Terug

2018_CBS_06831 - Omgevingsvergunning - OMV_2018033983. Godshuisstraat 54. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06831 - Omgevingsvergunning - OMV_2018033983. Godshuisstraat 54. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_06831 - Omgevingsvergunning - OMV_2018033983. Godshuisstraat 54. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 mei 2018

21 juni 2018

0

0

0

0

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018033983

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Azzaoui met als adres Rucaplein 65 te 2610  Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Godshuisstraat 54 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42, sectie B, nr. 64K2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het verbouwen van een eengezinwoning

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 03/05/1937: vergunning (238#4814) voor het bouwen van een werkhuis;
  • 22/02/1939: vergunning (238#5457) voor het herbouwen en veranderen van een woning;
  • 15/03/1982: vergunning (222#5920) voor het slopen van een magazijn achter een bestaande woning;
  • 29/04/2016: weigering (20153430) voor de verbouwing van een magazijn met woning. 

Laatst vergunde toestand

  • gebouw bestaande uit twee bouwlagen en een plat dak;
  • gelijkvloers bestaande uit een doorrit, bureel en overdekte koer met een bouwdiepte van 22,60 meter;
  • eerste verdieping bestaande uit een woongelegenheid met leefruimte, bureel, keuken, slaapkamers en patio met een bouwdiepte van 22,60 meter;
  • gelijkvloers en eerste verdieping zijn met elkaar verbonden door middel van 2 trappen. 

Bestaande toestand

  • gebouw bestaande uit twee bouwlagen en een plat dak;
  • gelijkvloers bestaande uit een garage, berging, bureel en inkomhal met een bouwdiepte van 22,60 meter;
  • eerste verdieping bestaande uit leefruimte, keuken, badkamer en slaapkamer met een bouwdiepte van 22,60 meter;
  • gelijkvloers en eerste verdieping zijn intern niet verbonden met elkaar.

Inhoud van de aanvraag

  • de doorrit op het gelijkvloers, thans al in gebruik als garage, wordt ingericht als garage, bergplaats en bureel voor de woongelegenheid;
  • supprimeren van de patio op de verdieping en de inwendige trap tussen woonruimten en gelijkvloers;
  • reorganisatie van woonvertrekken op de verdieping;
  • het voorzien van een overdekt terras aan de achterzijde op de verdieping;
  • het voorzien van een buitentrap achter de achtergevel als verbinding tussen verdieping en tuin.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Standpunt van het college:

Aangezien de buitentrap zowel naar BPA niet vergunbaar is, alsook naar ruimtelijke inpassing een te grote hypotheek legt op de groenruimte en door de diepe ligging in de achtertuinen teveel overzicht geeft rondom, dient de trap binnen het gebouw voorzien te worden.
Om die reden dient de trap uitgesloten te worden en bij voorwaarde een inwendige trap opgelegd te worden. En dit voorzien binnen de, in rood aangeduide, zone op plan.
Door deze trap blijft de leefruimte rechtstreeks verbonden met de tuin wat de leefkwaliteit sterk verhoogt. Geen trap voorzien is niet wenselijk aangezien dan de connectie met de tuin verloren wordt. Door de plaatsing van de trap dient mogelijks de wc op een andere locatie voorzien te worden op het gelijkvloers. Dit is geen vergunningsplichtig werk en kan dus door de bouwheer zelf bepaald worden, voor zover dit de functionele auto-, wandel- en fietsdoorgangen in het gelijkvloers niet belemmeren. Het trapgat mag ook maximum 1/3 van de terrasruimte innemen op het 1ste verdiep . Zo blijft dit nog een functioneel bruikbaar terras mits toepassing van een ruimtenbesparende trap oplossing (bv  draaitrap, steektrap, etc.).

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

16 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

16 mei 2018

22 mei 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993.

Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone c voor woningen. 

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. 

Het ontwerp wijkt af op de volgende punten:

  • ARTIKEL 1 ZONE A VOOR WONINGEN
    • HOOFDSTUK I BESTEMMINGSVOORSCHRIFTEN
    • 2. AFWIJKINGSREGEL OP GROND VAN BESTAANDE TOESTAND
      Bestaande inrichtingen, gelegen binnen de grenzen van deze zone, die strijdig zijn met de toegelaten bestemmingen en geen abnormale hinder veroorzaken, mogen behouden blijven en zo nodig uitgebreid worden, mits te voldoen aan de bouwvoorschriften en voor zover ze geen bijkomende hinder veroorzaken voor de omringende bewoning.
      Bij stopzetting van de activiteiten en/of afbraak der bestaande constructies, dient de nieuwe bestemming in overeenstemming te zijn met de toegelaten bestemmingen.
  • ARTIKEL 1 ZONE A VOOR WONINGEN
    • HOOFDSTUK II BEBOUWINGSVOORSCHRIFTEN
    • DEEL 1 HOOFDGEBOUWEN
    • 4. AFMETING VAN DE GEBOUWEN
      c) Afwijkingsregel op grond van de bestaande toestand
      Aan de bouwdiepten en bouwhoogten, hiervoor vermeld, kan afwijking worden verleend met betrekking tot het aanpassen van nieuwbouw aan de bestaande gebouwen der naastliggende panden, voor zover: het één huis betreft gelegen tussen twee bestaande huizen
  • ARTIKEL 3 ZONE C VOOR WONINGEN
    • HOOFDSTUK II BEBOUWINGSVOORSCHRIFTEN
    • DEEL 1 HOOFDGEBOUWEN
      Dezelfde voorschriften gelden als voor “zone A voor woningen” behoudens de hier vermelde aanvullingen, beperkingen en/of verplichtingen.
      De diepte van de benedenverdieping der hoofdgebouwen moet in harmonie zijn met de aanpalende gebouwen. Desbetreffende kan niet gerefereerd worden naar bestaande bouwdiepten die niet in overeenstemming of storend zijn met de omgeving.
      b) Bouwdiepte: “zie maximumprofielen zone A voor woningen”
      Gelijkvloerse bouwdiepte: 17 meter
      Bouwdiepte eerste verdieping: 15 me
      ter
      Dakbasis:9 meter

Het voorgestelde volume, inclusief nieuwe buitentrap, voldoet niet aan het maximale bouwprofiel.

Bij stopzetting van de bestaande functie en bij een functiewijziging (van magazijn op het gelijkvloers naar garage, berging en bureel voor de bovengelegen woongelegenheid) dient het gebouw zich aan te passen naar het maximale profiel omschreven in het bijzonder plan van aanleg. Dit is mogelijk gelet op de voorgestelde verbouwingswerken.

De bestemming magazijn op de gelijkvloerse verdieping is geen toegelaten bestemming. Op grond van bestaande en vergunde toestand kan deze functie behouden blijven.

Op de maximale vloer-terreinindex voorgeschreven in het bijzonder plan van aanleg kan volgens de bepalingen van de codex ruimtelijke ordening geen afwijking worden verleend.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verbouwen van een gebouw waarbij de doorrit op het gelijkvloers van het oorspronkelijke magazijn wordt ingericht als garage, bergplaats en bureel voor de bovengelegen woongelegenheid. De patio op de eerste verdieping wordt gesupprimeerd samen met de trap tussen de 1ste verdieping en het gelijkvloers. Achteraan op de eerste verdieping wordt een inpandig terras voorzien. De voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging op de verdieping. Op het gelijkvleors betreft het een functiewijziging naar wonen.

Wonen is in daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Godshuisstraat. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De panden in de bebouwde rij waarvan het betreffende gebouw deel uit maakt hebben allen een volume dat binnen het maximale profiel van het bijzonder plan van aanleg valt, in de meeste gevallen is de hoofdbebouwing zelfs niet dieper dan de dakbasis. Een bebouwing op met een diepte van 22,58 meter is storend voor de omgeving.

De hoge en diepe scheidingsmuren op de perceelsgrenzen genereren onaanvaardbare hinder voor de naburige percelen. De licht en luchtinval naar deze percelen, zowel de woning als de tuin, wordt ernstig verstoord. Enkel door het aanpassen van de scheidingsmuren, naar de profielen omschreven in het bijzonder plan van aanleg, zal de leefkwaliteit voor de aanpalende percelen verbeteren.

Tegenover de laatst vergunde toestand wordt een patio met binnentrap gesupprimeerd om zo de leefruimte groter te maken. Aan de achterzijde op de eerste verdieping wordt een buitentrap voorzien aanliggend aan een inpandig terras. De bouwdiepte en bouwhoogte van het hoofdvolume blijft behouden tegenover de laatst vergunde toestand. 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt uitgevoerd in rode steenstrips tegenover geel bruine gevelsteen in de bestaande toestand. Rode gevelmaterialen zijn kenmerkend in de omgeving van het pand waardoor er geen storende effecten optreden. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in zwart aluminium, inclusief de garagepoort. Een plint in blauwe hardsteen wordt toegevoegd. De achtergevel wordt gewijzigd naar een rode gevelsteen met buitenschrijnwerk in zwart aluminium, gelijkaardig aan de voorgevel. De balustrade, inclusief trap, wordt in een zwarte kleur uitgevoerd. Qua visueel en vormelijk aspect treden er geen storende effecten op. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het supprimeren van de trap wordt de patio, die het gelijkvloers en de eerste verdieping met elkaar verbindt, verwijderd. Door het verwijderen van de patio wordt een belangrijke bron van licht en lucht, die tot in het midden van het gebouw reikt, weggenomen. Daardoor daalt de woon- en leefkwaliteit van de woning. Om ervoor te zorgen dat voldoende rechtstreeks licht en lucht tot in de leefruimte kan binnendringen wordt als voorwaarde opgelegd om het dak van het inpandige terras te slopen. Daardoor ontstaat een kwalitatieve buitenruimte die rechtstreeks licht en lucht toelaat in de leefruimte. 

Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de voorliggende aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Het dak van het overdekt inpandig terras achteraan aan de leefruimte slopen;
  2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

De  functiewijziging op het gelijkvloers en de buitentrap worden uitgesloten van de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

11 mei 2018

Start openbaar onderzoek

23 mei 2018

Einde openbaar onderzoek

21 juni 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 augustus 2018

Verslag GOA

21 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. Bijkomend voegt ze een argumentatie toe inzake de trap naar de tuin.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • het dak van het overdekt inpandig terras achteraan aan de leefruimte slopen;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
  • een inpandige trap te voorzien binnen de, in rood aangeduide, contour op het plan. Het nieuwe trapgat mag maximum 1/3 van het nieuwe terras innemen.
  • de inzetwand met deur en wc op het gelijkvloers aanpassen indien dit noodzakelijk is door de plaatsing van de trap.

Uitsluitingen

De  functiewijziging op het gelijkvloers en de buitentrap worden uitgesloten van de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.