Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Smaakmeesters wil de horeca van de Antwerpse binnenstad - middels de focus op drie deelgebieden - onder de aandacht brengen als innoverend en kwaliteitsvol. De ondernemers krijgen van de stad Antwerpen een platform om hun vakmanschap zelf in de verf te zetten en verhalen te vertellen over het bewerken en verwerken van authentieke producten om tot lekkere gerechten en dranken te komen. Het project wil de lokale horecaondernemers bovendien stimuleren om meer in te zetten op innovatie.
Smaakmeesters zijn horecaondernemers die dit vakmanschap voorop zetten. Ze hebben een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle producten. Zij kunnen met een sterk verhaal laten zien welke meerwaarde ze creëren in de stad Antwerpen.
De vierde editie van Smaakmeesters vindt plaats van zaterdag 6 oktober 2018 tot en met woensdag 31 oktober 2018. In het weekend van 6 en 7 (winkelzondag) oktober 2018 serveren de 116 deelnemende horecaondernemers proevertjes in of buiten aan hun zaak. Tijdens dit openingsweekend worden er ook op verschillende sites in de stad Antwerpen (Groenplaats, Prekersplein, Vrijdagmarkt, Gedempte Zuiderdokken, enzovoort) randactiviteiten georganiseerd. Enkele Smaakmeesters laten op een podium in hun potten kijken. Tijdens de hele maand oktober serveren en promoten horecaondernemers hun smaakmeesterssuggestie in de zaak. Om de culinaire maand levendig te houden tot aan het einde, zal er tijdens de weekends volgend op het openingsweekend in elke zone een exclusieve culinaire wandeling plaatsvinden waar bewoners en bezoekers op kunnen intekenen.
Het project Smaakmeesters kent drie fasen:
Voor de organisatie van deze editie van Smaakmeesters werd op 31 maart 2017 (gunning opdracht via collegebesluit met jaarnummer 2986) Balthazar Events, een evenementenbureau met de nodige culinaire expertise en dito ervaring met bovenlokale culinaire evenementen aangesteld.
Voor het evenement Smaakmeesters wordt een communicatiecampagne uitgewerkt en wordt er promotie gevoerd door middel van affiches in het straatbeeld, via de eigen stadsmedia en aangekochte media. Er wordt tevens een digitale campagne uitgewerkt. De deelnemende Smaakmeesters worden voorzien met promotiematerialen om optimaal mee over het project te communiceren. Er wordt zowel ingezet op bewoners, een bredere doelgroep rond Antwerpen en ook op de toeristen die zich tijdens het evenement in de evenementenzone (toeristisch centrum) bevinden. Verder werken we met een aantal mediapartners (Radio 2, GVA, JaniTV, Culinaire Ambiance, ATV) die ermee voor zorgen dat het evenement in communicatie optimaal ondersteund wordt.
Artikel 137 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. In 2016 volgde een tweede editie, in 2017 een derde.
Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen bovendien haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.
De eerste editie van Smaakmeesters vond plaats in het Historisch Centrum met 32 deelnemende horecazaken. Na een grondige evaluatie en op basis van de positieve reacties van deelnemende horecaondernemers werd beslist Smaakmeesters als jaarlijks terugkerend, meerdaags culinair evenement “voor en door ondernemers” verder te zetten.
Voor de tweede editie werd beslist om de zone uit te breiden. Naast het Historisch Centrum werden ook de horecakernen het Zuid en het Eilandje (gemeenteraadsbesluit van 25 september 2017 jaarnummer 524) toegevoegd. Bovendien werd er geopteerd om oktober uit te roepen tot culinaire maand, met een openingsweekend met proevertjes en workshops op drie verschillende podia en een aanbod van smaakmeestersuggesties de hele maand door bij de 67 deelnemende horeca- en speciaalzaken.
In 2017 groeide het deelnemersaantal tot 97.
Financieel uitgangspunt van Smaakmeesters is om acties te bundelen die gebudgetteerd zijn binnen de bestaande meerjarenbegroting.
Volgende budgetten worden ingezet:
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
Het college keurt de organisatie van het ondernemers- en publieksevenement Smaakmeesters in de strategische horecakernen Historisch Centrum, Eilandje en Zuid van zaterdag 6 oktober 2018 tot en met woensdag 31 oktober 2018 goed.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Smaakmeesters - evenement Balthazar Events CVBA |
85.251,47 EUR (voor perceel 1+2) |
budgetplaats: 5318500000
|
4005218723 reeds goedgekeurd in zitting van 31 maart 2017 (jaarnummer 2986) |
Smaakmeesters - communicatie | 140.000,00 EUR |
budgetplaats: 5311500000 |
Wordt later vastgelegd |
Smaakmeesters - materialen | 20.000 EUR |
budgetplaats: 5318500000 |
Wordt later vastgelegd |