Terug

2018_CBS_08553 - Omgevingsvergunning - OMV_2018086182. Bisschoppenhoflaan 637. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08553 - Omgevingsvergunning - OMV_2018086182. Bisschoppenhoflaan 637. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_08553 - Omgevingsvergunning - OMV_2018086182. Bisschoppenhoflaan 637. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

14 augustus 2018

7 september 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 augustus 2018

4 september 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

14 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemmingen met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De sloop van het bestaande gebouw is functioneel inpasbaar in de omgeving. Er wordt geen nieuwbouw voorzien waardoor de huidige bestemming behouden blijft. Deze is verenigbaar met de bestemming van het Gewestplan, industriegebied.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De sloop van het bestaande gebouw is bij deze aanvraag uitzonderlijk te verantwoorden. Het betreft een vrijstaand gebouw waardoor er na afbraak geen wacht- of scheidingsmuren vrijkomen. Daarnaast ontstaat er geen storende opening in het straatbeeld. In afwachting van een concrete invulling wordt het perceel ingezaaid. Links en rechts van het braakliggende perceel bevinden zich magazijnen. Verder rechts van het perceel zijn er open velden. Een braakliggend ingezaaid perceel is in harmonie met de directe omgeving aan de straatzijde van de aanvraag.

Visueel-vormelijke elementen

Het behouden van het bestaande groen, het nivelleren en het inzaaien van het perceel dragen bij tot een aangename beleven van de straat. De bestaande voortuinstrook en de groenstrook tegen het rechtse perceel vormen een groenscherm dat aangename visuele elementen versterken.

Daarnaast vormt het bestaande voortuinstrook voor een duidelijke grens tussen het private en publieke deel.

Bij de nieuwe in-en uitrit van de vrachtwagens wordt een ‘signalisatie euro rent’ voorzien. Het Agentschap van Wegen en Verkeer adviseert deze signalisatie negatief. Op basis van de plannen kan niet worden uitgemaakt hoe groot deze signalisatie zal zijn. Deze signalisatie wordt bijgevolg uitgesloten van de huidige aanvraag en zal via een aparte en meer concrete aanvraag ingediend kunnen worden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De nieuwe toegangspoort voor vrachtwagens wordt op ca. 25 meter met de grens van het openbaar domein geplaatst. De nieuwe schuifpoort voor personenwagens op ca. 8 meter.

De nieuwe gecombineerde in- en uitrit heeft een totale breedte van 13 meter. Dergelijke breedte zorgt voor conflicten met voetgangers en fietsers. Deze conflicten dienen tot een minimum beperkt te blijven. Dit kan bekomen worden door de breedte van de in-en uitrit tot 7 meter te beperken. Er zullen voorwaarden met betrekking tot de breedte van de nieuwe in- en uitrit aan de vergunning gekoppeld worden.   

Het onverharde braakliggende perceel zorgt, in afwachting van een nieuwbouw, voor natuurlijke infiltratiemogelijkheden.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1.  het behoud van de voortuinstrook van het bestaande pand en het behoud van het bestaande groen;
  2. de vrijgekomen ruimte dient na sloop genivelleerd en ingezaaid te worden;
  3. de breedte van de nieuwe in- en uitrit van de vrachtwagens dient tot  7 meter beperkt te blijven;
  4. de inrichting van de in- en uitrit uit te voeren zoals in rood aangeduid op het plan;
  5. de vrije ruimte langs de nieuwe in-en uitrit voor vrachtwagens aan te leggen als groenzone.

Uitsluitingen

De signalisatie ‘euro rent’ tussen de nieuwe in- en uitrit voor vrachtwagens wordt uitgesloten van de vergunning.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

3 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 oktober 2018

Verslag GOA

19 september 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018086182

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kris Coppens met als adres Bisschoppenhoflaan 631-633 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Bisschoppenhoflaan 637 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nrs. 293H en 302X

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een vrijstaand kantoorgebouw en aanleggen van de tijdelijk vrijgekomen oppervlakte

 


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       16/07/1969: toelating (627#25421) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;

-       20/01/2012: vergunning (20116110) voor het bouwen van een transitruimte.

Laatst vergunde toestand

-       bouwen van een opslagplaats van 580 m² na de afbraak van een kleinere opslagplaats;

-       acht garageboxen worden afgebroken en vervangen door parkings in open lucht;

-       de 7 bestaande parkeerplaatsen worden verplaatst naar zijkant van het perceel waardoor een groenzone verdwijnt;

-       de nieuw te bouwen opslagplaats wordt achter een bestaand bedrijfspand met opslagplaatsen voorzien. Aan de rechterzijde wordt aangesloten met het hogere gebouw van de buur.

Bestaande toestand

-       kantoorgebouw met appartementen op de verdiepingen en opslagplaatsen;

-       het kantoorgebouw heeft drie bouwlagen onder een plat dak;

-       de opslagplaatsen hebben één bouwlaag onder boogdaken;

-       de loods achter te slopen opslagplaatsen blijft behouden.

Inhoud van de aanvraag

-       slopen van een vrijstaand gebouw en opslagplaatsen, de achterliggende loods blijft behouden;

-       het vrijgekomen terrein wordt genivelleerd en ingezaaid in afwachting van een concrete invulling;

-       de groene zijtuinstrook blijft behouden;

-       de in-en uitrit aan de rechterzijde van het af te breken pand wordt versmald. De breedte wordt van 7,83 meter terug gebracht naar 4,50 meter;

-       de in-en uitrit van de linkerzijde van het af te breken pand wordt samengenomen met de bestaande inrit van het huidig pand Euro Rent (Bisschoppenhoflaan 631/633).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. het behoud van de voortuinstrook van het bestaande pand en het behoud van het bestaande groen;
  3. de vrijgekomen ruimte dient na sloop genivelleerd en ingezaaid te worden;
  4. de breedte van de nieuwe in- en uitrit van de vrachtwagens dient tot 7 meter beperkt te blijven; 
  5. de inrichting van de in- en uitrit uit te voeren zoals in rood aangeduid op het plan;
  6. de vrije ruimte langs de nieuwe in-en uitrit voor vrachtwagens aan te leggen als groenzone.

Uitsluitingen

De signalisatie ‘euro rent’ tussen de nieuwe in- en uitrit voor vrachtwagens wordt uitgesloten van de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.