Terug

2018_CBS_07667 - Organisatie - Laundry Day, 1 september 2018, Middenvijver - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07667 - Organisatie - Laundry Day, 1 september 2018, Middenvijver - Goedkeuring 2018_CBS_07667 - Organisatie - Laundry Day, 1 september 2018, Middenvijver - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen city marketing beleid van de stad Antwerpen.

Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkende publieke evenementen of nieuwe publieke evenementen met groeipotentieel tot een naamsversterkend publiek evenement (extern georganiseerd)).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 16 januari 2018 diende Laundry Day NV, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen, vertegenwoordigd door de heer Wim Van der Borght, een aanvraag in om Laundry Day 2018 op 1 september 2018 te organiseren op de Middenvijver te Linkeroever.

Het terrein Middenvijver is eigendom van Waterweg NV. De evenementenorganisatie sloot met Waterweg NV een concessieovereenkomst voor het gebruik van het terrein Middenvijver af.

Het terrein is groot genoeg om dit evenement te organiseren. De noodzakelijke nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water zullen voorzien worden door de organisatie.

Maatregelen terrein Middenvijver:

Laundry Day start op zaterdag 1 september 2018 om 12.00 uur. Een tot twee podia spelen op zacht niveau muziek van 11.00 uur tot 12.00 uur. Deze geleidelijke volumeverhoging wordt toegepast om een eventueel schrikeffect bij de plaatselijke vogels te vermijden. Het festival eindigt om 23.59 uur.

In afspraak met de stad, en zoals opgenomen in de convenant, is het de organisator niet toegestaan de publieke toegankelijkheid en de doorwaadbaarheid van het gebied 'Middenvijver' te belemmeren, behoudens in volgende gevallen:

  • afsluiting van het festivalgedeelte (in het kader van de op- en afbouw van de festivalinfrastructuur) gedurende twee weken voor en één week na het festival, waarbij het overige deel van het gebied 'Middenvijver' publiek toegankelijk blijft; 
  • afsluiting van het gehele gebied 'Middenvijver' gedurende de duur van het festival, alsook op de dag voor en de dag na het festival (teneinde publieke toegang te verhinderen en het natuurgebied 'Het Rot' af te schermen).

Om verstoring door betreding van festivalgangers van het natuurgebied ‘Het Rot’ tegen te gaan, zal de organisator de toegang vanop het gebied ‘Middenvijver’ tot het natuurgebied ‘het Rot’ afsluiten met herashekwerk (of een andere door de stad toegelaten gelijkwaardige tijdelijke afsluiting). De afsluiting wordt geplaatst in de week voor het festival.

Omdat geconstateerd wordt dat foutparkeerders zich frequent in het natuurgebied parkeren ter hoogte van de Blancefloerlaan wanneer het evenement niet plaatsvindt, dient het gehele gebied met voldoende betonblokken ("jerseys") afgesloten te worden tijdens de looptijd van de concessie, ook na het evenement, op het natuurgebied in functie van het evenement om de parkeeroverlast op het domein tegen te gaan en in functie van de bescherming van het natuurgebied.

Programma:

Dag Uur Activiteit
vrijdag 30 juni 2018 19.00 uur  start soundcheck podia
  20.00 uur  start herinrichting Blancefloerlaan
  21.00 uur  einde soundcheck podia
zaterdag 1 september 2018 11.00 uur  zachte muziek op alle podia
  12.00 uur  deuren gaan open voor het publiek
  12.00 uur  muziek op aangevraagd niveau op alle podia
  23.59 uur  einde muziek en festival + start ontruiming terrein

Afvalverwerking:

Voor de afvalverwerking zal de organisatie een beroep doen op een professionele reinigingsfirma.

Veiligheid:

Om de veiligheid te garanderen op het terrein zal de organisatie samenwerken met Safe Security bvba. Hun taak zal bestaan uit: bewaken inkomzone, vermijden insluip, maximale niet-systematische aftasting bezoekers op drank, drugs, gevaarlijke voorwerpen, ordehandhaving op het terrein, bewaken doorgangen, verwijderen van zich slecht gedragende bezoekers, overhandigen van herrieschoppers aan de lokale politie.

Mobiliteit:

De organisatie stelde een verkeersafleidingsplan op samen met de politie. De organisatie voorziet festivalparkings in P&R Keizershoek, Burchtse Weel, Beatrijslaan, P&R Melsele, P&R Blancefloerlaan, Katwilgweg, Dwarslaan.

De ligging van de locatie is optimaal voor festivalgangers die met het openbaar vervoer naar het evenement komen. Er passeren vier verschillende tramlijnen en er rijden per tramlijn tot zes trams per uur met een capaciteit van 100 personen. Per uur komt dit neer op het vervoeren van 2.400 passagiers. Tussen 00.00 uur en 01.00 uur rijden er zes extra trams. De organisatie kan ook nog beroep doen op gelede bussen, indien nodig. Met de NMBS worden eveneens de nodige afspraken gemaakt.

De organisatie blijft bezoekers motiveren om met de fiets te komen. In de buurt van het terrein worden fietsenstallingen voorzien. Aan de stad Antwerpen wordt toelating gevraagd om van 1 tot en met 6 september 2018 fietsenstallingen te plaatsen in het Van Cauwelaertpark.

Het evenement en het mobiliteitsplan werd besproken op het AGEV-overleg van 31 juli 2018. 

Adviezen

Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden

Graag overleg met omliggende handel en horeca over de bereikbaarheid.

Lokale Politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Brandweer Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd, alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden van de brandweer, strikt na te leven.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1801 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Op de serviceweg rond de festivalzone zijn wachtplaatsen opzij de serviceweg voorzien.
Lengte van deze wachtplaatsen is minimaal 20m om het opstellen van interventievoertuigen mogelijk te maken. De breedte (naast de serviceweg) bedraagt minimaal 4m.

De bochten en kruisingen in de brandwegen dienen zo aangelegd te worden zodat het mogelijk is om de bochten te nemen met interventievoertuigen. De draaistralen bedragen 11m binnen en 15m buiten.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

Alle nooduitgangen dienen op hoogte gesignaleerd te worden. De signalisatie van de nooduitgangen dient verlicht te worden opdat deze ook bij duisternis zichtbaar zijn.

Alle opstellingen (onder andere podia, stages, tenten, trappen, platformen, containerconstructies…) inclusief de verankeringen in de ondergrond dienen gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme.

De containerconstructies dienen geaard te worden.

De organisator dient stabiliteitsberekeningen door een stabiliteitsingenieur te laten uitvoeren om de nodige maatregelen te bepalen om de algehele stabiliteit van de containerconstructies te garanderen.

De organisator dient stabiliteitsberekeningen door een stabiliteitsingenieur te laten uitvoeren om de nodige maatregelen te bepalen om de algehele stabiliteit van de centraal opgestelde kermisattractie (‘draaimolen op hoogte’) te garanderen.

De nooduitgangen vooraan aan het podium van de ‘Fire is Gold’ stage dienen minstens even breed voorzien te worden als de nooduitgangen van de naastgelegen ‘Drum & Bass’ stage.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1825 - kooktoestel (bak- & braadtoestel, frituurpan, barbecue, waterkoker, grill, spit of gelijkaardig), verwarmingstoestel, stroomaggregaat, koelmachine of een gelijkaardige installatie en haar brandstofvoorraad.

Het gebruik van gas (onder andere catering, foodtrucks,…) dient te voldoen aan de bepalingen vervat in de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen, Hoofdstuk 3, Afdeling 6bis—Reglement voor het gebruik van gasflessen voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen op de openbare ruimte.
Indien er niet voldaan kan worden aan deze bepalingen, dient er hiervoor door de organisator een afwijking aangevraagd en bekomen te worden. Deze afwijking dient aangevraagd te worden bij de dienst Maatschappelijke Veiligheid van de Stad Antwerpen.

Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 1883 - potentieel risico-evenement.

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenementensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).

De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.

De organisator neemt de nodige maatregelen om de aanrijroutes voor de hulpdiensten vrij te houden. Het evacuatieplan dient de nodige maatregelen te bevatten opdat er geen kruising/conflict ontstaat tussen aanrijdende hulpdiensten, logistieke flows en het publiek dat geëvacueerd wordt.

De organisator neemt de nodige maatregelen zodat er geen tegenstrijdige publieksstromen ontstaan tijdens het evenement alsook tijdens de in- en uitstroom bij het begin en einde van het evenement.

AGEV-overleg Gunstig advies
Mobiliteitsadvies en Ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Mobiliteitsplan in AGEV zetten.
Uitvoering geven aan de maatregelen uit het mobiliteitsplan

Groendienst Linkeroever Gunstig onder voorwaarden

Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.
Algemeen
Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de Groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt.

Zolang deze rondgang niet is gebeurd zal de Groendienst geen definitief gunstig advies voor het evenement geven.

Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de organisator doorgerekend worden.

Documenten

  • De organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden. 
  • Voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht. 
  • De organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan. 
  • Water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater.

Mobiliteit

  • Lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht. 
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig. 
  • Het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.

Infrastructuur en activiteit

  • Het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding. 
  • De organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,… ) verwijderen. 
  • Bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen. 
  • Bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte. 
  • Onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen. 
  • Ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen,…) zijn niet toegestaan, verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan. 
  • Er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen. 
  • Er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen veroorzaken worden gebruikt.

Milieu & veiligheid

  • Bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst. 
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Dit geldt ook voor het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend. 
  • Het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones. 
  • Indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen.

Schade
Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator.
Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak zal aangerekend worden aan de organisator.
Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van beschermingsmaatregelen of incidentele schade.
Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones. 
Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein . Dit bedrag, samen met alle kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal aangerekend worden aan de organisator van het evenement.

Schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.

Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

Bij stormweer wordt het August van Cauwelaertpark om veiligheidsredenen afgesloten en is dan niet meer toegankelijk.

 

Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid die aan het aanvraagformulier zijn toegevoegd.

Milieuvergunningen Gunstig advies

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • door de manier van opstellen van de luidsprekers zorgt de inrichter of zijn afgevaardigde ervoor dat ongewenste of buitensporige verspreiding van geluid naar de omgeving vermeden wordt;
  • de organisator zorgt ervoor dat er buiten het festivalterrein minstens twee permanente meetposten voor geluid worden opgesteld. Deze meetposten worden geplaatst in overleg met de toezichthouder en worden gekozen in functie van de ligging van de meest gevoelige (bewoonde) delen in de directe omgeving van de evenementensite;
  • het geluidsniveau op deze meetpunten wordt vastgesteld op maximaal 90 dB(C) gemeten als Leq,5min;
  • de inrichters dienen zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast of klachten van omwonenden kunnen steeds strengere normen opgelegd worden;
  • de organisator zorgt voor de aanduiding van één verantwoordelijk persoon, hier verder geluidverantwoordelijke genoemd, die van de organisator het mandaat krijgt om, na overleg met en op vraag van de toezichthouders, het geluidsniveau aan te passen. Deze geluidverantwoordelijke moet tijdens het evenement permanent telefonisch bereikbaar zijn via een vaste telefoonlijn;
  • het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het geproduceerde geluidsniveau mag 100 dB(A) LAeq,60min niet overschrijden. Als het geproduceerde geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAeq,15min niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de organisator of door een door hem aangestelde persoon.
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers. De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid.
  • op initiatief en op kosten van de organisator wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAeq,60min continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
    1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
    2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
    3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
    4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden;
    5. de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
      Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de organisator een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld;
    6. De geregistreerde gegevens worden ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid gedurende een periode van ten minste een maand.
  • de organisator dient gratis oordopjes ter beschikking te stellen.
District Antwerpen Gunstig advies
Stadsbeheer/ Logistiek/ Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Laundry Day, zoals hierboven beschreven, op 1 september 2018 op locatie Middenvijver door Laundry Day NV goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven en dient de nodige structurele maatregelen te treffen om foutparkeren in het natuurgebied tegen te gaan, zonder het doorwaadbaar karakter te schaden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
LP/OO/E om de gevraagde straten parkeer- en verkeervrij te maken. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.