Voorheen werd het advies van de cultuurraad reeds in de allereerste voorbereidende fase opgevraagd. Het decreet van 28 januari 1977 stelt echter dat het advies van de cultuurraad verplicht dient te gebeuren gelijktijdig met het openbaar onderzoek. Hierdoor wordt de doorlooptijd van een dossier korter en kan een lopend dossier sneller afgehandeld worden.
Bij de opstart van een dossier zal de straatnamencommissie enkele namen voorstellen (op basis van het thema van de wijk en/of de omliggende straten of op basis van de reservestraatnamenlijst) en dit ter advies voorleggen aan het district.
Het advies van het stadsarchief kan ingeroepen worden voor nazicht van de voorgestelde namen of toponiemen en de eventuele link met de stad, zowel door de districten als door de gemeenteraad, of elke keer dat dit nodig wordt geacht.
Een dossier wordt opgestart vanaf dat er een uitvoeringsplan voor werken goedgekeurd is waarbij nieuwe straten of pleinen ingetekend staan, of wanneer er een specifiek verzoek tot benoemen/herbenoeming gesteld wordt aan de straatnamencommissie.
Door volgende aanpassingen in de procedure wordt een kortere doorlooptijd verwezenlijkt:
Straatnaamgeving en herbenoeming
Naar gebruik in de stad Antwerpen doet de straatnamencommissie een voorstel voor de te benoemen straten op basis van de ligging en de reservelijst. De districtsraad formuleert een advies voor de benoeming van lokale straten op haar grondgebied en krijgt hiervoor 30 dagen tijd. Het staat het district vrij de nodige betrokkenen te consulteren, zoals stadsarchief of cultuurraad, alvorens tot haar advies te komen.
Vervolgens dienen op basis van het decreet van 28 januari 1977, de volgende stappen te gebeuren.
Benoemingen of hernoemingen van openbare gebieden die benoemd moeten worden zonder dat er huisvesting wordt toegekend en bijgevolg niet onder het decreet van 28 januari 1977 vallen, zoals openbare parken, pleintjes, perkjes en paadjes, verlopen als volgt:
Straatnaamvoorstellen
Straatnaamvoorstellen worden verzameld en halfjaarlijks als lijstbesluit voorgelegd aan de gemeenteraad voor opname in de reservelijst straatnamen.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:
Artikel 5 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat bij het vaststellen van de naam van nieuwe wegen en pleinen de regels bepaald in 2° en 3° van artikel 4 van toepassing zijn.
Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen. Op basis van dit decreet is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen en wijzigen van straatnamen.
In de stedelijke administratie worden de straatnamendossiers voorbereid door de straatnamencommissie. Op basis van de opzoekingen van het stadsarchief blijkt dat dergelijke commissie al meer dan 100 jaar bestaat in een wisselende samenstelling.
In de zitting van 21 september 2009 (jaarnummer 1247) keurde de gemeenteraad de nieuwe werking van de straatnamencommissie goed.
De straatnamencommissie heeft de volgende opdrachten:
Benoemingen of hernoemingen van openbare wegen en pleinen moeten de regels van het decreet van 28 januari 1977 volgen en hebben momenteel volgende doorloopprocedure:
Benoemingen of hernoemingen van openbare gebieden die benoemd moeten worden zonder dat er huisvesting wordt toegekend en bijgevolg niet onder het decreet van 28 januari 1977 vallen, zoals openbare parken, pleintjes, perkjes en paadjes, hebben momenteel volgende doorloopprocedure:
Straatnaamvoorstellen van burgers en verenigingen worden door de gemeenteraad opgenomen in de reservelijst straatnamen voor gebruik wanneer een gepaste straat, plein of park zich aanbiedt.
De huidige procedure om te komen tot een straatnaam neemt minstens een half jaar in beslag. Bij bepaalde projecten kan dit vertragend werken. Het wachten op een straatnaam kan ook een impact hebben op de uit te voeren werken bij nieuwe straatnamen (aansluiting nutsvoorzieningen, persoonlijke administratie ontwikkelaars en eigenaars/bewoners, ...).
Het is aangewezen dit proces te herbekijken met het oog op een zo snel mogelijke benoeming van nieuwe straten of pleinen of herbenoeming van reeds bestaande straten of pleinen, binnen de decretale bepalingen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 146) werden de bevoegdheden aan de districten gecoördineerd. Het district is niet bevoegd voor de vaststelling of wijziging van de naam van openbare wegen en pleinen. Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De gemeenteraad keurt de optimalisatie voor straatnaamgeving goed.