Terug

2018_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2018037921. District Antwerpen. Argentiniëlaan ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2018037921. District Antwerpen. Argentiniëlaan ZN - Goedkeuring 2018_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2018037921. District Antwerpen. Argentiniëlaan ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

De gemeenteraad besliste in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 426) om:

  • de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen;
  • zijn goedkeuring te hechten aan het aangepast tracé van de fietsostrade en aan de bijkomende parkeerstroken in de Argentiniëlaan onder volgende voorwaarden:
    • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    • ter hoogte van de Philadelphiastraat is tussen het fietspad en het spoor een draadafsluiting met mazen (minimum hoogte 1,50 meter) te plaatsen. Deze afsluiting is te onderhouden door de beheerder van het fietspad. Dit onderhoud houdt ook de onkruidbeheersing aan de onderzijde en 25cm aan weerszijden van de afsluiting in. Hiervoor kan het nuttig zijn om de afsluiting te laten eindigen op +/- 20cm boven het maaiveld;
    • de aanvrager dient een bezettingsplan op te maken met aanduiding van de Infrabel-grens. Dit teneinde het afsluiten van een bezettingscontract met Infrabel. Contactpersoon: Katrien Dhollander, 03/204 27 83 – katrien.dhollander@infrabel.be of 51no.bureauderderar@infrabel.be;
    • de bijgevoegde algemene voorwaarden met betrekking tot bouwaanvragen en de bijgevoegde voorwaarden voor het aanleggen van fietspaden dienen strikt te worden nageleefd;
    • bij het uitwerken van de verlichting dient rekening gehouden te worden met de sociale veiligheid;
    • tijdens de werken in de Glasgowstraat moet de doorgang Canadalaan steeds in beide richtingen toegankelijk blijven voor de autobussen van De Lijn;
    • de parkeerplaatsen moeten worden aangelegd in waterdoorlatende verharding;
    • tussen de rijbaan en de fiets-o-strade is een groenstrook met bomen ingetekend. Het type boom moet worden afgestemd op de beperkte breedte van de groenstrook (ca. 1,00 meter – 1,65 meter) in functie van wortelopdruk;
    • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de goot onderbroken worden in functie van het fietscomfort;
    • bij de toekomstige realisatie van het zuidelijk deel van de fiets-o-strade moeten de paaltjes verwijderd worden;
    • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de fiets-o-strade worden aangewerkt op de bestaande rijweg in plaats van een overrijdbare boordsteen te voorzien;
    • ter hoogte van het station Noorderdokken moet de afstand van de fiets-o-strade tot het perron verruimd worden tot minimum 0,75 meter.
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
 
Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - Infrabel NV

26 april 2018

29 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 april 2018

25 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

26 april 2018

9 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

26 april 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

26 april 2018

7 mei 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

26 april 2018

4 juni 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 april 2018

17 mei 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen) 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. Er wijzigt niets aan de voetpaden. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte bijkomende verharde oppervlakte en ligt in een mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Gezien de beperkte bijkomende verharde oppervlakte, kan in alle redelijkheid dient geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd. 

De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 30 maart 2018. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid en Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Voorliggende aanvraag betreft een beperkte wijziging van de vergunning die op 16 oktober 2017 werd verleend voor het aanleggen van nieuwe riolering en bestrating in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat. Wijzigingen ten opzichte van deze vergunning met referentie 20162668 zijn:

  • verleggen van het fietspad naar de achterzijde van het scoutslokaal;
  • aanleggen van een extra parkeerstrook in de Argentiniëlaan langs de zijde van de spoorweg tussen de Philadelphiastraat en Glasgowstraat.

De aanleg van het fietspad past in het netwerk van de fiets-o-strade tussen Antwerpen en Essen. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

Deze bouwaanvraag genereert geen parkeerbehoefte.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende wijziging van het ontwerp voorziet in een overzichtelijk fietspad en bijkomende parkeerplaatsen op een parkeerstrook tussen de Glasgowstraat en Philadelphiastraat. Tussen het fietspad en de parkeerstrook worden bomen aangeplant. De aanvraag is ruimtelijk aanvaardbaar.

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerking:
Er dient bekeken te worden of er voldoende verlichting wordt aangebracht nu het fietspad wordt omgeleid, zodat de sociale veiligheid gewaarborgd blijft.
In de beschrijvende nota is vermeld dat de plannen een eerste aanzet voor een mogelijke inplanting van de nieuwe verlichting bevatten. De verlichting zal in een uitgebreide studie door Eandis verder worden uitgewerkt.
Als voorwaarde wordt aan de vergunning gekoppeld dat bij het uitwerken van de verlichting rekening gehouden moet worden met de sociale veiligheid.

De stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering en de stedelijke groendienst hebben geen opmerkingen op de aanvraag.

Er werd advies gevraagd aan NV Infrabel. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies:

‘- Ter hoogte van de Philadelphiastraat is tussen het fietspad en het spoor een draadafsluiting met mazen (minimum hoogte 1,50m) te plaatsen. Deze afsluiting is te onderhouden door de beheerder van het fietspad. Dit onderhoud houdt ook de onkruidbeheersing aan de onderzijde en 25cm aan weerszijden de afsluiting in. Hiervoor kan het nuttig zijn om de afsluiting te laten eindigen op +/- 20cm boven het maaiveld.
- Het fietspad is deels gelegen op Infrabel-terrein. De aanvrager dient een bezettingsplan op te maken met aanduiding van de Infrabel-grens. Dit teneinde het afsluiten van een bezettingscontract met Infrabel. Contactpersoon: Katrien Dhollander, 03/204 27 83 – katrien.dhollander@infrabel.be of 51no.bureauderderar@infrabel.be.
- De algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen en de voorwaarden voor het aanleggen van fietspaden dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage).

Aan de vergunning van 16 oktober 2017 werd een voorwaarde over het plateau aan de Dublinstraat opgenomen en één over de aanleg van het kleine plein ter hoogte van de kruising Dublinstraat – Argentieniëlaan. Voorliggende aanvraag komt aan deze voorwaarde tegemoet door het plateau in te korten en op het plein groenaanleg te voorzien.
In een andere voorwaarde van de vergunning werd opgelegd om tijdens de bemaling regelmatig analyses uit te voeren en indien nodig bij te sturen om een grondwaterkwaliteit te garanderen. In de beschrijvende nota van voorliggende aanvraag is opgenomen dat bemaling niet noodzakelijk is voor het uitvoeren van de werken.

De beschrijvende nota bevat een passage over het materiaalgebruik en de opbouw van de wegenis. Deze wijzigen niet ten opzichte van de afgeleverde vergunning. De voorwaarde om de parkeerplaatsen te voorzien in waterdoorlatende materialen wordt daarom herhaald in deze vergunning.

De vergunning van 16 oktober 2017 bevat enkele voorwaarden aangehaald in het advies van de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen met betrekking tot het fietscomfort. Zo werd opgenomen dat de goot ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg onderbroken dient te worden en er geen overrijdbare boordsteen te voorzien, dat bij de toekomstige realisatie van het zuidelijk deel van de fiets-o-strade de paaltjes verwijderd dienen te worden en dat bij de realisatie van de fiets-o-strade ter hoogte van station Noorderdokken de afstand verruimd dient te worden tot minimaal 0,75 meter. Verder wordt ook opgelegd het type boom af te stemmen op de beperkte breedte van de groenstrook (ca. 1,00 meter – 1,65 meter) tussen de rijbaan en de fiets-o-strade in functie van wortelopdruk. Deze voorwaarden worden ook aan voorliggende vergunning gekoppeld.

Het advies van de Lijn om tijdens de werken in de Glasgowstraat steeds doorgang in beide richtingen te verlenen voor autobussen wordt opnieuw opgenomen.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • ter hoogte van de Philadelphiastraat is tussen het fietspad en het spoor een draadafsluiting met mazen (minimum hoogte 1,50 meter) te plaatsen. Deze afsluiting is te onderhouden door de beheerder van het fietspad. Dit onderhoud houdt ook de onkruidbeheersing aan de onderzijde en 25cm aan weerszijden van de afsluiting in. Hiervoor kan het nuttig zijn om de afsluiting te laten eindigen op +/- 20cm boven het maaiveld;
  • de aanvrager dient een bezettingsplan op te maken met aanduiding van de Infrabel-grens. Dit teneinde het afsluiten van een bezettingscontract met Infrabel. Contactpersoon: Katrien Dhollander, 03/204 27 83 – katrien.dhollander@infrabel.be of 51no.bureauderderar@infrabel.be;
  • de bijgevoegde algemene voorwaarden met betrekking tot bouwaanvragen en de bijgevoegde voorwaarden voor het aanleggen van fietspaden dienen strikt te worden nageleefd;
  • bij het uitwerken van de verlichting dient rekening gehouden te worden met de sociale veiligheid;
  • tijdens de werken in de Glasgowstraat moet de doorgang Canadalaan steeds in beide richtingen toegankelijk blijven voor de autobussen van De Lijn;
  • de parkeerplaatsen moeten worden aangelegd in waterdoorlatende verharding;
  • tussen de rijbaan en de fiets-o-strade is een groenstrook met bomen ingetekend. Het type boom moet worden afgestemd op de beperkte breedte van de groenstrook (ca. 1,00 meter – 1,65 meter) in functie van wortelopdruk;
  • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de goot onderbroken worden in functie van het fietscomfort;
  • bij de toekomstige realisatie van het zuidelijk deel van de fiets-o-strade moeten de paaltjes verwijderd worden;
  • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de fiets-o-strade worden aangewerkt op de bestaande rijweg in plaats van een overrijdbare boordsteen te voorzien;
  • ter hoogte van het station Noorderdokken moet de afstand van de fiets-o-strade tot het perron verruimd worden tot minimum 0,75 meter.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 maart 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 april 2018

Opening openbaar onderzoek

4 mei 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

2 juni 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 juni 2018

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2018

Verslag GOA

7 juni 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 mei 2018

2 juni 2018

2

0

0

0

Bespreking van de bezwaren

De ingediende bezwaren kunnen als volgt worden samengevat en beoordeeld:

PROCEDURE
Niet correct verlopen van het openbaar onderzoek: Het openbaar onderzoek werd niet op dezelfde plaatsen aangekondigd als de oorspronkelijke aanvraag (AN5/B/P/GR/20162668).
Beoordeling: De voorliggende aanvraag betreft een wijziging van de oorspronkelijke vergunning. Het openbaar onderzoek heeft enkel betrekking op de wijzigingen en moet enkel bekendgemaakt worden op de onderdelen waarop de wijziging betrekking heeft. De gele affiches werden om die reden enkel aangeplakt op de plaatsen die betrekking hadden op de wijziging. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Kan geen inhoudelijk beroep worden ingesteld: De beroepsprocedure laat niet toe om inhoudelijk een beroep aan te tekenen. Dit is een vorm van discriminatie en maakt elke vorm van verweer onmogelijk.
Beoordeling: Het instellen van een administratief beroep heeft een devolutief karakter. Dit houdt in dat de volledige beoordeling van het dossier opnieuw wordt voorgelegd aan de deputatie. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

MOBILITEIT
Onvoldoende parkeerplaatsen voor eigenaars: De extra parkeerplaatsen die voorzien worden zijn ten gunste van de nieuwe sociale woonblokken. Er moet opnieuw gekeken worden naar de parkeerbehoefte van de woonblokken. Er zijn voor de woonblokken te weinig parkeerplaatsen voorzien. Op basis van dit onderzoek dienen de plannen voor de Glasgowstraat aangepast worden.
Beoordeling: De vergunning voor de nieuwe sociale woonblokken werd afgeleverd op een moment dat de verplichting op het voorzien van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein nog niet van kracht was. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Discriminatie van eigenaars ten opzichte van bezoekers: Bezoekers worden bevoordeeld door de aanleg van grote (al dan niet betalende) parkings, terwijl parkeerplaatsen voor eigenaars worden verminderd. De parkeerplaatsen in de omgeving van deze parkings zullen gebruikt worden als sluipparking.
Beoordeling: Met deze aanvraag wordt de parkeerbalans terug in evenwicht gebracht. De voorliggende aanvraag heeft tot doel om een extra parkeerstrook aan te leggen. Deze parkeerstrook is bedoeld voor de buurtbewoners. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Onjuiste afbakening parkeerplaatsen: Er zijn in de Argentiniëlaan parkeerplaatsen voorzien voor de in- en uitritten van de garages. Een correcte afbakening is noodzakelijk om de ingang tot de garages optimaal te vrijwaren en problemen te vermijden.
Beoordeling: Bij de uitvoering van de werken houdt de aannemer verder steeds rekening met de feitelijke situatie op het terrein. Het is nooit de bedoeling om eigenaars en/of gebruikers de toegang te ontzeggen tot in- en uitritten. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

HINDER
Werken veroorzaken verzakkingen: Door het wegpompen van water kunnen er mogelijks verzakkingen in de voetpaden ontstaan.
Beoordeling: Het geformuleerde bezwaar gaat uit van bepaalde veronderstellingen. De correcte uitvoering van de werken is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. De opmerking is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Mogelijke problemen met waterdichting: Door het wegpompen van water kunnen er mogelijks problemen ontstaan met de waterdichting van de kelders van de oudere eigenaarswoningen.
Beoordeling: Het geformuleerde bezwaar gaat uit van bepaalde veronderstellingen. De correcte uitvoering van de werken is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. De opmerking is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018037921

Gegevens van de aanvrager:

AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Argentiniëlaan ZN te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 0

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen afgeleverde stedenbouwkundige vergunning (20162668) / wijzigen autoparkeerplaatsen en aanpassen van de fiets-o-strade Antwerpen noord

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 16/10/2017: vergunning (20162668) voor het plaatsen van nieuwe riolering en bestrating in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat.

Laatst vergunde toestand

  • aanleggen van nieuwe riolerings- en bestratingswerken;
  • de werken gebeuren in de Argentiniëlaan, Glasgowstraat, het pleintje op de hoek van de Dublinstraat en de Argentiniëlaan en de aansluiting ter hoogte van het station Antwerpen - Noorderdokken;
  • in de Argentiniëlaan wordt een fiets-o-strade aangelegd.

Bestaande toestand

  • de bestaande wegen zijn aangelegd in asfaltverharding, waarbij de auto’s op de rijweg staan geparkeerd.

Inhoud van de aanvraag

Wijzigen van een reeds afgeleverde stedenbouwkundige vergunning (20162668) voor het plaatsen van nieuwe riolering en bestrating in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat:

  • aanleggen van een bijkomende parkeerstrook in de Argentiniëlaan langs de zijde van de spoorweg tussen de Philadelphiastraat en de Glasgowstraat;
  • opschuiven van het fietspad en de bomen in de richting van de spoorweg;
  • verleggen van het fietspad naar de achterkant van het scoutslokaal;
  • aanleggen van een helling om andersvaliden toegang te geven tot het scoutslokaal.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarde(n) strikt na te leven:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • ter hoogte van de Philadelphiastraat is tussen het fietspad en het spoor een draadafsluiting met mazen (minimum hoogte 1,50 meter) te plaatsen. Deze afsluiting is te onderhouden door de beheerder van het fietspad. Dit onderhoud houdt ook de onkruidbeheersing aan de onderzijde en 25cm aan weerszijden van de afsluiting in. Hiervoor kan het nuttig zijn om de afsluiting te laten eindigen op +/- 20cm boven het maaiveld;
  • de aanvrager dient een bezettingsplan op te maken met aanduiding van de Infrabel-grens. Dit teneinde het afsluiten van een bezettingscontract met Infrabel. Contactpersoon: Katrien Dhollander, 03/204 27 83 – katrien.dhollander@infrabel.be of 51no.bureauderderar@infrabel.be;
  • de bijgevoegde algemene voorwaarden met betrekking tot bouwaanvragen en de bijgevoegde voorwaarden voor het aanleggen van fietspaden dienen strikt te worden nageleefd;
  • bij het uitwerken van de verlichting dient rekening gehouden te worden met de sociale veiligheid;
  • tijdens de werken in de Glasgowstraat moet de doorgang Canadalaan steeds in beide richtingen toegankelijk blijven voor de autobussen van De Lijn;
  • de parkeerplaatsen moeten worden aangelegd in waterdoorlatende verharding;
  • tussen de rijbaan en de fiets-o-strade is een groenstrook met bomen ingetekend. Het type boom moet worden afgestemd op de beperkte breedte van de groenstrook (ca. 1,00 meter – 1,65 meter) in functie van wortelopdruk;
  • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de goot onderbroken worden in functie van het fietscomfort;
  • bij de toekomstige realisatie van het zuidelijk deel van de fiets-o-strade moeten de paaltjes verwijderd worden;
  • ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg moet de fiets-o-strade worden aangewerkt op de bestaande rijweg in plaats van een overrijdbare boordsteen te voorzien;
  • ter hoogte van het station Noorderdokken moet de afstand van de fiets-o-strade tot het perron verruimd worden tot minimum 0,75 meter.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.