Terug

2018_CBS_08635 - Straatnamencommissie - Optimalisatie straatnaamgeving - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08635 - Straatnamencommissie - Optimalisatie straatnaamgeving - Goedkeuring 2018_CBS_08635 - Straatnamencommissie - Optimalisatie straatnaamgeving - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voorheen werd het advies van de cultuurraad reeds in de allereerste voorbereidende fase opgevraagd. Het decreet van 28 januari 1977 stelt echter dat het advies van de cultuurraad verplicht dient te gebeuren gelijktijdig met het openbaar onderzoek. Hierdoor wordt de doorlooptijd van een dossier korter en kan een lopend dossier sneller afgehandeld worden.

Bij de opstart van een dossier zal de straatnamencommissie enkele namen voorstellen (op basis van het thema van de wijk en/of de omliggende straten of op basis van de reservestraatnamenlijst) en dit ter advies voorleggen aan het district. 

Het advies van het stadsarchief kan ingeroepen worden voor nazicht van de voorgestelde namen of toponiemen en de eventuele link met de stad, zowel door de districten als door de gemeenteraad, of elke keer dat dit nodig wordt geacht.

Een dossier wordt opgestart vanaf dat er een uitvoeringsplan voor werken goedgekeurd is waarbij nieuwe straten of pleinen ingetekend staan, of wanneer er een specifiek verzoek tot benoemen/herbenoeming gesteld wordt aan de straatnamencommissie.

Door volgende aanpassingen in de procedure wordt een kortere doorlooptijd verwezenlijkt:

  • advies cultuurraad betrokken district tijdens het openbaar onderzoek in plaats van in de voorbereidende fase;
  • adviesmogelijkheid district in tijd te beperken tot 1 maand.

Straatnaamgeving en herbenoeming

Naar gebruik in de stad Antwerpen doet de straatnamencommissie een voorstel voor de te benoemen straten op basis van de ligging en de reservelijst. De districtsraad formuleert een advies voor de benoeming van lokale straten op haar grondgebied en krijgt hiervoor 30 dagen tijd. Het staat het district vrij de nodige betrokkenen te consulteren, zoals stadsarchief of cultuurraad, alvorens tot haar advies te komen.

Vervolgens dienen op basis van het decreet van 28 januari 1977, de volgende stappen te gebeuren.

  1. De gemeenteraad beslist de voorlopige benoeming onder voorbehoud van bezwaren tijdens het openbaar onderzoek.
  2. De stad Antwerpen organiseert gelijktijdig, voor de duur van 30 dagen, een:
    • openbaar onderzoek;
    • adviesvraag aan de cultuurraad van het betrokken district. Indien geen advies werd ontvangen, wordt dit geacht gunstig te zijn;
    • infobrief aan de betrokken bewoners via het Team Participatie van het district.
  3. Indien er geen bezwaren werden geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek bevestigt het college definitief de benoeming door de gemeenteraad. Indien er wel bezwaren werden geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek, beslist de gemeenteraad definitief.

Benoemingen of hernoemingen van openbare gebieden die benoemd moeten worden zonder dat er huisvesting wordt toegekend en bijgevolg niet onder het decreet van 28 januari 1977 vallen, zoals openbare parken, pleintjes, perkjes en paadjes, verlopen als volgt:

  1. de straatnamencommissie stelt namen en onderschriften voor;
  2. advies districtsraad;
  3. benoeming door college.

Straatnaamvoorstellen

Straatnaamvoorstellen worden verzameld en halfjaarlijks als lijstbesluit voorgelegd aan de gemeenteraad voor opname in de reservelijst straatnamen.

Juridische grond

Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.

Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:

  1. met opgave van redenen, dit voornemen schriftelijk meedeelt aan al de personen die, hetzij langs de bedoelde wegen en pleinen wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven gelegen langs de bedoelde wegen en pleinen en een in België bekende woonplaats hebben. Deze personen kunnen binnen 30 dagen hun eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk bij het betrokken gemeentebestuur indienen. [Uitzondering wordt gemaakt voor het verbeteren van taal- en spelfouten, waarbij een eenvoudig advies van de provinciale commissie voor plaatsnaamgeving volstaat om bedoelde aanpassing uit te voeren; 
  2. advies vraagt aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
  3. dit voornemen door openbare aanplakking bekend maakt, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.

    De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.

Artikel 5 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat bij het vaststellen van de naam van nieuwe wegen en pleinen de regels bepaald in 2° en 3° van artikel 4 van toepassing zijn.

Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.

Aanleiding en context

De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen. Op basis van dit decreet is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen en wijzigen van straatnamen.
In de stedelijke administratie worden de straatnamendossiers voorbereid door de straatnamencommissie. Op basis van de opzoekingen van het stadsarchief blijkt dat dergelijke commissie al meer dan 100 jaar bestaat in een wisselende samenstelling.

In de zitting van 21 september 2009 (jaarnummer 1247) keurde de gemeenteraad de nieuwe werking van de straatnamencommissie goed.

De straatnamencommissie heeft de volgende opdrachten:

  • voorstellen voor namen en bijbehorende onderschriften voor nieuwe straten vragen aan de districten;
  • suggesties voor straatnamen door burgers en verenigingen evalueren voor opname in de reservelijst;
  • agendering van de vereiste besluiten voor districtsraden, college en gemeenteraad.

Benoemingen of hernoemingen van openbare wegen en pleinen moeten de regels van het decreet van 28 januari 1977 volgen en hebben momenteel volgende doorloopprocedure:

  1. voorstel cultuurraad district;
  2. advies districtsraad;
  3. advies stadsarchief;
  4. voorlopige benoeming door gemeenteraad, onder voorbehoud van bezwaren tijdens het openbaar onderzoek;
  5. openbaar onderzoek;
  6. definitieve bevestiging van benoeming gemeenteraad, indien er bezwaarschriften zijn ingediend, of door college, zonder bezwaarschriften.

Benoemingen of hernoemingen van openbare gebieden die benoemd moeten worden zonder dat er huisvesting wordt toegekend en bijgevolg niet onder het decreet van 28 januari 1977 vallen, zoals openbare parken, pleintjes, perkjes en paadjes, hebben momenteel volgende doorloopprocedure:

  1. voorstel cultuurraad district;
  2. advies districtsraad;
  3. advies stadsarchief;
  4. definitieve benoeming door college.

Straatnaamvoorstellen van burgers en verenigingen worden door de gemeenteraad opgenomen in de reservelijst straatnamen voor gebruik wanneer een gepaste straat, plein of park zich aanbiedt.

De huidige procedure om te komen tot een straatnaam neemt minstens een half jaar in beslag. Bij bepaalde projecten kan dit vertragend werken. Het wachten op een straatnaam kan ook een impact hebben op de uit te voeren werken bij nieuwe straatnamen (aansluiting nutsvoorzieningen, persoonlijke administratie ontwikkelaars en eigenaars/bewoners, ...).

Het is aangewezen dit proces te herbekijken met het oog op een zo snel mogelijke benoeming van nieuwe straten of pleinen of herbenoeming van reeds bestaande straten of pleinen, binnen de decretale bepalingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.

Bij gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 146) werden de bevoegdheden aan de districten gecoördineerd. Het district is niet bevoegd voor de vaststelling of wijziging van de naam van openbare wegen en pleinen. Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de optimalisatie voor straatnaamgeving goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.