Terug

2018_CBS_06211 - Omgevingsvergunning - OMV_2018047712. Van der Sterrestraat 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06211 - Omgevingsvergunning - OMV_2018047712. Van der Sterrestraat 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2018_CBS_06211 - Omgevingsvergunning - OMV_2018047712. Van der Sterrestraat 8. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de slaapkamer van de zorgwoning ontvangt geen rechtstreeks licht en kan niet rechtstreeks verlucht worden door middel van een verticale raamopening;
    • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er wordt geen parkeerplaats voor de zorgunit voorzien.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: het slaapgedeelte in de zorgunit krijgt onvoldoende licht en lucht. De enige daglichtopening betreft een lichtstraat in het platte dak die over het gedeelte van de slaapkamer een te kleine oppervlakte heeft volgens artikel 24 van de Bouwcode. Een daglichtopening in een slaapkamer moet minstens een oppervlakte van 1m² hebben. Licht en lucht zijn basiskwaliteiten van verblijfsruimtes. Rekening houdend met de beperkte oppervlakte van de zorgunit en het open plan waarin de leefruimte wordt afgescheiden van het slaapgedeelte door middel van een schuifdeur en een kastenwand die niet tot aan het plafond reikt, kan met toepassing van artikel 3 van de Bouwcode een afwijking op de minimale lichtinval en minimale luchttoevoer voor het slaapgedeelte toegestaan worden. Bovendien is er net voorbij de schuifdeur naar het slaapgedeelte een buitendeur naar het bestaande terras aanwezig waardoor het slaapgedeelte op die manier voldoende kan verlucht worden.

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van der Sterrestraat. Het implementeren van een zorgunit bij de bestaande eengezinswoning betekent geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

Het project is gelegen in overig gebied:

-       eengezinwoning: 1 parkeerplaats / woning

-       assistentiewoning: 0,8 parkeerplaats / kamer

Er wordt afgerond naar boven, wat resulteert in een theoretische parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

Gelet op het feit dat er een zorgunit bij de eengezinswoning wordt gerealiseerd ten behoeve van een persoon op hoge leeftijd die niet over de fysieke mogelijkheden beschikt om een wagen te besturen, komt de parkeerbehoefte voor de assistentiewoning te vervallen.
Bijgevolg kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking toegestaan worden op de theoretische parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte bedraagt aldus 1 parkeerplaats.

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De inpandige garage wordt verkleind in functie van de zorgunit waardoor het niet langer mogelijk is hier een wagen te stallen. In de voortuin is er echter een bestaande oprit die voldoet aan de inrichtingsvoorschriften van een parkeerplaats. De nuttige parkeerplaats kan hier aldus voorzien worden.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Fietsvoorzieningen

De inpandige garage wordt in functie van de zorgunit verkleind tot een diepte van 3,77 m waardoor het niet langer mogelijk is hier een wagen te stallen, maar wel fietsen. Als voorwaarde voor vergunning wordt dan ook opgelegd dat de voormalige garage als fietsenberging wordt ingericht.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Van der Sterrestraat gekenmerkt wordt door eengezinswoningen met één à twee bouwlagen onder een hellend dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde vaak uitgebreid met achterbouwen.

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een uitbreiding op de linker perceelgrens tot een bouwdiepte van 14,75m over één bouwlaag. De voorgestelde bouwdiepte valt samen met de die van de linker buur en is dus verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Het extra volume van de achterbouw bevindt zich aansluitend aan de even hoge achterbouw van de linker buur en heeft bijgevolg geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

Visueel-vormelijke elementen

De materialen en de lichte kleurstelling van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de bebouwde omgeving en de plaats van het perceel.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gelijkvloerse achtergevel van de zorgunit wordt voorzien van een groot raam naar de aangrenzende tuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.

De ophoging van de scheimuur op het gelijkvloers ter hoogte van de linkerbuur bedraagt slechts 0,30 m over een lengte van 4,33 m, waardoor geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de voormalige garage dient als fietsenberging te worden ingericht;
  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 mei 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 augustus 2018

Verslag GOA

2 juli 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Alle aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, hebben de aanvraag mee ondertekend en moesten dus niet om hun standpunt gevraagd worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018047712

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Véronique Van den Broeck met als adres Van der Sterrestraat 8 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van der Sterrestraat 8 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 19 sectie C nr. 361F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een woning in kader van toevoeging zorgwoning

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 08/07/1980: vergunning (1980968) voor het oprichten van 97 woningen -artikel 48-;
  • 18/02/1993: vergunning (1993491) voor het verbouwen en uitbreiden van de woning;
  • 30/11/2000: vergunning (20002395) voor het bouwen van een verdieping op de garage.

Laatst vergunde toestand

  • het betreft een halfopen eengezinswoning opgetrokken over 2 bouwlagen en afgewerkt met een schuin dak;
  • de voorgevel van de woning is uitspringend uitgevoerd zodat de voorgevel langsheen de garage aansluit bij de voorgevel van de buren;
  • het hoofdvolume heeft een gevelbreedte van 11 meter en een maximale bouwdiepte van 10 meter;
  • het gebouw is uitgevoerd in wit geschilderde gevelsteen.
    Bestaande toestand
  • aan de hand van de aangeleverde bouwplannen in het aanvraagdossier kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het huidige gebouw zowel wat vormgeving en materiaalgebruik betreft, ongewijzigd is gebleven ten opzichte van de laatst afgeleverde stedenbouwkundige vergunning;
  • enkel werd er op het gelijkvloers, een deel van de muur tussen de keuken en de leefruimte anders uitgevoerd waardoor de keuken werd vergroot;
  • op de eerste verdieping is de badkamer en de centraal achteraan de woning gelegen slaapkamer van plaats gewisseld.

Inhoud van de aanvraag

  • gedeeltelijk uitbreiden achteraan van een bestaande eengezinswoning;
  • in de nieuwe uitbreiding voorziet men een zorgwoning voor een persoon die ouder is dan 65 jaar;
  • de zorgwoning vormt één geheel met de bestaande woning en is er intern rechtstreeks mee verbonden;
  • de uitbreiding gebeurt tegen de linker perceelgrens en heeft een maximale bouwdiepte van 14,75 meter en een breedte van 3,50 meter;
  • de verbouwing heeft tot gevolg dat de bestaande garage verkleind wordt naar een diepte van 3,77 meter;
  • de aanvrager geeft aan dat de garage/berging in de toekomst zal gebruikt worden voor het stallen van fietsen;
  • de uitbreiding heeft een kroonlijsthoogte van 3,18 meter en wordt afgewerkt met een duurzame horizontale gevelbekleding in een lichtgrijze kleur;
  • het nieuwe schrijnwerk is uit wit aluminium.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven
  • de voormalige garage dient als fietsenberging te worden ingericht;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.