Terug

2018_CBS_08577 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068875. Lange Beeldekensstraat 80. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08577 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068875. Lange Beeldekensstraat 80. District Antwerpen - Weigering 2018_CBS_08577 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068875. Lange Beeldekensstraat 80. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 juni 2018

12 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

28 juni 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

28 juni 2018

28 juni 2018

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

28 juni 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgend punt:

  • Artikel 1.3: Het bestaande pand betreft een pand met een gevel die zich inpast in het weefsel met een 19de/vroeg 20ste eeuws opbouw. Dit bouwblokweefsel wordt gekenmerkt door bebouwde hoeken op de hoeken van het bouwblok. Door het uitsnijden van de hoek uit het mansardedak bestaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • Artikel 22 Minimale oppervlakte van een zelfstandige woning: het nieuw appartement heeft een netto-vloeroppervlakte van 30,5m² in plaats van de minimaal vereiste 35m²;
    • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er werd slechts 1 fiesstalplaats voorzien in plaats van 2. De gelijkvloerse gang is te klein om 2 fietsen met het voorziene ophangsysteem op een comfortabele manier te kunnen gebruiken zonder hinder voor de gelijkvloerse bewoners. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan echter niet ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met een (te) kleine woongelegenheid stijgt de densiteit (aantal huishoudens) en verhoogt dit de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden. 

De aard en grootte van de functie, de typologie en schaal van een project worden afgetoetst aan de draagkracht van de omgeving. Verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Maar een te grote mix van verschillende functies of een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, etc.. 

De geplande uitbreiding van het woonprogramma is storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. 

Visueel-vormelijke elementen

Het bestaande pand betreft een pand met een gevel die zich inpast in het weefsel met een 19de/vroeg 20ste eeuws opbouw. Dit bouwblokweefsel wordt gekenmerkt door bebouwde hoeken op de hoeken van het bouwblok. Door het uitsnijden van de hoek uit het mansardedak bestaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.

Verder worden mansardedaken gekenmerkt door mansarderamen die op de kroonlijst staan. In voorliggend voorstel worden ze hoger uitgevoerd. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet gezien de oppervlakte van het nieuwe appartement (30m2) niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding.

De meergezinswoning wordt uitgebreid met 1 entiteit. Er is dus een toename van 1wooneenheid.

De parkeerbehoefte van de uitbreiding is 1 parkeerplaats. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. 

Er werd slechts 1 fietsstalplaats voorzien in plaats van 2. De gelijkvloerse gang is te klein om 2 fietsen met het voorziene ophangsysteem op een comfortabele manier te kunnen gebruiken zonder hinder voor de gelijkvloerse bewoners. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

28 juni 2018

Start openbaar onderzoek

5 juli 2018

Einde openbaar onderzoek

3 augustus 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 oktober 2018

Verslag GOA

24 september 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 juli 2018

3 augustus 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018068875

Gegevens van de aanvrager:

de heer Samet Bozcicek met als contactadres Markt 5 bus 7 te 3580 Beringen

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat 80 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nr. 561F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een pand met een 5de woongelegenheid

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 29/12/2006: vergunning (20063926) voor het verbouwen van een pand tot 4 wooneenheden;
  • 19/11/2010: weigering (20105429) voor het uitbreiden van een pand met een 5de woongelegenheid;
  • 13/05/2011: vergunning (20111232) voor het uitbreiden van een pand met een 5de woongelegenheid (deze vergunning werd nooit uitgevoerd);
  • 28/10/2016: weigering (20161815) voor het uitbreiden van een pand met een 5de woongelegenheid;
  • 30/3/2018: weigering (20173509) voor het uitbreiden van een pand met een 5de woongelegenheid.

Laatst uitgevoerde vergunning / bestaande toestand

  • het gebouw is een hoekwoning gelegen midden in een woonomgeving, die in hoofdzaak gekenmerkt is door meergezinswoningen;
  • het perceel werd over de ganse perceelsoppervlakte volgebouwd;
  • het gebouw heeft momenteel vier bouwlagen en is afgewerkt met een plat dak;
  • het gebouw is volledig onderkelderd en per bouwlaag bevindt zich een aparte woonentiteit;
  • in zijn huidige toestand zijn de beide voorgevels afgewerkt met een gevelbepleistering in een lichtgrijze kleur met onderaan een gecementeerde donkergrijze plint.

Inhoud van de aanvraag:

  • het uitbreiden van een pand, met plat dak in bestaande toestand, met mansardeverdieping in functie van een extra woonentiteit;
  • op de hoek wordt het mansardedak ingesneden om een dakterras te realiseren;
  • het totaal aantal woongelegenheden wordt hierdoor vermeerderd van 4 naar 5.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.