Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
13 augustus 2018 |
7 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 augustus 2018 |
21 augustus 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
13 augustus 2018 |
16 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en culturele, historische en/of esthetische waarde.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ .
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het wijzigen van in totaal 8 vergunde studentenkamers naar 5 studio’s en 2 kamers met op het gelijkvloers een gemeenschappelijke keuken. Het aantal woongelegenheden verminderd hierdoor van 8 naar 7.
In 2003 werd een aanvraag ingediend bij het college voor “het wijzigen van de bestemming van handelspand met woningen tot studentenstudio’s”. Daarna werd een bouwovertreding vastgesteld (2012566) voor het inrichten van een extra wooneenheid in de kelder. De aanvraag van 2003 werd door het college ongunstig beoordeeld hoofdzakelijk omwille van onvoldoende groot oppervlakte van de zelfstandige woongelegenheden. De deputatie heeft deze weigering omgevormd naar een vergunning met als motivatie dat deze kamers/studio’s enkel voor studenten bedoeld zijn en er daardoor kan afgeweken worden van de minimale benodigde oppervlakte voor zelfstandige woningen. De voorliggende plannen zijn in die zin wat misleidend op het vlak van benaming. Op de verdiepingen staat telkens studio geschreven (buiten de zolder) omdat ze alle voorzieningen omvatten, terwijl de laatst vergunde plannen de benaming studentenkamers bevatten.
Omwille van de eerder kleine oppervlakte van iedere zelfstandige woongelegenheid kunnen de studio’s niet aanvaard worden. De kamers kunnen wel als studentenkamers vergund worden omdat ze daartoe geschikt zijn en vanwege de nabijheid van de Universitaire Faculteiten Sint-Ignatius. In voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen om de “studio’s”, zoals vermeld op de plannen, enkel te verhuren/verkopen aan studenten als zijnde studentenkamers en niet te verhuren/verkopen als zelfstandig woongelegenheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en visueel-vormelijke elementen
De aanvraag omvat geen wijzigingen aan het bouwvolume en de voor- en achtergevel. Een beoordeling inzake het bovenstaande is niet van toepassing.
Cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“De geplande werken hebben geen impact op de basisstructuur, het interieur en/of de gevels. De gevel werkt beeldverstorend voor het straatbeeld maar maakt geen deel uit van de aanvraag.
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De “studio’s”, zoals benoemd op de ingediende plannen zijn kwalitatief genoeg om te verhuren/verkopen als studentenkamers. Een gemeenschappelijke keuken op het gelijkvloers aan de straatkant vangt de noden op van de studentenkamers en voorziet in een levendige plint. De “studio’s” kunnen geenszins vergund worden als zelfstandige woongelegenheden vanwege ontoereikend. Door de “studio’s” in te richten als studentenkamer kan worden afgeweken van de minimale benodigde oppervlakte voor een zelfstandige woning.
De ingediende plannen vertonen geen kelderplan, waardoor de aanvraag niet beoordeeld kan worden inzake artikel 43. Het is dus onduidelijk of er een septische put aanwezig is, zoals opgetekend in de laatst vergunde toestand. De voorliggende aanvraag dient daarom te voldoen aan de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
12 oktober 2018 |
Verslag GOA |
24 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018092347 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Paul Tabe met als adres Kolveniersstraat 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Jacobsmarkt 3 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2 sectie B nr. 1700C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verminderen van het aantal zelfstandige wooneenheden van 8 naar 5 en het inrichten van twee kamerwoningen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/09/2003: vergunning (86#364) voor het wijzigen van de bestemming van handelspand met woning tot studentenstudio's (Deputatie)
- 14/03/2012: bouwovertreding (2012566) inrichten van een extra wooneenheid in de kelder.
Laatst vergunde toestand
- pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder hellend dak;
- meergezinswoning met acht zelfstandige wooneenheden in functie van studentenhuisvesting;
- gevelbreedte van 4,52 m;
- bouwdiepte gelijkvloers 17,40 m, op de hoger gelegen verdiepingen beperkt deze zich tot 14,15 m;
- kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 14,40 en 12,15 m;
- gevelafwerking in zandkleurige crepi met aluminium ramen en deuren, plint in blauwe hardsteen.
Bestaande toestand
- de beerput in de kelder werd verwijderd.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van het aantal zelfstandige wooneenheden in kader van de woonkwaliteit: van 8 zelfstandige woongelegenheden naar 5 studio’s en 2 kamers
- de gemeenschappelijke circulatie, de eerste en de tweede verdieping blijven ongewijzigd;
- bouwvolume en gevelafwerking wijzigen niet.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.