Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."
AFWEGINGSKADER
STRATEGISCH
Het samenbrengen van verschillende diensten op één plek waar de burger met verschillende vragen terecht kan is klantvriendelijk, kostenbesparend en efficiënt.
Voor het centraal woonkantoor wordt er samengewerkt met het Ecohuis, Turnhoutsebaan139 in Borgerhout. Het centraal woonkantoor is gelijklopend met het Ecohuis geopend en voorziet tijdens de openingsuren zowel woon- als technisch advies op afspraak. Veel woonvragen zijn gerelateerd aan vragen over isolatie, energiebesparende maatregelen, enzovoort. Antwoord bieden op deze vragen sluit aan bij de kerntaak van het Ecohuis. Het Ecohuis zet sterk in op bundelen onder één dak van klantendiensten van de stad Antwerpen en andere partners rond duurzaam bouwen, wonen en leven zoals het klantenkantoor van Eandis/Infrax en het woonkantoor.
De woonantennes worden ondergebracht in verschillende stadsloketten en in sociale centra. Op het ogenblik is er al een woonantenne in het stadsloket van Deurne, Maurice Dequeeckerplein 1, in Berendrecht, Antwerpsebaan 140 en in Ekeren, Veldwijcklaan 27. Er is nood aan een bijkomende antenne in de zone Wilrijk/Hoboken. Op andere locaties wordt er samengewerkt met de sociale centra.
De locaties die verlaten worden zijn autonome locaties:
FUNCTIONEEL
In het Ecohuis zal het woonkantoor open zijn van dinsdag tot en met zaterdag, gelijklopend met de openingsuren van de stadsloketten. In het hoofdkantoor is voor de weekdagen backoffice werkplek nodig voor 12 VTE's. Van dinsdag tot vrijdag zijn er vijf frontoffice werkplekken nodig. Op zaterdagen zijn er om de 14 dagen drie frontoffice werkplekken nodig. De werkplekken worden geïntegreerd binnen de werking van het Ecohuis.
Voor de werking in de stadloketten wordt dit ingepast in de bestaande werking en is er geen ruimteaanpassing noodzakelijk. Er is geen gewijzigde vraag voor de reeds gebruikte locaties. Er wordt een extra woonantenne ondergebracht in het stadsloket van Hoboken, Marneflaan 3 of van Wilrijk, Bist 1. Ook hier is geen ruimteaanpassing nodig.
Aangezien de werking van de woonkantoren wordt ingepast in locaties die al een frontofficewerking hebben zijn deze locaties aangepast aan de normen van toegankelijkheid en kan elke burger op een kwalitatieve manier geholpen worden.
Het woonkantoor mee onderbrengen in locaties die de duidelijke stempel hebben van dienstverlening van de stad Antwerpen maakt het voor de burger zichtbaarder en duideliijker.
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Op 2 maart 2018 nam het college (jaarnummer 1891) een principebesluit over het nieuwe dienstverleningsconcept van de woonkantoren. Het principebesluit bevat een nieuw locatie- en organisatiemodel en de toepassing van het stedelijk dienstverleningsconcept (click –call- connect). Het locatie- en organisatiemodel is gebaseerd op een centraal woonkantoor met decentrale woonantennes en een woonbus. De woonantennes bevinden zich in een stadsloket of een sociaal centrum. De woonantennes in een stadsloket bieden advies over dezelfde producten als het hoofdkantoor, de woonantennes in de sociale centra geven enkel advies over de producten verwant aan huursubsidie.
Op 16 maart 2018 keurde het college (jaarnummer 2427) de samenwerking met Eandis en Ecohuis goed volgens het 'one stop shop'-principe.
Op 19 september 2018 gaf het managementteam (jaarnummer 361) gunstig advies om het centraal woonkantoor te integreren in het Ecohuis, Turnhoutsebaan 139, Borgerhout en de bestaande woonantennes in de stadsloketten van Deurne, Berendrecht en Ekeren te bestendigen en een woonantenne te voorzien in het stadsloket van Hoboken of Wilrijk.
Door de woonkantoren te integreren in bestaande werking is er geen investeringsbudget nodig. De inrichting van de werkplekken en aanpassingen aan technieken wordt gedragen door Sociale Dienstverlening.
Stadsontwikkeling/EMA Ecohuis geeft gunstig advies voor het integreren van het centraal woonkantoor in het EMA Ecohuis. De samenwerking van Ecohuis en woonkantoor is een meerwaarde voor beide werkingen.
Het EcoHuis Antwerpen demonstreert, informeert steunt toekomstgericht en duurzaam (ver)bouwen, slim energie- en waterverbruik en vergroening van de woonomgeving in de stad. Door het bundelen van klantendiensten rond wonen van de stad en andere partners rond duurzaam bouwen, wonen en leven onder één dak wordt een stap gezet naar een “one stop shop” rond duurzaam (ver)bouwen voor bewoners in de stad.
Voordelen voor de klant: optimalisatie en bundeling klantendiensten rond wonen, energie en milieu:
Voordelen voor de stad: ruimtelijk / organisatorische optimalisatie van klantendiensten rond wonen, energie en milieu:
Het college keurt goed om het centraal woonkantoor te integreren in het EMA Ecohuis, Turnhoutsebaan 139, Borgerhout.
Het college keurt goed om de bestaande woonantennes in de stadsloketten van Deurne, Berendrecht en Ekeren te bestendigen en een woonantenne te voorzien in het stadsloket van Hoboken of Wilrijk.