Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het bouwen van een nieuwe daklaag bovenop een bestaande eengezinswoning. De daklaag wordt uitgevoerd als mansardedak. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Boudewijnsstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door het toevoegen van een nieuwe daklaag wordt de bouwhoogte gelijk gesteld aan de bouwhoogte van de rechterbuur (nummer 38) met een hoogte van 15,16 meter. In de Boudewijnsstraat zijn er wel meerdere woningen met drie bouwlagen en mansardedak bovenaan, waardoor de aanvraag in harmonie is. De bouwdiepte van de nieuwe daklaag bedraagt 9,19 meter, gelijk aan de bouwdiepte van de rechterbuur en minder dan de bouwdiepte van de linkerbuur. De bovenste bouwlaag wordt achteraan aan de rechterzijde van een inpandig terras voorzien met een diepte van 2 meter. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met een bouwdiepte zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande voorgevel wordt niet gewijzigd. Door het toevoegen van een extra bouwlaag in de vorm van een mansardedak wijzigt het straatbeeld. De bestaande kroonlijst blijft daarbij behouden. Het mansardedak wordt uitgevoerd in gevelleien en de dakramen worden voorzien in houten buitenschrijnwerk. De dakramen worden alle drie uitgelijnd op de onderliggende ramen van de voorgevel. Achteraan wordt ook de bestaande gevel niet aangepast. De daklaag wordt alsook voorzien in gevelleien en de schuifdeur wordt uitgevoerd in aluminium buitenschrijnwerk. Inzake visuele en vormelijke aspecten veroorzaakt de aanvraag geen storende effecten en is ze aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De tweede verdieping wijzigt enkel door een nieuwe trap toe te voegen naar de derde verdieping. De derde verdieping houdt een uitbreiding van een speelkamer in, die op de tweede verdieping reeds voorzien is. De speelkamer heeft zowel voor- als achteraan grote ramen en voldoende lichtinval.
De scheimuur met de rechteraanpalende werd ter hoogte van de nieuwe daklaag niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de Bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden. Deze 30cm kan bekomen worden door het dakpakket ter hoogte van de scheimuur minder dik uit te voeren of het volledige dak ter hoogte van de scheimuur minder hoog uit te voeren. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning. Een verhoging van de scheimuur is eveneens een oplossing. Echter dit maakt het voorwerp uit van een nieuw openbaar onderzoek, waarvoor in dat geval een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend.
Het platte dak van de nieuwe bouwlaag moet worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 oktober 2018 |
Verslag GOA |
21 september 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018078128 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Hendrik Willemyns met als adres Boudewijnsstraat 40 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Boudewijnsstraat 40 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1691X4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een dakverdieping van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/2/2015: vergunning (20142910) voor de verbouwing van een eengezinswoning.
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning van drie bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een eengezinswoning met een 4de bouwlaag onder mansardedak;
- de dakverdieping volgt het profiel van het pand van de rechterbuur en wordt ingericht met een speelkamer en rechts achteraan een dakterras met glazen balustrade;
- de kroonlijst blijft behouden en de voorgevel van de dakverdieping wordt afgewerkt met gevelleien en houten buitenschrijnwerk;
- de drie nieuwe dakvlakvensters in de voorgevel zijn uitgelijnd op de drieledige onderbouw.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.