Terug

2018_CBS_07684 - District Antwerpen. Kipdorpvest en Van Cuyckstraat . Wegeniswerken SWOU10831 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07684 - District Antwerpen. Kipdorpvest en Van Cuyckstraat . Wegeniswerken SWOU10831 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2018_CBS_07684 - District Antwerpen. Kipdorpvest en Van Cuyckstraat . Wegeniswerken SWOU10831 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Kipdorpvest en de Van Cuyckstraat zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
Het projectgebied loopt parallel aan de Frankrijklei en loopt van de Van Cuyckstraat tot aan de Kipdorpvest en doorkruist de Teniersplaats.

Planningscontext
Het projectgebied valt binnen het beeldkwaliteitsplan ‘Binnenstad’.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter

In de Kipdorpvest zijn er vier ‘als monument beschermde panden’ en vier panden die geregistreerd staan als ‘bouwkundig erfgoed’.  In de Van Cuyckstraat zijn er geen beschermde panden/gevels en is geen bouwkundig erfgoed aanwezig.  

  • Groen

Op de kruising van de Kipdorpvest met de Teniersplaats staan 12 bestaande bomen. Het gaat hier om de Malus ‘Evereste’. Eén Boom vertoont schimmel onderaan de stam. Dit dient verder onderzocht te worden. Verder verkeren de bomen in een goede conditie. Er wordt geadviseerd ze te behouden.

  • Mobiliteit

Van Cuyckstraat: dit is een dubbelrichtingsstraat in een zone 30-gebied. Laden en lossen gebeurt aan de oneven zijde, parkeren en stilstaan is verboden aan de even zijde. Het maatgevend gebruik is auto-vrachtwagen.

Kipdorpvest: dit is een enkelrichtingsstraat in een zone 30-gebied. Ter hoogte van de Teniersplaats bevinden zich twee laad-en loszones. Er wordt geparkeerd aan beide zijden van de straat. Er zijn enkele mindervaliden parkeerplaatsen voorzien. Het maatgevend gebruik is auto-fiets.

  • Gebruik

De Kipdorpvest wordt beschouwd als een uitloper van het winkelgebied. Er komen commerciële activiteiten voor, hetzij gering. In de Kipdorpvest is een school voor volwassenenonderwijs gevestigd.  

  • Techniek

Zowel de riolering als de verlichting worden vervangen.

Algemene randvoorwaarden

  • Sorteerstraat voorzien

De bedrijfseenheid Stadsbeheer suggereert om een locatie te voorzien op de Teniersplaats. Het coördinatieoverleg openbaar domein raadt dit af omwille van de beleving van de Meir en het feit dat het hier gaat om een beschermd stadsbeeld. Er wordt onderzocht of een ondergrondse glascontainer haalbaar is:

  • er moeten opnieuw laad-en loszones voorzien worden;
  • het wordt aangeraden de bomen te behouden (groentoets);
  • het projectgebied bevindt zich niet op een hoofdroute van de brandweer;
  • rekening houden met verkeer richting Meir en Oude Vaartplaats;
  • bij de inplanting van nieuw meubilair dient rekening gehouden te worden met de panden die beschermd zijn als monument;
  • nutskasten moeten in lijn van de parkeerstrook geplaatst worden;
  • er dient aangesloten te worden op het ontwerp van de Leien/Operaplein. Dit gebeurt op drie plaatsen: aan de Van Cuyckstraat, aan de Teniersplaats en aan de Kipdorpbrug.

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • snelheidsregime: 30km/u; 
  • snelheidsremmers in de straat: nodig; 
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts; 
  • gemengd verkeer; 
  • parkeer- en stilstand verbod aan even zijde; 
  • laden en lossen aan oneven zijde; 
  • dubbelrichting;  
  • Kipdorpvest is een schakelroute in het hoofdfietsnetwerk. Daarom zal de mogelijkheid tot inrichting als fietsstraat worden onderzocht en eventueel in de volgende fase worden meegenomen. 

Ambitie
De Van Cuyckstraat/Kipdorpvest zijn straten waar de beeldkwaliteit zichtbaar is verbeterd, waar het gebruikscomfort voor zwakke weggebruikers geoptimaliseerd is en de bestaande groenstructuur aangenaam versterkt is.

Concept
Er wordt gewerkt met de materialen zoals beschreven in het beeldkwaliteitsplan; de voetpaden worden bestraat met natuursteentegels, de parkeervakken, worden afgebakend met straatkeien, de goten met greppelblokken en de rijweg wordt verhard met een bitumineuze verharding.

De bestaande bomen worden aangevuld met bomen die geschrankt tussen de parkeervakken worden geplaatst. Het begin en einde van elke parkeerstrook wordt aangeduid door op elke kop een boom te plaatsen.
Aan de schoolomgeving is er ruimte voor een boom van 1ste categorie.

De bestaande fietsbeugels zijn sterk verouderd en worden vervangen. Tevens worden er extra beugels voorzien op de Teniersplaats en aan de schoolomgeving.

De voetpaduitstulpingen aan het kruispunt Van Cuyckstraat/Kipdorpvest/Hopland verkeren in slechte staat en worden meegenomen in het ontwerp.

Daar waar er aangesloten wordt op het bestaande ontwerp van de Leien/Operaplein, wordt er maximaal gestreefd naar een doortrekking van materialen. Zo worden de graniettegels die voorzien zijn aan de Frankrijklei en de Kipdorpbrug ook gebruikt voor het bestraten van de voetpaden in de Kipdorpvest/Van Cuyckstraat. Zo ook zal de rijbaan die over de Teniersplaats loopt worden uitgevoerd in een kleurondersteunend beton om zo visueel samen te vallen met de blauwe hardsteen die voorzien wordt op de Teniersplaats.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 59 plaatsen in de bestaande toestand naar 55 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit omwille van het voorzien van boomvakken tussen de parkeerplaatsen en het voorzien van  een minimale voetpadbreedte van 1.80m.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een bomenbalans van 12 bomen in de bestaande toestand naar 30 bomen in de nieuwe toestand. Er worden dus 18 nieuwe bomen aangeplant.

Bomen:

  • er worden 19 stuks van 2de grootorde voorzien, nederlands Acer campestre ‘Elsrijk’ - Veldesdoorn;
  • er wordt 1 boom van 1ste grootorde voorzien, nederlands Tilia cordata - Winterlinde.

Riolering:

Het hemelwaterplan van de stad Antwerpen en de Vlaamse wetgeving stellen dat altijd maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. In het definitief ontwerp zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
 advies coördinatieoverleg openbaar domein 7 mei 2018 ---
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Antwerpen  9 juli 2018 561

Het districtscollege wenst te investeren in de heraanleg van de Kipdorpvest en de Van Cuyckstraat vanwege de slechte staat van de straat en de riolering.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101P05348.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

7 mei 2018

  • Advies:
    Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie en concept op voorwaarde dat: 

-        een spreiding van fietsbeugels en de afstanden met betrekking tot snelheidsremming  onderzocht worden;

         In de voorontwerpfase werd duidelijk dat er extra fietsbeugels voorzien kunnen worden zowel aan de schoolomgeving als op de Teniersplaats. De afstanden met  betrekking tot snelheidsremming werden onderzocht.        

-        locaties voor snelheidsremming onderzocht worden naar volgende fasering toe

         Er werd onderzocht dat - naast de verhoogde inrichting aan de Kipdorpvest/Van Cuyckstraat/Hopland en de verhoogde inrichting aan de Teniersplaats- een extra verkeersplateau mogelijk is aan de schoolomgeving en eventueel een rijbaankussen in het onderste gedeelte van de Kipdorpvest. 

-        greppel in IIE1 voorzien wordt naar uitvoeringsdossier toe

         Wordt opgenomen in het voorontwerp. 

-        rekening gehouden wordt met het vele laad- en losverkeer om te vermijden dat de natuursteen in bochten en op voetpaden kapot gereden wordt

         Na overleg wordt geconcludeerd dat natuursteen wél valt te verzoenen met laad- en loszones, op voorwaarde dat er tegels gebruikt worden met een voldoende dikte. Dit zal opgenomen worden in het uitvoeringsdossier. 

-        daar waar mogelijk boordstenen voorzien moeten worden op de verhoogde inrichting

         Wordt opgenomen in het voorontwerp 

-        bij verdere uitwerking voldoende fietsbeugels geïntegreerd worden

         Wordt opgenomen in het voorontwerp 

-        de keuze van fietsstraat of suggestiestrook mee verwerkt wordt in projectdefinitie en opgenomen wordt als duidelijke voorwaarde, zodat de goedkeuring in deze fase kan gebeuren

          In overleg met de mobiliteitsdienst wordt een onderzoek opgestart naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een fietsstraat. Dit wordt meegenomen in het voorontwerp. 

-        onderzocht wordt of mogelijk een ondergrondse glascontainer ingepland kan worden ter vervanging van een volledige sorteerstraat

         Zal meegenomen worden in het voorontwerp 

-        de bestaande bomen behouden worden

         Een van de twaalf bestaande bomen vertoont schimmel onderaan de stam. Het effect op termijn moet nog verder onderzocht worden. Op basis daarvan zal beslist worden of  deze boom al dan niet vervangen zal worden. De overige bomen blijven behouden. 

-       onderzocht wordt of er ter hoogte van de school een boom van 1e orde ingepland kan worden

        Dit werd onderzocht en er is wel degelijk ruimte voor een boom van 1ste grootorde. In overleg met de school zal dit worden meegenomen in het voorontwerp.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd
1SAN020101P05348 - 2000 AN Van Cuyckstraat -

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (1 februari 2018) voor de wegeniswerken Kipdorpvest en Van Cuyckstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 201080425_Begeleidende_tekst_COD.pdf
  • 20180201_10831_PD.pdf