Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
8 augustus 2018 |
6 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
8 augustus 2018 |
23 augustus 2018 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
8 augustus 2018 |
22 augustus 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
8 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
8 augustus 2018 |
8 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In voorliggende aanvraag wordt afgeweken van artikel 12 van de bouwcode betreffende de levendige plint. Een afwijking kan worden toegestaan omdat een open hekwerk wordt voorzien, zowel voor het hekwerk ter hoogte van het openbaar domein als voor het hekwerk halverwege de onderdoorgang. Zo wordt voldoende contact tussen de straat en de gebruikers van de school mogelijk gemaakt.
Voorliggende aanvraag voorziet niet in een afgescheiden afvalberging van minstens 4m², voorzien van verluchting. Dit is strijdig met artikel 26 van de Bouwcode. Van dit voorschrift kan met betrekking tot een minimum aan comfort en hygiëne voor de gebruikers van de school, niet afgeweken worden. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat een dergelijke afvalberging dient ingericht te worden.
De scheimuur met de aanpalende bebouwing werd niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de Bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien aan een van de volgende voorwaarden voldaan is:
Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
In toepassing van artikel 38 van de bouwcode moet het plat dak uitgevoerd worden als een extensief groendak. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt de verbouwing en uitbreiding van een bestaande middelbare school. Gelet op de ligging van de gebouwen in woongebied en de verenigbaarheid van dergelijke bestemming met het wonen in ruimere zin, is er in deze effectief sprake van een functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De geplande uitbreiding aan de voorzijde van de school past zich geheel in het straatbeeld in en respecteert voldoende de omliggende bebouwing en die van de site zelf. De uitbreiding situeert zich uitsluitend aan de straatkant, in het binnen gebied wijzigt het volume niet. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg dan ook gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelafwerking met rode keramische gevelpanelen, een betonnen plint en kroonlijst, de bekleding van de daklaag in grijze leien, aluminium buitenschrijnwerk en stalen hekwerk is voldoende stedelijk om zich in te passen in het straatbeeld aangezien het merendeel van deze materialen al voorkomt in de onmiddellijke omgeving. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De doelstelling van deze aanvraag is de werking van de school te optimaliseren, een capaciteitsuitbreiding wordt niet voorzien. Omwille van het gebruiksgenot is het aangewezen rekening te houden met de toename van het aantal fietsers waardoor een uitbreiding van de fietsenstalling noodzakelijk zal zijn in de toekomst.
Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van het kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164).
De locatie is onderhevig aan concentraties NO2 van 30-37 µg/m³. Bij toepassing van het beoordelingskader wordt bij deze concentraties gunstig geadviseerd voor het aspect luchtkwaliteit.
De locatie is grotendeels onderhevig aan omgevingslawaai (Lden) van minder dan 55 dB(A); daar bevinden zich de klaslokalen en de speelplaats. Het nieuwe gebouw aan de straatzijde ondervindt een gevelbelasting van 60-64 dB(A) maar heeft grotendeels een administratieve functie. De speelplaats zal verbonden worden met de straat door een doorgang die niet akoestisch afsluitbaar is. In deze situatie wordt bij toepassing van het beoordelingskader gunstig mits voorwaarden geadviseerd voor het aspect geluidshinder.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding. De school wordt niet uitgebreid qua capaciteit, klassen of aantal leerlingen. De verbouwingen zijn aanpassingen voor een betere werking. Bijgevolg moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 oktober 2018 |
Verslag GOA |
19 september 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018087939 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lange Beeldekensstraat 266 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5 sectie E nrs. 728Y25 en 728Z25 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een nieuwe administratieve voorbouw (secretariaat, directie,...) en de renovatie en uitbreiding van het bestaande schoolgebouw met twee klaslokalen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/05/1937: vergunning (18#7808) voor binnen veranderingen;
- 22/03/1945: vergunning (18#19976) voor een verdieping op de werkplaats.
Laatst vergunde toestand
- scholencomplex gelegen tussen de Lange Beeldekensstraat en de Violetstraat;
- de school is toegankelijk via de panden aan de Lange Beeldekensstraat 264-266, deze bestaan uit 2 en 4 bouwlagen;
- het schoolgebouw zelf is gelegen in een binnengebied en vormt een U-vormig volume opgebouwd rond open speelplaats;
- de twee evenwijdige vleugels bestaan uit 4 bouwlagen en staan in verbinding met blok B bestaande uit 2 bouwlagen.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- afbraak, nieuwbouw en verbouwing van het Stedelijk Lyceum Lange Beeldekens;
- aan de Lange Beeldekensstraat wordt na afbraak van twee panden een nieuwbouw voorzien van vier bouwlagen onder een plat dak;
- op de benedenverdieping wordt een onderdoorgang voorzien naar de achterliggende schoolgebouwen,
- verder wordt het pand voorzien met een secretariaat, leraarskamer, directiekamer, archief en polyvalente ruimte;
- achteraan de benedenverdieping wordt een fietsenstalling voorzien voor 26 fietsen;
- achteraan de eerste verdieping wordt een daktuin voorzien die zowel vanuit het gebouw als via een de nieuwe brandtrap vanop de speelplaats bereikbaar is, de afsluiting met een het naastliggende perceel zal gebeuren met klimplanten;
- op de tweede verdieping wordt achteraan een terras voorzien dat aansluit op het directielokaal;
- het nieuwe gebouw wordt afgewerkt met rode keramische gevelpanelen en buitenschrijnwerk in aluminium;
- de vierde terugspringende bouwlaag wordt afgewerkt met leien in een grijze kleur;
- het lagere volume tussen de twee hoofdgebouwen krijgt op de eerste verdieping een uitbreiding van 3 meter, hierdoor ontstaan er 2 volwaardige klassen en wordt de speelplaats gedeeltelijk overdekt;
- de uitbreiding wordt afgewerkt in een aluminium constructie met glas;
- het sanitair en enkele andere klaslokalen worden gerenoveerd.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.