Terug

2018_CBS_06191 - Omgevingsvergunning. OMV_2018047244 - Terbekehofdreef 37. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06191 - Omgevingsvergunning. OMV_2018047244 - Terbekehofdreef 37. District Wilrijk - Weigering 2018_CBS_06191 - Omgevingsvergunning. OMV_2018047244 - Terbekehofdreef 37. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - Rio-link (Aquafin nv)

25 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 mei 2018

/ Geen advies ontvangen

Digit - Provincie Antwerpen

25 mei 2018

22 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

6 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

25 mei 2018

4 juni 2018

stadsontwikkeling/ ruimte

25 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 mei 2018

28 mei 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 mei 2018

1 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
    • De verplichte infiltratie wordt niet voorzien. Er wordt een afwijking aangevraagd. 
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 3:
    Conform artikel 3 moet de toegang van, en het toegangspad naar het bedrijf voldoen aan artikel 10, §1, artikel 12 tot en met 14, artikel 16, 18, 19, artikel 22 tot en met 25 en artikel 33. Er is onvoldoende informatie beschikbaar om na te gaan of de aanvraag voldoet aan deze artikels;
  • artikel 27:
    Van de twaalf parkeerplaatsen voorzien voor klanten moet één plaats een aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen zijn.
     

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 19 tuinafsluitingen:
      De voortuin wordt afgesloten door een haag met een hoogte van 1,80 m, daar waar deze een hoogte mag hebben van maximaal 1,00 m;
    • artikel vetafscheiders en olieafscheiders:
      Niet-overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider. Deze werd niet opgetekend op de plannen.
       

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    In functie hiervan werd advies gevraagd aan Provincie Antwerpen, Departement Leefmilieu, Dienst Integraal Waterbeleid.

Hieruit blijk dat mogelijke schadelijke effecten zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater aangezien er olie in het RWA systeem kan komen door het parkeren van defecte wagens aan de linkerzijde van de interne parking.

Teneinde het schadelijk effect te voorkomen/beperken/herstellen/compenseren zullen specifieke voorwaarden worden opgelegd bij een eventuele vergunning. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 19 van de bouwcode. De tuinafsluitingen in de voortuin is 1,8 m hoog in plaats van 1 m. Echter bevindt de aanvraag zich in industriegebied waar een dergelijke hoogte naar veiligheid wenselijk kan zijn en ruimtelijk inpasbaar is. De afwijking is aanvaardbaar. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de aanleg van een parking in industriegebied. De parking is noodzakelijk voor de werking van het bedrijf en dus functioneel inpasbaar in de omgeving. 

Visueel-vormelijke elementen

Met deze aanvraag is vastgesteld dat er werken zijn gebeurd aan de voorgevel van het bedrijf. De gevelsteen is vervangen door aluminium panelen en de bronsgroens handvorm gevelsteen is vervangen door bepleistering. Tevens is er gevelreclame bevestigd aan het gebouw.

Deze werken, handelingen en wijzigingen maken geen deel uit van voorliggende aanvraag en zullen bijgevolg worden uitgesloten. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is ter advies voorgelegd aan de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/ vergunning/ dienst milieuvergunningen. De dienst adviseert met volgende beoordeling:

“De aanvraag betreft de aanleg van een parking en groenzones in de Terbekehofdreef 37A te 2610 Wilrijk. We willen de exploitant erop wijzen dat geaccidenteerde voertuigen steeds op een vloeistofdichte moeten gestald worden om verontreiniging naar de bodem te voorkomen. Het bedrijventerrein Ter Beke heeft een gekende waterproblematiek. Naar aanleiding van deze problematiek werd een waterstudie opgesteld waarin duurzame en kostenefficiënte voorstellen worden beschreven. Het is dan ook aan te raden dat de exploitant contact opneemt met de stad Antwerpen/SW/ruimte om de plannen in verband de waterhuishouding voor het bedrijventerrein te weten vóóraleer zelf een ondergronds buizenstelsel aan te leggen dat als afwijking van de hemelwaterverordening werd aangevraagd.”

De voorwaarden geformuleerd in het advies van Provincie Antwerpen, Departement Leefmilieu, Dienst Integraal Waterbeleid anticiperen op bovenstaande opmerkingen en aanbeveling. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar stadsontwikkeling/ mobiliteit. De dienst adviseert met volgende beoordeling:

“In een vorige vergunning werd toegestaan een woning in de voortuin te slopen. Deze vergunningsaanvraag betreft de herinrichting van de ruimte voor het bedrijf.

De herinrichting heeft geen parkeerbehoefte.

In de bestaande toestand zijn er 20 parkeerplaatsen. In de aangevraagde toestand komen er in totaal 40 parkeerplaatsen.

De inplanting houdt rekening met de eerder gemaakte opmerkingen in het voortraject. Enkel nog de vraag om de plaatsen die van voor tegen de straatzijde voorzien worden nog iets op te schuiven zodat plaats nr 1 ook minstens 2,80m heeft voor een hoekplaats.

De parkeerplaatsen worden in asfalt uitgevoerd. Is het mogelijk om ze in een waterdoorlatende verharding te voorzien, gezien de ligging in een uiterste watergevoelig gebied? De rijloper daartussen mag in asfalt.

De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

  • Plaatsen 1 tot en met 9 iets opschuiven zodat plaats 1 minstens 2,80m heeft.
  • De parkeerplaatsen zelf voorzien in een waterdoorlatende verharding.”

De voorwaarden geformuleerd in dit advies over de parkeerplaatsen voor bezoekers en personeel zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het ontbreken van een advies van brandweer.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

19 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 juli 2018

Verslag GOA

28 juni 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018047244

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kurt Costermans met als adres Terbekehofdreef 37 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Terbekehofdreef 37 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nrs. 150F en 150K

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herinrichten van een parkeerterrein

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 06/02/1961: vergunning (238#10976) voor een landhuis;
  • 26/09/1965: vergunning (222#1004) voor het bouwen van een magazijn en bureel;
  • 07/06/2013: vergunning (20131669) voor het plaatsen van signalisatietotems in de voortuinstrook van elk bedrijfsperceel in de bedrijfszones Terbekehofdreef en Kernenergielaan te Wilrijk;
  • 10/03/2017: vergunning (20162867) voor het slopen van een woning en het verbouwen van een ontvangstruimte (nog niet uitgevoerd). 

Laatst uitgevoerde vergunning (26/09/1965)

  • perceel voorbehouden voor bedrijvigheid;
  • bedrijfsgebouw in open bebouwing met één bouwlaag onder licht hellend dak:
    • dimensionering 30,30 m breed, 50,59 m diep en 4,90 m hoog;
    • gevel afgewerkt in een combinatie van geschilderde baksteen en blauwe hardsteen met stalen schrijnwerk en aluminium poorten;
  • in de zone voor het gebouw, grenzend aan de straatzijde, bevindt zich een eengezinswoning. De overige ruimte is ingericht als parkeerzone en biedt plaats voor het stallen van 30 auto’s. 

Bestaande toestand

  • het aantal parkeerplaatsen werd teruggebracht naar 20;
  • gewijzigde terreinaanleg in asfalt en kiezel (voortuinstrook);
  • de boom aan de straatzijde (linker perceelgrens) werd geveld;
  • installeren van een hek en schuifpoort ter afsluiting van het perceel;
  • plaatsen van reclamepanelen in de voortuin;
  • gewijzigde voorgevel:
    • de geschilderde baksteen werd vervangen door golfplaten;
    • schrijnwerk en poorten in wit PVC;
    • voorzien van zaakgebonden publiciteit tegen de voorgevel. 

Inhoud van de aanvraag

  • slopen van de bestaande eengezinswoning vooraan op het terrein;
  • herinrichting van de vrijgekomen zone voor het bedrijf:
    • voorzien van 28 parkeerplaatsen voor het stockeren van auto’s;
    • inrichten van 12 parkeerplaatsen voor bezoekers en personeel;
    • verharding in asfalt, de niet verharde oppervlakte wordt ingericht als groenzone;
    • tussen de zone voor stockage en de publiek toegankelijke parkeerplaatsen wordt een groenbuffer voorzien in de vorm van een haag (hoogte 1,80 m);
    • voorzien van een open fietsenstalling ter hoogte van de kantoren;
  • afsluiten van het perceel met een draad (hoogte 1,80 m) toegankelijk via een rolpoort aan de linkerzijde van het perceel;
  • verschuiven van de bestaande reclamepanelen;
  • er worden geen wijzigingen doorgevoerd aan het gebouw.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.