Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Kipdorpvest en de Van Cuyckstraat zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het projectgebied loopt parallel aan de Frankrijklei en loopt van de Van Cuyckstraat tot aan de Kipdorpvest en doorkruist de Teniersplaats.
Planningscontext
Het projectgebied valt binnen het beeldkwaliteitsplan ‘Binnenstad’.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
In de Kipdorpvest zijn er vier ‘als monument beschermde panden’ en vier panden die geregistreerd staan als ‘bouwkundig erfgoed’. In de Van Cuyckstraat zijn er geen beschermde panden/gevels en is geen bouwkundig erfgoed aanwezig.
Op de kruising van de Kipdorpvest met de Teniersplaats staan 12 bestaande bomen. Het gaat hier om de Malus ‘Evereste’. Eén Boom vertoont schimmel onderaan de stam. Dit dient verder onderzocht te worden. Verder verkeren de bomen in een goede conditie. Er wordt geadviseerd ze te behouden.
Van Cuyckstraat: dit is een dubbelrichtingsstraat in een zone 30-gebied. Laden en lossen gebeurt aan de oneven zijde, parkeren en stilstaan is verboden aan de even zijde. Het maatgevend gebruik is auto-vrachtwagen.
Kipdorpvest: dit is een enkelrichtingsstraat in een zone 30-gebied. Ter hoogte van de Teniersplaats bevinden zich twee laad-en loszones. Er wordt geparkeerd aan beide zijden van de straat. Er zijn enkele mindervaliden parkeerplaatsen voorzien. Het maatgevend gebruik is auto-fiets.
De Kipdorpvest wordt beschouwd als een uitloper van het winkelgebied. Er komen commerciële activiteiten voor, hetzij gering. In de Kipdorpvest is een school voor volwassenenonderwijs gevestigd.
Zowel de riolering als de verlichting worden vervangen.
Algemene randvoorwaarden
De bedrijfseenheid Stadsbeheer suggereert om een locatie te voorzien op de Teniersplaats. Het coördinatieoverleg openbaar domein raadt dit af omwille van de beleving van de Meir en het feit dat het hier gaat om een beschermd stadsbeeld. Er wordt onderzocht of een ondergrondse glascontainer haalbaar is:
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De Van Cuyckstraat/Kipdorpvest zijn straten waar de beeldkwaliteit zichtbaar is verbeterd, waar het gebruikscomfort voor zwakke weggebruikers geoptimaliseerd is en de bestaande groenstructuur aangenaam versterkt is.
Concept
Er wordt gewerkt met de materialen zoals beschreven in het beeldkwaliteitsplan; de voetpaden worden bestraat met natuursteentegels, de parkeervakken, worden afgebakend met straatkeien, de goten met greppelblokken en de rijweg wordt verhard met een bitumineuze verharding.
De bestaande bomen worden aangevuld met bomen die geschrankt tussen de parkeervakken worden geplaatst. Het begin en einde van elke parkeerstrook wordt aangeduid door op elke kop een boom te plaatsen.
Aan de schoolomgeving is er ruimte voor een boom van 1ste categorie.
De bestaande fietsbeugels zijn sterk verouderd en worden vervangen. Tevens worden er extra beugels voorzien op de Teniersplaats en aan de schoolomgeving.
De voetpaduitstulpingen aan het kruispunt Van Cuyckstraat/Kipdorpvest/Hopland verkeren in slechte staat en worden meegenomen in het ontwerp.
Daar waar er aangesloten wordt op het bestaande ontwerp van de Leien/Operaplein, wordt er maximaal gestreefd naar een doortrekking van materialen. Zo worden de graniettegels die voorzien zijn aan de Frankrijklei en de Kipdorpbrug ook gebruikt voor het bestraten van de voetpaden in de Kipdorpvest/Van Cuyckstraat. Zo ook zal de rijbaan die over de Teniersplaats loopt worden uitgevoerd in een kleurondersteunend beton om zo visueel samen te vallen met de blauwe hardsteen die voorzien wordt op de Teniersplaats.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 59 plaatsen in de bestaande toestand naar 55 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit omwille van het voorzien van boomvakken tussen de parkeerplaatsen en het voorzien van een minimale voetpadbreedte van 1.80m.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een bomenbalans van 12 bomen in de bestaande toestand naar 30 bomen in de nieuwe toestand. Er worden dus 18 nieuwe bomen aangeplant.
Bomen:
Riolering:
Het hemelwaterplan van de stad Antwerpen en de Vlaamse wetgeving stellen dat altijd maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. In het definitief ontwerp zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 7 mei 2018 | --- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 9 juli 2018 | 561 |
Het districtscollege wenst te investeren in de heraanleg van de Kipdorpvest en de Van Cuyckstraat vanwege de slechte staat van de straat en de riolering.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101P05348.
7 mei 2018
- een spreiding van fietsbeugels en de afstanden met betrekking tot snelheidsremming onderzocht worden;
In de voorontwerpfase werd duidelijk dat er extra fietsbeugels voorzien kunnen worden zowel aan de schoolomgeving als op de Teniersplaats. De afstanden met betrekking tot snelheidsremming werden onderzocht.
- locaties voor snelheidsremming onderzocht worden naar volgende fasering toe
Er werd onderzocht dat - naast de verhoogde inrichting aan de Kipdorpvest/Van Cuyckstraat/Hopland en de verhoogde inrichting aan de Teniersplaats- een extra verkeersplateau mogelijk is aan de schoolomgeving en eventueel een rijbaankussen in het onderste gedeelte van de Kipdorpvest.
- greppel in IIE1 voorzien wordt naar uitvoeringsdossier toe
Wordt opgenomen in het voorontwerp.
- rekening gehouden wordt met het vele laad- en losverkeer om te vermijden dat de natuursteen in bochten en op voetpaden kapot gereden wordt
Na overleg wordt geconcludeerd dat natuursteen wél valt te verzoenen met laad- en loszones, op voorwaarde dat er tegels gebruikt worden met een voldoende dikte. Dit zal opgenomen worden in het uitvoeringsdossier.
- daar waar mogelijk boordstenen voorzien moeten worden op de verhoogde inrichting
Wordt opgenomen in het voorontwerp
- bij verdere uitwerking voldoende fietsbeugels geïntegreerd worden
Wordt opgenomen in het voorontwerp
- de keuze van fietsstraat of suggestiestrook mee verwerkt wordt in projectdefinitie en opgenomen wordt als duidelijke voorwaarde, zodat de goedkeuring in deze fase kan gebeuren
In overleg met de mobiliteitsdienst wordt een onderzoek opgestart naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een fietsstraat. Dit wordt meegenomen in het voorontwerp.
- onderzocht wordt of mogelijk een ondergrondse glascontainer ingepland kan worden ter vervanging van een volledige sorteerstraat
Zal meegenomen worden in het voorontwerp
- de bestaande bomen behouden worden
Een van de twaalf bestaande bomen vertoont schimmel onderaan de stam. Het effect op termijn moet nog verder onderzocht worden. Op basis daarvan zal beslist worden of deze boom al dan niet vervangen zal worden. De overige bomen blijven behouden.
- onderzocht wordt of er ter hoogte van de school een boom van 1e orde ingepland kan worden
Dit werd onderzocht en er is wel degelijk ruimte voor een boom van 1ste grootorde. In overleg met de school zal dit worden meegenomen in het voorontwerp.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (1 februari 2018) voor de wegeniswerken Kipdorpvest en Van Cuyckstraat, district Antwerpen.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.