Terug

2018_CBS_07669 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Bal van de Bevrijding op 7 september 2018 op de Groenplaats - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07669 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Bal van de Bevrijding op 7 september 2018 op de Groenplaats - Goedkeuring 2018_CBS_07669 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Bal van de Bevrijding op 7 september 2018 op de Groenplaats - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 1, evenement in eigen organisatie. 

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Aanleiding en context

Het district Antwerpen viert elk jaar de herdenking van de bevrijding van Antwerpen in de Tweede Wereldoorlog op de Groenplaats. Het is de voorbije jaren een traditie geworden om tijdens het bevrijdingsweekend een gratis volksbal te organiseren. Dit evenement wordt georganiseerd door het evenementenbureau 'Zanzibar' in opdracht van het district Antwerpen. 

Het districtscollege wil de herdenking van de bevrijding van Antwerpen ook dit jaar vieren op de Groenplaats. Het basisconcept van het evenement wordt grotendeels behouden en zal plaatsvinden op vrijdagavond 7 september 2018. Op dit bal kan iedereen dansen op muziek van toen. De Groenplaats wordt volledig aangekleed in de sfeer van de bevrijding.

Programma

17.00 uur - 19.00 uur gegidste wandeling
18.00 uur - 18.05 uur welkomstwoord presentator
18.05 uur - 19.00 uur Cream Colored Ponies
18.50 uur - 19.10 uur parade legervoertuigen
18.50 uur - 19.10 uur radio Minerva dj
19.10 uur - 19.15 uur welkomstwoord districtsvoorzitter
19.15 uur - 20.00 uur Cream Colored Ponies
20.00 uur - 20.45 uur dansinitiatie
20.45 uur - 20.50 uur presentator
20.50 uur - 21.35 uur The Valley Sound Big Band
21.35 uur - 21.50 uur radio Minerva dj
21.50 uur - 22.35 uur The Valley Sound Big Band
22.35 uur - 22.50 uur radio Minerva dj
22.50 uur - 23.30 uur  The Valley Sound Big Band
23.35 uur - 23.40 uur bisnummer
23.40 uur- 23.45 uur slotwoord presentator
23.45 uur  einde

Tussen de optredens is er doorlopend animatie met het Make-Up & Beautysalon voor een jaren 40 make-over die nadien kan vastgelegd worden in de Photomatique en Cinema Roulotte. 

De tijdelijke keerlus van de tram op de Groenplaats zal tijdens dit evenement niet in gebruik zijn. 

Adviezen

Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden

Graag de achterzijde van de kassa / toog en toiletten deftig bekleden zodat de terrassen aan de oostzijde van het plein een proper zicht hebben.

Taxi's Gunstig advies
Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

ambulante handel integreren of verplaatsen. 

Markten en Foren Gunstig advies
Volksgezondheid Gunstig advies
Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het maximale geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
  1. De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
  2. De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
  3. De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
  4. De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C); Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
Brandweer/Risicobeheer/Preventie Gunstig onder voorwaarden
Brandweer Zone Antwerpen geeft een gunstig advies mits, gelet op het tramverkeer rond de Groenplaats, de zone tussen de Groenplaats en de tramsporen over de lengte van de aanwezige opstellingen afgeschermd wordt opdat publiek vanuit de evenementenzone op de Groenplaats de tramsporen niet kan oversteken ter hoogte van de zijde Grand Bazar – Hilton en de zijde tussen de Jan Blomstraat en de Groenkerkhofstraat.
Indien de tram gedurende de duur van het evenement omgeleid wordt, is bovenstaande afscherming niet vereist. 
District Antwerpen Gunstig advies
Lokale Politie/Directe Operaties/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere Opdrachten Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. 
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. 
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
 
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. 
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. 
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname 
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
 
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort).
 
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
 
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van het Bal van de Bevrijding zoals hierboven beschreven, op vrijdag 7 september 2018 op de Groenplaats goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 SB/BOF om de gevraagde logistieke ondersteuning te bieden volgens orderbevestiging B802359