De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018068655 |
Gegevens van de aanvrager: |
Maria en Hugo Bosmans - Luyten met als adres Pieter Van Isackerlaan 24 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Pieter Van Isackerlaan 24 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nr. 185N2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning met kinesistpraktijk naar meergezinswoning met nieuwe uitbouw |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
11/10/1961: vergunning (627#20752) voor het oprichten van een appartementsgebouw.
Laatst vergunde toestand
het pand bestaat uit drie bouwlagen onder een plat dak;
het gebouw is ingericht als eengezinswoning;
op de benedenverdieping is een kinesistpraktijk ingericht, achteraan is er een veranda aanwezig;
op de eerste verdieping zijn twee leefruimten en een keuken voorzien;
de tweede verdieping bestaat uit drie slaapkamers en twee badkamers;
aan de achtergevel is op de eerste verdieping een terras toegevoegd
de voorgevel is opgebouwd uit een plint in blauwe hardsteen, lichtkleurige gevelsteen en blauwe mozaïektegels;
het schrijnwerk van de inkomdeur bestaat uit aluminium in goudkleur;
Bestaande toestand
conform de laatst vergunde toestand, met uitzondering van een kleine uitbouw achter de veranda.
Aan de achtergevel op de 2de verdieping is een terras aanwezig, dat echter in geen van de gekende vergunningen vermeld wordt;
het schrijnwerk van de ramen in de inkomdeur is aangepast;
de voortuin is, met uitzondering van de zijkanten, volledig verhard.
Inhoud van de aanvraag
het verbouwen van een ééngezinswoning met kinepraktijk naar een meergezinswoning (1 duplex en 1 simplex);
wooneenheid 1 bestaat uit een gedeelte op het gelijkvloers en een gedeelte op de eerste verdieping verbonden via een spiltrap in de leefruimte;
het gelijkvloers wordt intern verbouwd;
aan de gelijkvloerse straatzijde wordt een leefruimte ingericht maar het is mogelijk hier op langere termijn een nachtzone in te richten met een slaapkamer, badkamer en dressing met oog op de toekomst;
achteraan wordt een tweede leefruimte met open keuken ingericht;
de bestaande gelijkvloerse veranda wordt afgebroken en vervangen door een uitbouw bij de leefruimte;
de diepte wordt van 13.00 m vergroot naar 15.00 m om aan te sluiten bij de rechterbuur;
een driehoekige luifel boven het terras komt nog maximaal 1 m dieper
op de eerste verdieping wordt de nachtzone van de wooneenheid 1 ingericht met een badkamer en een slaapruimte met dressing aan de achterzijde;
op de tweede verdieping wordt wooneenheid 2 ingericht met een inkomhal die toegang geeft tot een wc, twee slaapkamers aan de achtergevel, 1 badkamer en de leefruimte met eetruimte en zitruimte;
aan de voorzijde wordt de leefruimte en keuken behouden;
op de tweede verdieping wordt aan de achtergevel een terras voorzien van 6,15 m²;
in de inkomhal op het gelijkvloers worden 3 fietsstalplaatsen voorzien;
de voorgevel wordt niet gewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning met kinesistpraktijk naar een meergezinswoning met twee entiteiten. Het bestuursakkoord 2013-2018 benadrukt het belang van een aantrekkelijke woonstad. Een kwalitatief woningaanbod van voldoende grote woningen en grondgebonden woningen is hierbij cruciaal. De aanvraag handelt over het opsplitsen van een grondgebonden eengezinswoning met het oog op het voorzien van een duplex en een appartement. De aanvraag doet afbreuk aan de noodzaak tot bescherming van eengezinswoningen en beantwoord hierbij niet aan de goede ruimtelijke ordening.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 juni 2018 |
16 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
25 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
25 juni 2018 |
25 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
25 juni 2018 |
27 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 juni 2018 |
28 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
De voortuinstrook in voorliggende aanvraag is nagenoeg volledig verhard, wat afwijkt van de bepalingen van artikel 27, §4 van de bouwcode. Om zich in regel te stellen met voornoemd artikel zal de voortuin opnieuw een groen karakter moeten krijgen door het beperken van de verharding. De maximale breedte van het toegangspad mag 1,50 meter bedragen. dit zal als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld worden.
Functionele inpasbaarheid
Het pand werd in 1961 opgericht als meergezinswoning met 3 woongelegenheden. In 1989 werden na verbouwingswerken op het gelijkvloers een kinesistenpraktijk ingericht met daarboven een woongelegenheid in de vorm van een duplexappartement. De meerderheid van de overige panden in de straat zijn nog steeds bestemd als meergezinswoning. De voorgestelde functie van meergezinswoning kan hier aanvaard worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De kinepraktijk wordt omgevormd naar een appartement. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0= 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. |
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken situeren zich nagenoeg volledig binnen het bestaande vergunde volume met uitzondering van een beperkte uitbreiding achteraan op het gelijkvloers.
Hier wordt een bestaande veranda afgebroken en vervangen door een volwaardige uitbouw. De oppervlakte van deze uitbouw wordt integraal bij de leefruimte van het duplexappartement gevoegd. Voor het optrekken van deze volwaardige uitbouw wordt enkel de scheidingsmuur ter hoogte van de linkse perceelsgrens licht aangepast. De totale bouwdiepte van het gelijkvloers neemt met 2 meter toe van 13 naar 15 meter. Een bouwdiepte van 15 meter komt zeer vaak voor in de nabije en ruimere omgeving. De impact ervan op de aanpalende panden en de omgeving is zeer beperkt.
Binnen het totale volume worden, na supprimeren van de kinesistenpraktijk op het gelijkvloers 2 woongelegenheden ingericht. Een eerste woongelegenheid is opgevat als duplex en omvat het gelijkvloers en de eerste verdieping. De oppervlakte van deze woongelegenheid bedraagt in totaal ruim 160m², de interne verbinding tussen het gelijkvloers en de 1ste verdieping gebeurt via een interne spiltrap. Deze woongelegenheid kan beschikken over de tuin alsook over een extra terras aan de achtergevel van de eerste verdieping.
Voor de tweede woongelegenheid op de 2de verdieping wordt een nieuw terras voorzien ter hoogte van de achtergevel. Dit terras sluit aan de rechterzijde aan tegen een bestaande scheidingsmuur. Aan de andere zijde wordt een afstand van +/- 1 meter bewaard ten opzichte van de linkse perceelsgrens. Teneinde de privacy naar de aanpalenden te garanderen dient deze afstand opgetrokken te worden tot minimaal 1,90 meter, zoals bepaald in het Burgerlijk Wetboek. Ook dient bij het inplanten van het terras rekening gehouden te worden met een hoek van 45°, gemeten vanaf de achtergevel/perceelsgrens. Dit alles betekent dat het nieuwe terras op de 2de verdieping iets dieper voorzien zal moeten worden dan aangeduid op de plannen om aan de vereiste oppervlakte van 6m² te kunnen voldoen. Deze aanpassingen zullen in rood aangeduid worden op de plannen en eveneens opgenomen worden in de voorwaarden bij de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft ongewijzigd. De uitbreiding achteraan op het gelijkvloers wordt uitgevoerd in rood metselwerk en voorzien van wit schrijnwerk. Dit alles aansluitend bij de reeds aanwezige materialen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Beide nieuwe woongelegenheden zijn ruim opgevat en voldoen aan de huidige eisen inzake woonkwaliteit. Mits rekening te houden met de gestelde voorwaarde is de aanvraag verenigbaar met de goede ruimtelijke orde en kan aanvaard worden.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
te voldoen aan artikel 27,§4 van de bouwcode en de voortuin maximaal te begroenen. De breedte van het toegangspad naar de voordeur mag max. 1,50 meter bedragen;
het terras achteraan op de 2de verdieping aan ta passen conform de aanduidingen in rood op de plannen;
na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
24 augustus 2018 |
Verslag GOA |
3 augustus 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.