Terug

2018_CBS_08726 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08726 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring 2018_CBS_08726 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Smaakmeesters wil de horeca van de Antwerpse binnenstad - middels de focus op drie deelgebieden - onder de aandacht brengen als innoverend en kwaliteitsvol. De ondernemers krijgen van de stad Antwerpen een platform om hun vakmanschap zelf in de verf te zetten en verhalen te vertellen over het bewerken en verwerken van authentieke producten om tot lekkere gerechten en dranken te komen. Het project wil de lokale horecaondernemers bovendien stimuleren om meer in te zetten op innovatie.

Smaakmeesters zijn horecaondernemers die dit vakmanschap voorop zetten. Ze hebben een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle producten. Zij kunnen met een sterk verhaal laten zien welke meerwaarde ze creëren in de stad Antwerpen.

De vierde editie van Smaakmeesters vindt plaats van zaterdag 6 oktober 2018 tot en met woensdag 31 oktober 2018.  In het weekend van 6 en 7 (winkelzondag) oktober 2018 serveren de 116 deelnemende horecaondernemers proevertjes in of buiten aan hun zaak. Tijdens dit openingsweekend worden er ook op verschillende sites in de stad Antwerpen (Groenplaats, Prekersplein, Vrijdagmarkt, Gedempte Zuiderdokken, enzovoort) randactiviteiten georganiseerd. Enkele Smaakmeesters laten op een podium in hun potten kijken. Tijdens de hele maand oktober serveren en promoten horecaondernemers hun smaakmeesterssuggestie in de zaak. Om de culinaire maand levendig te houden tot aan het einde, zal er tijdens de weekends volgend op het openingsweekend in elke zone een exclusieve culinaire wandeling plaatsvinden waar bewoners en bezoekers op kunnen intekenen.

 Het project Smaakmeesters kent drie fasen:

  • rekrutering: tussen maart en mei werden interessante kandidaten benaderd om zich kandidaat te stellen en werden tevens alle horecaondernemers in het afgebakende gebied uitgenodigd via de nieuwsbrief van www.ondernemeninantwerpen.be en een persoonlijke mailing. Ondernemers die zich inschrijven, engageren zich om ook daadwerkelijk deel te nemen. Op basis van het aantal gewenste deelnemers en de ingediende voorstellen wordt de lijst met deelnemers bepaald;
  • voorbereidings- en activeringsfase: hierin wordt de organisatie en de communicatie verder op punt gezet. Vanaf 17 september 2018 (persconferentie) start dan de eigenlijke communicatiecampagne tot eind oktober;
  • evenementfase: van 6 oktober 2018 tot en met 31 oktober 2018 worden inwoners en toeristen uitgenodigd om de deelnemende horecazaken in de drie deelgebieden van de Antwerpse binnenstad te komen (her)ontdekken. Dit start met het openingsweekend op 6 oktober 2018 en 7 oktober 2018. Tijdens de maand oktober engageren de Smaakmeesters zich om zoveel mogelijk het project mee in de kijker te zetten.

Voor de organisatie van deze editie van Smaakmeesters werd op 31 maart 2017 (gunning opdracht via collegebesluit met jaarnummer 2986) Balthazar Events, een evenementenbureau met de nodige culinaire expertise en dito ervaring met bovenlokale culinaire evenementen aangesteld.

Voor het evenement Smaakmeesters wordt een communicatiecampagne uitgewerkt  en wordt er promotie gevoerd door middel van affiches in het straatbeeld, via de eigen stadsmedia en aangekochte media. Er wordt tevens een digitale campagne uitgewerkt. De deelnemende Smaakmeesters worden voorzien met promotiematerialen om optimaal mee over het project te communiceren. Er wordt zowel ingezet op bewoners, een bredere doelgroep rond Antwerpen en ook op de toeristen die zich tijdens het evenement in de evenementenzone (toeristisch centrum) bevinden. Verder werken we met een aantal mediapartners (Radio 2, GVA, JaniTV, Culinaire Ambiance, ATV) die ermee voor zorgen dat het evenement in communicatie optimaal ondersteund wordt. 

Juridische grond

Artikel 137 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote  als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. In 2016 volgde een tweede editie, in 2017 een derde.

Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen bovendien haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.

De eerste editie van Smaakmeesters vond plaats in het Historisch Centrum met 32 deelnemende horecazaken. Na een grondige evaluatie en op basis van de positieve reacties van deelnemende horecaondernemers werd beslist Smaakmeesters als jaarlijks terugkerend, meerdaags culinair evenement “voor en door ondernemers” verder te zetten.

Voor de tweede editie werd beslist om de zone uit te breiden. Naast het Historisch Centrum werden ook de horecakernen het Zuid en het Eilandje (gemeenteraadsbesluit van 25 september 2017 jaarnummer 524) toegevoegd. Bovendien werd er geopteerd om oktober uit te roepen tot culinaire maand, met een openingsweekend met proevertjes en workshops op drie verschillende podia en een aanbod van smaakmeestersuggesties de hele maand door bij de 67 deelnemende horeca- en speciaalzaken.

In 2017 groeide het deelnemersaantal tot 97.

Algemene financiële opmerkingen

Financieel uitgangspunt van Smaakmeesters is om acties te bundelen die gebudgetteerd zijn binnen de bestaande meerjarenbegroting.

Volgende budgetten worden ingezet:

  •  evenement, organisatie door extern bureau: 85.251,47 EUR (goedgekeurd door het college op 31 maart 2017, jaarnummer 2986, met bestelbon voor 2018 = 4005218723);
  •  evenement, materiaal: 20.000,00 EUR;
  •  communicatie: 140.000,00 EUR.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050304 - Antwerpen versterkt zijn positie als dé winkel- en horecastad van Vlaanderen bij een lokaal en bovenlokaal publiek

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van het ondernemers- en publieksevenement Smaakmeesters in de strategische horecakernen Historisch Centrum, Eilandje en Zuid van zaterdag 6 oktober 2018 tot en met woensdag 31 oktober 2018 goed.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Smaakmeesters - evenement

Balthazar Events CVBA
Keizerstraat 62A
2000 Antwerpen ondernemingsnummer: BE 0843.701.149
rekeningnummer: BE38 0689 3018 6072 

85.251,47 EUR (voor perceel 1+2)

budgetplaats: 5318500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SLW050304A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA040500
budgetperiode: 1800 

 

 

4005218723 reeds goedgekeurd in zitting van 31 maart 2017 (jaarnummer 2986)

Smaakmeesters - communicatie 140.000,00 EUR

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SLW050304A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA040500
budgetperiode: 1800

Wordt later vastgelegd
Smaakmeesters - materialen 20.000 EUR

budgetplaats: 5318500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SLW050304A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA040500
budgetperiode: 1800 

Wordt later vastgelegd

Bijlagen

  • Mediaplan (1) (1).docx