Artikel 57 §3, 3° Gemeentedecreet bepaalt dat het college bevoegd is voor het financieel beheer.
Jaarlijks verleent de stad Antwerpen aan de parochies met een residerende bedienaar, die geen pastorie of woning ter beschikking hebben, een woonstvergoeding. Dit is een voordeel in natura en een persoonlijk recht, en wordt uitbetaald aan de bedienaar via de loonadministratie. In de meerjarenplannen, het budget 2018 en de budgetwijziging zijn middelen opgenomen waarmee de stad haar decretale plicht kan vervullen wat betreft het voorzien van een woonstvergoeding. Het bedrag van de jaarlijkse woonstvergoeding is onderwerp van bespreking tussen stad en bisdom.
Sommige bedienaars zijn aangesteld in een ‘grensparochie’ die zich over verschillende gemeenten uitstrekt. In dit geval is er een verrekening gebeurd op basis van het door de federale overheid vastgestelde percentage waartoe de stad Antwerpen is gehouden.
Niet alle bedienaars zijn gedurende het hele jaar 2018 aangesteld in een parochie. In deze gevallen is er een verrekening gebeurd in twaalfden, waarbij de bedienaar een vergoeding krijgt voor de maanden waarin hij of zij effectief actief was in de parochie zonder stadspastorij.
Er is geen vrijstelling voorzien voor gebruik van de privéwoning als ambtsruimte. De bedienaar kan dit op zijn of haar belastingaangifte zelf aangeven als ‘kosten eigen aan de werkgever’. Het gebruik van een ambtsruimte in de privéwoning dient te worden aangetoond. Het terug te vorderen bedrag is vervolgens afhankelijk van de oppervlakte van deze ambtsruimte en het kadastraal inkomen van het gebouw in kwestie.
Aan de parochies zonder residerende bedienaar, die geen pastorie of woning ter beschikking hebben wordt een secretariaatsvergoeding verleend. Deze secretariaatsvergoeding (vroeger ambtsvergoeding) is geen voordeel in natura, en wordt rechtstreeks uitbetaald aan het eredienstbestuur, via bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening/Financiën. Deze regeling geldt ook voor parochies met residerende bedienaars, waarvan de woning niet geschikt is om het ambt uit te oefenen.
De heer Bert Dicou (protestantse kerk zuid) en de heer Barry Kriekaard (protestantse kerk oost) hebben als bedienaars van de protestantse kerk zuid en oost recht op een woonvergoeding.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende eredienstbesturen bepaalt de gemeentelijke verplichtingen :
Artikel 52/1§1 luidt als volgt:
"In de parochies waar er een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, stelt de gemeente de bedienaar een pastorie ter beschikking, of, als er geen pastorie is, een woning of een woonstvergoeding.
In de parochies waar er geen bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, stellen de gemeenten aan de kerkfabriek een ruimte ter beschikking waar de gelovigen ontvangen kunnen worden, waar de kerkraad kan vergaderen en waar het archief van de kerkfabriek kan worden bewaard, of betalen de kerkfabriek een secretariaatsvergoeding. Die verplichting geldt ook voor de parochies waar er wel een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, als zijn woning niet geschikt is om die functies te vervullen."
De gemeenteraad besliste op 28 november 2017 (jaarnummer 695) de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en budget 2018 van de stad Antwerpen goed te keuren.
Het college keurt de uitbetaling van de woonstvergoedingen 2018 ten bedrage van 2.490,65 EUR aan de heer Bert Dicou, bedienaar protestantse kerk zuid, en ten bedrage van 2.565,65 EUR aan de heer Barry Kriekaard, bedienaar protestantse kerk oost, goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Woonstvergoeding 2018 bedienaars |
5.056,30 EUR
|
Budgetplaats:5131500000 |
Wordt uitbetaald via payroll |