Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college van burgemeester en schepenen conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Deze aanvraag gaat over de vervanging van ramen in de voorgevel, op de verdiepingen. Dd 12/06/15 werd door het college een vergunning afgeleverd met als voorwaarde het behoud van het houten schrijnwerk op het gelijkvloers. Echter dd 17/09/15 werd deze voorwaarde door de deputatie geschrapt en het gebruik van PVC als nog goedgekeurd. Het is in deze optiek dat deze aanvraag eveneens gunstig dient beoordeelt te worden zodat het schrijnwerk op het 1ste, 2de en 3de verdiep in PVC kan uitgevoerd worden. PVC in RAL7038 met houtstructuur en kleinhoutverdelingen.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
3 augustus 2018 |
13 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Bij de wijziging van het buitenschrijnwerk bij een woning, opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed, dient in de beschrijvende nota voldoende informatie zitten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen. In aanvraag zit enkel een offerte voor de nieuwe ramen. De nieuwe ramen zijn niet in uitgevoerd als de oorspronkelijk houten ramen, maar in PVC met houtstructuur. De nieuwe bovenwaaiers zijn niet identiek aan de huidige ramen.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming van het gewestplan, woongebied.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Aangezien het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed als relict, werd aan monumentenzorg advies gevraagd. Gelet op onderstaande elementen bracht monumentenzorg volgend advies uit:
Het vervangen van het oorspronkelijk houten schrijnwerk van de verdiepingen door pvc met houtimitatie is niet aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning.
Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt, kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk of een correct historisch model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking.
Deze uitgangspunten hanteert de dienst monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht of panden opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
Panden in deze stijl waren in oorsprong voorzien van houten, geprofileerd en geschilderd schrijnwerk dat de architecturale uitwerking van deze stijl ondersteunt. De keuze voor pvc doet afbreuk aan de erfgoedwaarde. Pvc is immers een atypisch materiaal voor de vroeg 20ste-eeuwse vormentaal en kan omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht.
Dit advies wordt bijgetreden vanuit stedenbouwkundig oogpunt aangezien de aanvraag het beeldbepalende karakter van het pand wijzigt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van strijdigheid met de bouwcode en niet aanvaardbaar vanuit oogpunt van monumentenzorg.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 oktober 2018 |
Verslag GOA |
19 september 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018089881 |
Gegevens van de aanvrager: |
Len Adriaenssens met als adres Markgravelei 12 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Markgravelei 12 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1770S7 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
vervangen van de ramen aan de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/10/1932: vergunning (1932#42743) voor wijzigen van voorgevel.
- 14/08/2013: vergunning (3562 # 7979) voor verbouwen van eengezinswoning.
- 12/06/2015: vergunning college mits behoud houten schrijnwerk gelijkvloers;
- 17/09/2015: vergunning deputatie met schrapping voorwaarde behoud houten schrijnwerk.
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing met vier verdiepingen onder een plat dak;
- het pand werd opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- het vervangen van houten ramen in de voorgevel op de eerste, tweede en derde verdieping van de voorgevel door ramen in pvc;
- het schrijnwerk in pvc wordt voorzien in grijsgroene kleur (RAL7038) met houtstructuur;
- de kleinhoutverdelingen (22mm) worden aangebracht op het glas.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager die ertoe gehouden is :
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.