rekening met de eerder gemaakte opmerkingen in het voortraject. Enkel nog de vraag om de plaatsen die van voor tegen de straatzijde voorzien worden nog iets op te schuiven zodat plaats nr 1 ook minstens 2,80m heeft voor een hoekplaats.
De parkeerplaatsen worden in asfalt uitgevoerd. Is het mogelijk om ze in een waterdoorlatende verharding te voorzien, gezien de ligging in een uiterste watergevoelig gebied? De rijloper daartussen mag in asfalt.
De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
De voorwaarden geformuleerd in dit advies over de parkeerplaatsen voor bezoekers en personeel zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het ontbreken van een advies van brandweer.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 juli 2018 |
Verslag GOA |
28 juni 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018047244 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Kurt Costermans met als adres Terbekehofdreef 37 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Terbekehofdreef 37 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44 sectie D nrs. 150F en 150K |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
herinrichten van een parkeerterrein |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning (26/09/1965)
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.