Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
3 juli 2018 |
2 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
3 juli 2018 |
9 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
3 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 juli 2018 |
12 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
3 juli 2018 |
17 juli 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
3 juli 2018 |
5 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
3 juli 2018 |
9 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van een handelsgelijkvloers met een bovenliggende meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Statiestraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande drie bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een nieuwe bouwlaag onder plat dak. Het realiseren van een extra bouwlaag is op zich stedenbouwkundig aanvaardbaar gelet op het feit dat de aanpalende panden ook vier bouwlagen hebben echter de bouwdiepte en het terras aan de rechterzijde houdt geen rekening met de context.
Het perceel ligt op een spitse, dens bebouwde hoek van het bouwblok. De rechter buur (Statiestraat 136) betreft een hoekpand en beschikt daardoor slechts over een bouwdiepte van 5 m en zelfs in de bestaande toestand over weinig lichtinval en open ruimte aan de achterzijde.
Daarnaast nadert de nieuwe bouwlag de rechter achterbuur (Batkinstraat 1) tot op 0,40 m van zijn achtergevel.
De aangevraagde extra bouwlaag houdt de bestaande bouwdiepte van 9,27 m over de volledige breedte van het perceel aan. Hierdoor ontstaan er onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de privacy en is er nog minder bezonning en daglichttoetreding van de naastgelegen percelen mogelijk dan nu al het geval is.
De nieuwe bouwlaag zal bijgevolg worden uitgesloten.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De achtergevel van de nieuwe bouwlaag wordt aan de rechterzijde voorzien van een groot raam naar het aangrenzende dakterras. Door de beperkte afstand tot de rechter achterbuur komt het raam tot op 1,20 m van de perceelgrens. Hierdoor worden er vanuit de leefruimte van het nieuwe appartement storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendom. Bovendien zorgt, zoals reeds aangehaald hierboven, de extra bouwlaag door haar bouwdiepte voor nog minder lichtinval op de rechts aanpalende percelen.
De nieuwe bouwlaag voldoet niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
De overig geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De interne verbouwing van de 4 appartementen waarbij de vloerplaten van de aanbouw worden aangepast en de vrijgekomen ruimte door de gesupprimeerde traphal bij de appartementen van het pand met nummer 134 worden gevoegd komt het gebruiksgenot ten goede. Alsook de uitbreiding van het appartement links op de 2de verdieping.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 Maar daar de nieuwe bouwlaag en dus bijgevolg de bijkomende woongelegenheid wordt uitgesloten, is de werkelijke behoefte van de aanvraag 0. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit perceel heeft een vergund handelsgelijkvloers voor twee handelszaken en is gelegen op een spitse hoek van het bouwblok, waardoor het een beperkte diepte heeft. De grootte van het perceel en de functie van het gelijkvloers laten het bouwen van plaatsen niet toe. Bovendien is het creëren van een inrit of garagepoort niet wenselijk in kernwinkelgebied. Daarenboven wordt de bijkomende woongelegenheid uitgesloten. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen
Er dienen voor de uitbreiding 3 inpandige fietsstalplaatsen voorzien te worden. Er werden op de plannen 5 fietsstalplaatsen voorzien.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 september 2018 |
Verslag GOA |
14 augustus 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018074771 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Zeynep Bekar met als contactadres Vaartweg 420 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Statiestraat 134 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21 sectie A nr. 115E27 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een meergezinswoning plus een aanvraag geacht vergund voor 4 woonentiteiten |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Relevante voorgeschiedenis
Statiestraat 132-134:
Statiestraat 134;
Vergund geachte toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.