Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Floris Primsstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het projectgebied is volledig gelegen in het district Antwerpen, in de tentoonstellingswijk. De Floris Primsstraat ligt tussen de Volhardingstraat en de Eric Sasselaan.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
In de Floris Primsstraat is er aan één zijde bebouwing, de oneven zijde. Aan de overzijde ligt de parking van de Silvertop buildings. Deze is van de straat gescheiden door een groenzone met beeldbepalende bomen.
Het is een woonstraat gelegen in een zone 30. De Floris Primsstraat is een dubbelrichtingstraat waar aan beide zijden geparkeerd mag worden. Aan de zijde met bebouwing is er een breed voetpad. De rijbaan echter, is maar 4 m breed.
Aan beide uiteinden van de straat is er een aansluiting op een fietspad. Ter hoogte van de Volhardingstraat ligt het fietspad richting Emiel Vloorsstraat en de Jan De Voslei. Aan de zijde Eric Sasselaan ligt een aansluiting op het ringfietspad.
Zowel de straat, de riolering en de verlichting zijn aan vernieuwing toe.
Algemene randvoorwaarden
maatgevend gebruik: auto-auto;
veilige aansluiting fietspaden.
Mobiliteitsvoorwaarden
snelheidsregime: 30 km/u;
snelheidsremmers in de straat;
voorrangsregeling: voorrang van rechts;
verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
parkeerorganisatie: langsparkeren;
rijrichting: dubbel.
Ambitie
Het aanleggen van een aangename en verkeersveilige woonstraat.
Concept
De rijbaan wordt verbreed naar 4,80 m, conform het maatgevend gebruik auto-auto in een zone 30. Hierdoor versmalt het voetpad aan de gevelzijde tot 2,70 m.
Op de kruispunten met de Volhardingstraat en de Eric Sasselaan worden verkeersplateaus aangelegd. Deze zorgen enerzijds voor extra verkeersremming en anderzijds ook voor een veilige aansluiting op de fietspaden.
De straat heeft een rechtstand van ongeveer 118 m. Er zal een extra verkeersremmer voorzien worden halverwege de straat.
Aan beide zijden van de Floris Primsstraat worden parkeerstroken aangelegd. Deze worden afgebakend met bomen. Ter hoogte van de bestaande grote bomen worden geen nieuwe bomen voorzien.
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 28 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van de aanleg van een verkeersplateaus in functie van de verkeersveiligheid.
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans (+7).
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 22 mei 2018 | --- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 9 juli 2018 | 562 |
Het districtscollege van Antwerpen wenst de Floris Primsstraat heraan te leggen vanwege de slechte staat van de straat en riolering.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020103A00000.
22 mei 2018
Advies: gunstig mits voorwaarden
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
- onderzocht wordt of bijkomende snelheidsremming halverwege het wegsegment voorzien kan worden;
- bij verdere uitwerking voldoende fietsbeugels geïntegreerd worden;
- een bomentoets wordt opgemaakt in functie van behoud van de bestaande bomen;
- onderzocht wordt of de toekomstbomen opgewaardeerd kunnen worden;
- voor het behoud van de bestaande bomen een standplaatsverbetering en uitbreiding van de wortelzone onderzocht worden.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (22 mei 2018) voor de wegeniswerken in de Floris Primsstraat, district Antwerpen.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.