Terug

2018_CBS_08596 - Omgevingsvergunning - OMV_2018091170. Sint-Rochusstraat 24. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08596 - Omgevingsvergunning - OMV_2018091170. Sint-Rochusstraat 24. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_08596 - Omgevingsvergunning - OMV_2018091170. Sint-Rochusstraat 24. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 augustus 2018

5 september 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

8 augustus 2018

30 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

8 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

8 augustus 2018

8 augustus 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 augustus 2018

21 augustus 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

8 augustus 2018

13 augustus 2018

stadsontwikkeling/ geacht vergund

8 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

8 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

8 augustus 2018

22 augustus 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.           

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er zijn geen fietsstalplaatsen voorzien;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheiding ter hoogte van de terrassen zijn niet uitgevoerd in een massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 meter. 

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:

De aanvraag wijkt af van artikels 29 en 34 van de bouwcode.

In voorliggende aanvraag wordt een extra woongelegenheid gecreëerd met 1 slaapkamer. In toepassing van artikel 29 van de bouwcode dienen hiervoor 2 fietsstalplaatsen voorzien te worden (1 per slaapkamer + 1). Het voorzien van deze 2 fietsstalplaatsen zal als voorwaarde opgelegd worden bij de vergunning.

In artikel 34 van de bouwcode worden een aantal voorwaarden geformuleerd waaraan scheidingsmuren moeten voldoen. zo moeten ze, indien ze enkelvoudig zijn, uitgevoerd worden in een massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 meter.

Voor de nieuwe terrassen bij de appartementen op de 1ste en 2de verdieping wordt ter hoogte van de rechter perceelsgrens enkel een scherm voorzien wat strijdig is met voornoemd artikel uit de bouwcode. Aangezien het optrekken van de scheidingsmuren conform de bepalingen uit artikel 34 niet als voorwaarde opgelegd kan worden bij een vergunning worden zowel de schermen als de terrassen uit de vergunning gesloten . Hierop wordt verder ingegaan in het hoofdstuk “Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen” verder in deze beoordeling. 

Functionele inpasbaarheid:

De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van een meergezinswoning waarbij het aantal appartementen toeneemt. Hoewel het pand kadastraal gekend staat als handelshuis, kunnen er voldoende bewijzen gevonden worden dat het pand reeds in gebruik was als meergezinswoning voor oktober 1979. Zo zijn, op de vergunning van 1933 de 1ste en 2de verdieping identiek en beiden voorzien van een pomphuis (met onder andere een toilet). Deze ruimtes zijn in de huidige bestaande toestand nog steeds aanwezig en identiek aan de opgetekende plannen van 1933.

De functie van meergezinswoning (met 2 woongelegenheden) kan derhalve als geacht vergund beschouwd worden. Het aantal woongelegenheden binnen het pand kan bijgevolg vermeerderd worden. De gelijkvloerse winkelruimte wordt herbestemd als een éénslaapkamer appartement van +/- 65m². Het appartement op de eerste verdieping met één slaapkamer belijft behouden met een oppervlakte van eveneens +/- 65m². Het appartement op de 2de verdieping wordt uitgebreid met een duplex in de nieuwe bouwlaag/daklaag en voorzien van twee slaapkamers met een totaal opervlakte van +/- 95m². Het aantal woongelegenheden stijgt hierdoor van 2 naar 3. De verenigbaarheid van de woonfunctie met de omgeving, waar zowel eengezins- als meergezinswoningen voorkomen, blijft gegarandeerd. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In het handelshuis zijn reeds 2 woningen aanwezig. Er komt dus 1 wooneenheid bij. 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De kenmerkende bebouwing in de omgeving telt drie tot vier bouwlagen. Voorliggende aanvraag voorziet in een bijkomende vierde bouwlaag onder plat dak, welke vormgegeven is als daklaag . De totale hoogte na de werken bedraagt 13,20 meter, de bouwdiepte van de bijkomende bouwlaag is 9,26 meter. Het nieuwe profiel verwijst qua bouwhoogte en –diepte naar de bebouwing in de omgeving. De overige verbouwingswerken gebeuren allen binnen het bestaande vergunde volume. 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel blijft grotendeels bewaard. Enkel op het gelijkvloers krijgt de volledige plint een nieuwe afwerking in witte natuursteen, in de bestaande gevelopeningen wordt het schrijnwerk integraal vervangen door schrijnwerk in zwart aluminium.

De voorzijde van de nieuw toegevoegde bouwlaag wordt afgewerkt met hout in een rode kleur. 

Deze nieuwe gevelafwerking, evenals de kleur van het schrijnwerk, zijn in harmonie met de gevel zelf maar komen ook in de omgeving vaker voor. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De te regulariseren werken beogen het verbeteren van de algemene woon- en leefkwaliteit van de verschillende woongelegenheden..

De bestaande appartementen op de 1ste en 2de verdieping worden intern geoptimaliseerd door het verwijderen van binnenwanden waardoor grotere, meer leefbare ruimtes ontstaan. Het appartement op de 2de V wordt tevens uitgebreid met een duplex in de nieuwe daklaag. In deze daklaag worden 2 slaapkamers en een badkamer voorzien. In nieuwe toestand krijgen de appartementen op de 1ste en 2de V beide een terras aan de achtergevel. In bestaande toestand beschikken deze appartementen niet over een terras. Ten behoeve van deze nieuwe terrassen wordt ter hoogte van de rechter perceelsgrens aan elk terras een scherm voorzien met een hoogte van 2 meter ten opzichte van de respectievelijke terrassen. Het voorzien van deze schermen beantwoordt echter niet aan artikel 34 van de bouwcode waarin bepaald wordt op welke manier scheidingsmuren opgetrokken moeten worden. De voorgestelde schermen kunnen niet aanvaard worden. Door het ontbreken van de schermen wordt er een rechtstreeks zicht op het rechts aanpalende perceel gegenereerd. Met het oog op voldoende privacy kunnen, door het ontbreken van enige afscherming naar het aanpalende perceel, ook de terrassen zelf niet in aanmerking komen om vergund te worden. Zowel de terrassen als de schermen worden uit deze vergunning gesloten. Aangezien geen van beide appartementen op de verdiepingen in bestaand toestand over een open ruimte beschikt ontstaat er, door het uitsluiten van de terrassen, geen strijdigheid met artikel 28 van de bouwcode aangaande de minimale oppervlakte van buitenruimtes. Deze uitsluitingen worden op de plannen aangeduid in rood.

Uit lezing van de geveltekeningen wordt opgemerkt dat in het nieuwe dakvolume aan de achtergevel een ruime gevelopening voorzien wordt met een schuifraam. De aanwezigheid van dit schuifraam kan geen aanleiding geven tot het gebruik van het platte dak van de 2de verdieping als terras. Het voorzien van een borstwering aan deze gevelopening zal in de voorwaarden bij de vergunning opgenomen worden.

Het nieuwe appartement op het gelijkvloers wordt aan de tuinzijde voorzien van een ruime schrijnwerkpartij. 

De werken kunnen, mits het naleven van de gestelde voorwaarden, aanvaard worden. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode en 2 fietsstalplaatsen te voorzien voor de nieuwe woongelegenheid op het gelijkvloers;
  3. een borstwering te voorzien aan het schuifraam in de achtergevel in het dakvolume. Het platte dak van de 2de verdieping kan niet als dakterras gebruikt worden;
  4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

Geen vergunning wordt verleend voor de terrassen op de 1ste en de 2de verdieping inclusief de schermen aan beide terrassen ter hoogte van de perceelsgrens met het rechts aanpalende perceel.

Deze uitsluitingen worden in rood aangeduid op de plannen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

8 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2018

Verslag GOA

18 september 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018091170

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Amin met als adres Sint-Rochusstraat_DE 23 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sint-Rochusstraat 24 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nr. 476H3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van een handelspand naar drie appartementen

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-        01/01/1933: vergunning (1851#790) voor het bouwen van twee huizen met zuiveringsstelsel;

-        01/01/1992: vergunning (629#1343) voor plaatsen van een uitstalling en zonnetent.

Laatst vergunde toestand

-        handelshuis bestaande uit drie bouwlagen onder plat dak.

Bestaande toestand

-        de bestaande toestand wijkt af op de plannen van 1933 met betrekking tot het supprimeren van de handelsruimte en inrichten van 3 appartementen. Op de vergunning van 1933 zijn de 1ste en 2de verdieping evenwel identiek en beiden voorzien van een pomphuis (met onder andere een toilet). Deze ruimtes zijn in de huidige bestaande toestand nog steeds aanwezig 

Inhoud van de aanvraag

-        supprimeren van de handelsruimte en inrichten van een gelijkvloers appartement;

-        voorzien van een extra daklaag onder de vorm van een mansardedak in hout met een hoogte van 13 meter en een bouwdiepte van 9,26 meter;

-        inrichten van een appartement en duplex-appartement op de verdiepingen;

-        aanpassen van de gevels aan de nieuwe interne indeling;

-        de voorgevel wordt voorzien van een witte natuurstenen plint en zwart aluminium buitenschrijnwerk;

-        de achtergevel wordt uitgevoerd met een witte en grijze bepleistering en zwart aluminium buitenschrijnwerk;

-        elk appartement wordt voorzien van een buitenruimte onder de vorm van een stadstuin of dakterras.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  3. te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode en 2 fietsstalplaatsen te voorzien voor de nieuwe woongelegenheid op het gelijkvloers;
  4. een borstwering te voorzien aan het schuifraam in de achtergevel in het dakvolume. Het platte dak van de 2de verdieping kan niet als dakterras gebruikt worden;
  5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

Geen vergunning wordt verleend voor de terrassen op de 1ste en de 2de verdieping inclusief de schermen aan beide terrassen ter hoogte van de perceelsgrens met het rechts aanpalende perceel.

Deze uitsluitingen worden in rood aangeduid op de plannen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.