Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
13 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
13 augustus 2018 |
10 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 augustus 2018 |
24 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 augustus 2018 |
22 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
13 augustus 2018 |
16 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6), overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en culturele, historische en/of esthetische waarde.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het uitbreiden van een winkeloppervlakte op het gelijkvloers door een schuin dak te vervangen met een plat dak. De winkelruimte wordt intern gerestaureerd en de voorgevel wordt gereinigd. Het aanpassen van het logo aan de voorgevel maakt deel uit van de aanvraag.
Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen. De aanvraag omvat geen structurele aanpassingen aan de winkelruimte, die blijft behouden en wordt geoptimaliseerd. Versterking en behoud van commerciële activiteit wordt gunstig beoordeeld in de afgebakende kernwinkelgebieden (cf. dienst ondernemen en stadsmarketing).
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het betreft namelijk een uitbreiding van het winkeloppervlak met slechts 21m².
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het schuine dak achteraan rechts wordt gesloopt en vervangen door een plat dak, waardoor de gemene muur wordt verhoogd met ongeveer 1,16m. De verhoging is aanvaardbaar.
Intern wordt de ruimte achteraan, momenteel gebruikt als opslag, mee opgenomen in het winkelgelijkvloers door paskamers voor vrouwen en extra winkelruimte toe te voegen. De uitbreiding van de winkelruimte met 21m² is toelaatbaar. De aanvraag is qua schaal en ruimtegebruik stedenbouwkundig verantwoord.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van het pand wordt gerenoveerd in dezelfde materialen. Een nieuw logo wordt, na het verwijderen van het oude logo, aan de rechterzijde van de gevel geplaatst. Het nieuwe logo krijgt aan de voorzijde een wit acryl met ledverlichting waarbij de contouren van de letters in zwart metaal worden uitgevoerd. Op de glazen in de voorgevel worden onderaan kleine vermeldingen van ‘Shop Online’ gedaan door middel van een sticker. De aanvraag is visueel en vormelijk aanvaardbaar en veroorzaakt geen storende effecten.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is beschermd als monument en vastgesteld als bouwkundig erfgoed. Advies werd gevraagd aan de dienst onroerend erfgoed. Het advies luidt als volgt: “Het pand is beeldbepalend in deze omgeving door zijn volume, de schaal, de korrel en de architectuur. De werken werden voorbesproken met het Agentschap Onroerend Erfgoed. De voorgevel wordt gereinigd, de witte steen en het stalen buitenschrijnwerk worden geschilderd.. Er wordt een nieuw logo geplaatst dat voorzien word in losse letters en inwendig verlicht is.
Het winkelinterieur wordt gerestaureerd (meubilair, vloer- en trapafwerking), op de eerste verdieping wordt een natuurstenen vloer geplaatst. Achteraan in de recente achterbouw van 1993 wordt een hellend dakdeel verbouwd tot een plat dak. De geplande werken tasten de erfgoedwaarde niet aan. De stedelijke dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed met betrekking tot de eventueel opgelegde voorwaarden.” Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed werd niet binnen de termijn uitgebracht waardoor het als gunstig beschouwd wordt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Hinder wordt verwacht inzake privacy. Vanop het dakterras op de 2de verdieping, aanliggend aan de refter van het personeel, is er een direct zicht op de linkeraanpalende. Het dakterras dient echter wel bereikbaar te blijven omwille van de vluchtladders die op elkaar aansluiten via het dakterras. Om hinder inzake privacy te vermijden wordt opgelegd in de vergunning om het dakterras enkel en alleen als vluchtterras te gebruiken naar de aanliggende vluchtladder. Dit wordt zo opgelegd in de voorwaarden.
De bestaande luchtgroepen werden uitwendig aangebracht op het platte dak achteraan. De uitwendige luchtgroepen zijn eerder aan de grote kant, maar veroorzaken geen hinder voor de direct omwonenden van het pand. Advies werd gevraagd aan de dienst milieuvergunningen. Het advies luidt als volgt: “Op de achterbouw staat een HVAC-installatie die zal gerecupereerd worden en waar nodig aangepast aan de nieuwe winkelinrichting. Deze installatie is mogelijks meldingsplichtig. De exploitant dient dit na gaan en indien nodig een melding in te dienen voor de HVAC-installatie.” In voorwaarde wordt opgenomen om te controleren of er een meldingsplicht noodzakelijk is voor de HVAC-installatie en indien nodig een melding in te dienen voor deze installatie.
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
12 oktober 2018 |
Verslag GOA |
24 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018085476 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV MASSIMO DUTTI BELUX met als contactadres Broekstraat 49 bus 53 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: |
Meir 99 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3 sectie C nr. 197M |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en herinrichten van een winkelpand en herpositionering van het gevellogo |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/09/1993: vergunning (19931517) voor het verbouwen van een winkelpand;
- 31/12/2002; vergunning (20022398) voor het restaureren en verbouwen van een handelspand.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit vier bouwlagen en een entresol onder een plat dak;
- het gebouw is ingericht met een winkelruimte en burelen;
- de pui met centraal inkomportaal heeft een vlakke bekleding van zwart Zweeds graniet met een glanzend gepolijste afwerking;
- de bovenbouw heeft een beschilderd parement uit witte natuursteen;
- het gebouw is vastgesteld als bouwkundige erfgoed sinds 1983.
Bestaande toestand
- conform de laatste vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het winkeloppervlak met 21 m² door een schuin dak in de achterbouw te vervangen door een plat dak;
- voor deze aanpassing wordt de gemene muur beperkt verhoogd;
- de winkelruimte wordt waar nodig gerestaureerd;
- op de eerste verdieping vloer vernieuwd naar natuursteen;
- de voorgevel wordt gereinigd, de witsteen en stalen buitenschrijnwerk worden herschilderd;
- het logo wordt aangepast naar een logo metaal omrand en inwendig verlicht;
- het logo wordt rechts geplaatst tussen het schrijnwerk van de winkelpui.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.