Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college van burgemeester en schepenen conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Deze aanvraag behandelt de uitbreiding van een commercieel pand gelegen Lange Klarenstraat 33 / Meir 41. Het commerciële pand gelegen Lange klarenstraat 29-31 zal hiervoor samengevoegd worden aan het commerciële pand gelegen Lange Klarenstraat 33 / Meir 41. Het links gelegen pand Lange Klarenstraat 29-31 zal hierbij volledig afgebroken worden. Bij het middelste pand (Lange Klarenstraat 33) wordt het hellend dak afgebroken. In het straatbeeld blijft het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41) volledig behouden en wijzigen enkel de gevels van het linkse en het middelste gebouw (Lange Klarenstraat 29-31-33). Na de werken zullen de ramen dezelfde raamhoogte hebben als de ramen van het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41 – inventaris pand met gevels, bedaking en winkelinrichting beschermd als monument, er zijn echter geen werken gepland aan de beschermde delen - infra), de gevel wordt afgewerkt met een combinatie van gevelsteen en natuursteen in een lichtbeige kleur en zal hierdoor esthetisch beter aansluiten op het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41). De bestaande (afgesloten) zij-ingang van het hoekgebouw zal opnieuw dienst doen als een inkompartij die toegang geeft tot een lift naar de bovenliggende appartementen.
Het monument Meir 41 valt niet binnen de scope van deze aanvraag. Voor deze werken werd een gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed verleend, omdat de aangevraagde werken geen betrekking hebben op de beschermde delen. Er wordt wel een opening gemaakt tussen de Lange Klarenstraat 33 en het monument, echter deze opening wordt zo geplaatst dat de historische trap in pand 41 volledig gevrijwaard blijft.
Het nieuwe volume sluit aan bij de kenmerkende volumes in de Lange Klarenstraat, aan de rechterzijde wordt een daklaag voorzien met technische ruimte erboven (achteruit geschoven) die aanleunen tegen de wachtgevel van het naastliggende monument. Deze technische ruimte (voor de liftkoker) wordt opgetrokken zodat er een kleine ophoging van de scheidingsmuur tussen de Lange Klarenstraat en het pand Meir 41 nodig is. Deze ophoging komt voorbij de schuine dakvorm van dit laatste pand maar is minimaal (≈ 0.2 m²) en verwaarloosbaar. Visuele hinder van op het openbaar domein is niet te verwachten, het zicht hierop vanuit de Meir wordt belemmerd door de uitbouw van pand 41 gelegen langs de Lange Klarenstraat. Men kan stellen dat de plaatsing van deze liftkoker geen afbreuk doet aan de waarde van het dak van het beschermde monument.
In het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar wordt gesproken over het ontbreken van badkamers in de appartementen van pand Meir 41, er kan vanuit gegaan worden dat het hier om een materiele vergissing gaat, daar deze zowel ontbreken in de bestaande als in de nieuwe toestand en daarenboven is dit pand niet opgenomen in de scope van de aanvraag.
Wegens het ontbreken van duidelijke informatie in verband met nieuwe publiciteit wordt deze uitgesloten uit de vergunning, hiervoor zal een nieuwe Omgevingsvergunning dienen geïnitieerd te worden.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 augustus 2018 |
5 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV |
9 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Onroerend Erfgoed |
9 augustus 2018 |
18 september 2018 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 juli 2018 |
23 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
31 juli 2018 |
8 augustus 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
31 juli 2018 |
31 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
31 juli 2018 |
31 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: zone voorcentrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en culturele, historische en/of esthetische waarde.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan .
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het uitbreiden van een bestaande winkelpand. De Meir is gekend als een van de belangrijkste winkelstraten met historische panden in Antwerpen waardoor de aanvraag zich functioneel inpast in de omgeving.
Stedelijke dienst business en innovatie adviseerd het volgende:
“De ruimte wordt uitgebreid door een nieuwbouw aan de aanpalende panden in de Lange Klarenstraat. Door de uitbreiding vergroot de commerciële aantrekkingskracht van het pand en dit komt het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Meir) ten goede. Volgens het dossier zou voor de uitbreiding een ruimte zijn van 605m² die publiek toegankelijk is. OS/BI geeft gunstig advies op voorwaarde dat er een sociaal-economische vergunning/kleinhandelsvergunning wordt aangevraagd met betrekking tot de handelsruimte (die groter is dan 400m² netto en uitgebreid wordt)”
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Beide bestaande volumes naast het monument worden opgetrokken tot een kenmerkend volume in de Lange Klarenstraat. Bovenop het hoofdvolume wordt nog een daklaag voorzien tegen de opgaande scheidingsmuur van het naastliggende monument. Een dakvolume tegen de bestaande scheimuur is principieel aanvaardbaar mits de uitwerking ervan een logische aansluiting vormt met het naastliggend beschermd monument. Bovenop de daklaag wordt een technisch laag voorzien. Omwille van het goede ruimtelijk ordening en gezien de aanvraag gelegen is in een CHE-gebeid grenzend aan een beschermd monument dienen alle technische installaties in het maximaal toelaatbare bouwvolume verwerkt worden
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bovendien is het pand Meir nr 41 beschermd als monument dd. 2 maart 1983 omwille van de historische en artistieke waarde.
In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“Men wenst nr 29-31 af te breken en een nieuwbouw te voorzien. De gevel van nr 33 wordt eveneens afgebroken, net zoals het dak, en er wordt een nieuwe gevel geplaatst voor nr 29-31-33. In nr 33 wordt tegen de scheidingsmuur met nr 33 een lift voorzien die de appartementen vanaf niveau 2 bedient. Hiervoor worden openingen gemaakt in het pand Meir nr 41die uitgeven voor de nog historische trap die behouden blijft. De liftkoker wordt opgetrokken tot het bovenste niveau waardoor er een scheidingsmuur dient opgetrokken te worden en deze voorbij de schuine dakvorm komt van het pand op de Meir nr 41. Dit werd niet duidelijk opgetekend op de plannen. Scheidingsmuurprofielen ontbreken.
De appartementen het pand Meir nr 41 hebben een leefruimte en twee slaapkamers, de badkamers ontbreken op plan, wat doet vermoeden dat de appartementen onbewoond zullen blijven.
Het buitenschrijnwerk van Meir nr 41 werd vervangen door aluminium schrijnwerk.
Het plaatsen van een lift die ter hoogte van de voorzijde van het dak van Meir nr 41 een scheidingsmuurverhoging betekent, doet afbreuk aan de waarde van het dak van het beschermde monument. De lift verplaatsen naar achter zodat deze binnen de contour van het dak van Meir nr 41 blijft, is niet mogelijk gelet op de plaats van de historische trap op niveau 2. Het voorzien van een lift voor het bedienen van appartementen die vermoedelijk onbewoond zullen blijven, met een dergelijke impact voor het beschermde monument, is niet aanvaardbaar. De lift dient dan ook te worden uitgesloten uit de vergunning.
Het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van het beschermde monument is uitgevoerd in aluminium. Het materiaalgebruik en de uitvoering betekenen een verarming van het gevelbeeld ten opzichte van de originele schrijnwerk. Het schrijnwerk van de verdiepingen dient dan ook uitgesloten te worden uit de vergunning.
Op basis van de aangeleverde informatie is het niet duidelijk of er publiciteit tegen de gevels wordt aangebracht. Op de foto’s is bestaande publiciteit aanwezig. Het is niet duidelijk of het vergunde publiciteit betreft. Alle nieuwe / onvergunde publiciteit moet uitgesloten worden uit de vergunning.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan akkoord gegaan worden met het advies van monumentenzorg wat betreft het volume van de liftschacht. De scheidingsmuur met het pand nr.41 wordt inderdaad opgetrokken. Dit is niet enkel storend voor het erfgoedaspect maar ook het visuele aspect: zowel het naar voor brengen van een technisch volume, de liftschacht, op de rooilijn, als het optrekken van een scheidingsmuur die zichtbaar gaat blijven. Een technisch volume hoort niet op de voorgevel te staan en bovendien moeten technische volumes binnen het maximale volume verwerkt worden.
In het zicht van en gelegen in de historische binnen stad wordt de beeldkwaliteit van een nieuwbouw hoger verwacht dan vandaag in de aanvraag getoond wordt. De nieuwe gevel neemt op geen enkele manier de kenmerkende geleding van de omgeving over. De nieuwe gevel springt in zijn geheel naar voren op de verdiepingen tegenover de rooilijn wat niet kenmerkend is in de Lange Klarenstraat.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De appartementen vanaf de 2de verdieping zijn niet meer bereikbaar met de lift, maar enkel via een trappenhal volledig tegen de linkerperceelsgrens. Hierdoor loopt de circulatie van de handelsfunctie en woonfunctie door elkaar wat niet aanvaardbaar is naar gebruiksgenot toe.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De winkels op het gelijkvloers worden samengevoegd. Op de verdiepingen komt bijkomende stockageruimte voor de winkel. Het aantal bovenliggende wooneenheden daalt van 6 naar 4. Er is dus geen uitbreiding van het aantal woongelegenheden. De parkeerbehoefte voor wonen is 0 Voor winkels op deze winkelas moeten geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien worden. De winkels worden gezocht samen met andere handelszaken in de buurt. Er zijn voldoende publieke parkings in de omgeving.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van tegenstrijdigheden met erfgoedkenmerken, het toegevoegde volume en de welstand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college van burgemeester en schepenen conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Deze aanvraag behandelt de uitbreiding van een commercieel pand gelegen Lange Klarenstraat
33 / Meir 41. Het commerciële pand gelegen Lange klarenstraat 29-31 zal hiervoor samengevoegd worden aan het commerciële pand gelegen Lange Klarenstraat 33 / Meir 41. Het links gelegen pand Lange Klarenstraat 29-31 zal hierbij volledig afgebroken worden. Bij het middelste pand (Lange Klarenstraat 33) wordt het hellend dak afgebroken. In het straatbeeld blijft het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41) volledig behouden en wijzigen enkel de gevels van het linkse en het middelste gebouw (Lange Klarenstraat 29-31-33). Na de werken zullen de ramen dezelfde raamhoogte hebben als de ramen van het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41 – inventaris pand met gevels, bedaking en winkelinrichting beschermd als monument, er zijn echter geen werken gepland aan de beschermde delen - infra), de gevel wordt afgewerkt met een combinatie van gevelsteen en natuursteen in een lichtbeige kleur en zal hierdoor esthetisch beter aansluiten op het hoekgebouw in Art-Nouveaustijl (Meir 41). De bestaande (afgesloten) zij-
ingang van het hoekgebouw zal opnieuw dienst doen als een inkompartij die toegang geeft tot een lift naar de bovenliggende appartementen.
Het monument Meir 41 valt niet binnen de scope van deze aanvraag. Voor deze werken werd een gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed verleend, omdat de aangevraagde werken geen betrekking hebben op de beschermde delen. Er wordt wel een opening gemaakt tussen de
Lange Klarenstraat 33 en het monument, echter deze opening wordt zo geplaatst dat de historische trap in pand 41 volledig gevrijwaard blijft.
Het nieuwe volume sluit aan bij de kenmerkende volumes in de Lange Klarenstraat, aan de rechterzijde wordt een daklaag voorzien met technische ruimte erboven (achteruit geschoven) die aanleunen tegen de wachtgevel van het naastliggende monument. Deze technische ruimte (voor
de liftkoker) wordt opgetrokken zodat er een kleine ophoging van de scheidingsmuur tussen de Lange Klarenstraat en het pand Meir 41 nodig is. Deze ophoging komt voorbij de schuine dakvorm van dit laatste pand maar is minimaal (≈ 0.2 m²) en verwaarloosbaar. Visuele hinder
van op het openbaar domein is niet te verwachten, het zicht hierop vanuit de Meir wordt belemmerd door de uitbouw van pand 41 gelegen langs de Lange Klarenstraat. Men kan stellen dat de plaatsing van deze liftkoker geen afbreuk doet aan de waarde van het dak van het beschermde monument.
In het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar wordt gesproken over het ontbreken van badkamers in de appartementen van pand Meir 41, er kan vanuit gegaan worden dat het hier om een materiele vergissing gaat, daar deze zowel ontbreken in de bestaande als in de
nieuwe toestand en daarenboven is dit pand niet opgenomen in de scope van de aanvraag.
Wegens het ontbreken van duidelijke informatie in verband met nieuwe publiciteit wordt deze uitgesloten uit de vergunning, hiervoor zal een nieuwe omgevingsvergunning dienen geïnitieerd
te worden.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 november 2018 |
Verslag GOA |
17 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018083727 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Frank Van Leemput met als adres Vitsdam 63 te 2880 Bornem |
Ligging van het project: |
Lange Klarenstraat 29-31-33, Meir 41 te 2000 district Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3 sectie C nrs. 1430A, 1432C en 1434C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van de commerciële ruimte van een handelspand met appartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Meir 41 - Lang Klarenstraat 33:
- Lange Klarenstraat 29-31:
Laatst vergunde toestand
- Meir 41 - Lange Klarenstraat 33:
- Lange Klarenstraat 31:
- Lange Klarenstraat 29:
Bestaande toestand
- Meir 41 - Lange Klarenstraat 33:
- Lange Klarenstraat 31:
- Lange Klarenstraat 29:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiding van een commerciële ruimte van een handelspand en appartementen;
- slopen van pand gelegen te Lange Klarenstraat 29;
- slopen van het hellend dak, trappenzaal en gevel van pand gelegen te Lange Klarenstraat 31;
- hellend dak wordt vervangen door een plat dak dat op een hoogte van 16,46m wordt voorzien;
- aan het monument gelegen te Meir 41 wordt er een trappenzaal afgebroken;
- bouwen van een nieuw pand gelegen te Lange Klarenstraat 29 met een plat dak;
- de maximale bouwhoogte van het pand Lange Klarenstraat 29 wordt op 13,35m gerealiseerd;
- voormalige kelder Lockwood wordt mee in gebruik genomen door de Nike winkel;
- het gelijkvloers en de 1ste verdieping worden over alle panden helemaal open gewerkt;
- de panden aan de Lange Klarenstraat worden op de 2de verdieping ingericht als stockruimte voor de Nike winkel;
- de 3de verdieping van het pand Lange Klarenstraat 31 wordt voorzien als sociaal lokaal voor de werknemers van de winkel;
- aan de verdiepingen boven de 1ste verdieping van het pand Meir 41 worden er geen wijzigingen aangebracht, hier blijven de woningen behouden;
- er worden 2 nieuwe liften en nieuwe trappenhallen geplaatst;
- trappenzaal palende aan Meir 41 wordt met een maximale bouwhoogte van 19,84m voorzien;
- nieuwe gevels worden in opgetrokken in licht beige natuursteen en baksteen met een bruingrijs gemoffeld buitenschrijnwerk;
- aan het pand Meir 41 worden er geen gevelwijzigingen doorgevoerd.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager die ertoe gehouden is:
1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
4. te voldoen aan artikel 26 – “afvalverzameling” – van de bouwcode;
5. te voldoen aan artikel 38 – “groendaken” – van de bouwcode.
Uitsluiting :
De nieuwe publiciteit.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.