Terug

2018_CBS_07659 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen non-food discounter Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07659 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen non-food discounter Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07659 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen non-food discounter Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met huidige voorliggende aanvraag wenst VSD Trading nv een sociaaleconomische vergunning aan te vragen om een non-food discounter te vestigen aan de Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen. Op de huidige locatie was voordien reeds een winkel van Euroking-Telecom gevestigd maar hiervoor was door de vorige eigenaar nog geen sociaaleconomisch vergunning aangevraagd. Het pand werd recent aangekocht door Streetwise nv die VSD Trading nv als geïnteresseerde huurder vond. De winkel zal worden uitgebaat onder het uithangbord "M-Market". 

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging

subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon 

 

  1. In de Beleidsnota Detailhandel (goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 september 2013, jaarnummer 585) wordt als belangrijke beleidslijn aangehaald dat grootschalige detailhandel in eerste instantie in de bestaande winkelgebieden moet worden geïntegreerd, eerder dan op locaties buiten de winkelgebieden of buiten het stedelijk weefsel. VSD Trading nv volgt deze beleidslijn met de herinrichting van het bestaande winkelpand aan de Abdijstraat, in het bestaande afgebakende kernwinkelgebied Abdijstraat. Hier zijn reeds belangrijke, voornamelijk lokale en deels bovenlokale, handelszaken gesitueerd;
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Antwerpen wordt de Abdijstraat als secundair commercieel centrum aangeduid. Dit winkelgebied biedt reeds een mix van producten aan zoals shoppingartikelen (kledij, boeken, ...), dagelijkse boodschappen (bakkerij, supermarkt, ...) en diensten (bank, kapper, ...). Voorliggende aanvraag lijkt dan ook goed inpasbaar in de bestaande omgeving en te voldoen aan de voorwaarden van het gewest en structuurplan;
  3. de dienst Stedenbouwkundige Vergunningen van de stad Antwerpen adviseert gunstig voor de activiteit van een non-food discounter op deze locatie. 

subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. Het laden en lossen zal gebeuren via de achterkant van het gebouw welke te bereiken is via de De Bosschaertstraat. Vrachtwagens kunnen keren op eigen terrein. Onder de voorwaarden wordt dan ook opgenomen dat het manoeuvreren van de laad- en losvoertuigen steeds op eigen terrein moet plaatsvinden;
  2. de winkel voorziet niet in eigen parkeerplaatsen voor wagens van de klanten zoals wel meer winkels in deze buurt. Wel zijn er voldoende parkeermogelijkheden aanwezig in de nabije omgeving;
  3. ook zijn er geen fietsenstallingen voor de klanten op eigen terrein. De klanten kunnen de bestaande fietsenstalplaatsen in de buurt gebruiken;
  4. de aanvrager organiseert geen fietsstalling voor het personeel. De aanvrager moet een ruimte voorzien in het magazijn. Dit motiveert de vier personeelsleden om met de fiets naar het werk te komen. Ook andere initiatieven om het personeel te motiveren om op een duurzame manier naar het werk te komen, worden niet vermeld in het dossier. Er zijn nochtans verschillende mogelijkheden zoals fietsvergoeding, terugbetaling abonnement openbaar vervoer,... Dit wordt dan ook opgenomen onder de voorwaarden.

subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

Doordat VSD Trading nv regelmatig wisselt van producten en een grote verscheidenheid van producten aanbiedt, vormt dit een extra diversificatie in het reeds brede gamma dat op en in de buurt van de Abdijstraat wordt aangeboden. Door het wisselend aanbod is dit niet concurrerend voor gerichte detailhandelszaken in de buurt.


CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat de handelszaak de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager zal de non-food discounter 2 voltijdse arbeidsplaatsen en 2 deeltijdse arbeidsplaatsen tellen. In het dossier staat vermeld dat VSD Trading nv alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarden.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval van een ontwerphandelsvestiging met een nettohandelsoppervlakte tot en met 1.000 m² moet het college van burgemeester en schepenen binnen de 50 kalenderdagen na indiening van het dossier een beslissing nemen en die kenbaar maken aan de aanvrager en aan het NSECD (er is dus geen advies van het NSECD nodig).

Aanleiding en context

VSD Trading nv diende op 17 juli 2018 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor het vestigen van een non-food discounter aan de Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 529 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Adviezen

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum
Datum indiening aanvraag bij het Bedrjivenloket 17 juli 2018
Start wettelijke behandelingstermijn 18 juli 2018
Uiterste uitspraakdatum van het college 24 augustus 2018

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan VSD Trading nv voor het vestigen van een non-food discounter aan de Abdijstraat 114, 2020 Antwerpen. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 529 m² op voorwaarde dat :

  • er een binnenpandse fietsenstalling voor het personeel wordt georganiseerd;
  • er maatregelen worden genomen om het personeel aan te moedigen zich op een duurzame manier naar het werk te verplaatsen;
  • er steeds op eigen terrein wordt geladen, gelost en gemanoeuvreerd door de laad- en losvoertuigen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.