Terug

2018_CBS_07393 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063769. Italiëlei 135. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07393 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063769. Italiëlei 135. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07393 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063769. Italiëlei 135. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018063769

Gegevens van de aanvrager:

PERSIANT met als adres Bergsehoeven 2 te 2520 Ranst

Ligging van het project:

Italiëlei 135 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 1288L5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse verdieping van een kantoorfunctie naar wonen


Omschrijving
aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 24/06/1966: vergunning (18#48779) voor het afbreken en bouwen van een flatgebouw;
  • 01/12/1967: vergunning (18#50577) voor een verbouwing;
  • 23/02/2018: vergunning (20173054) voor het omvormen van een kantoorruimte tot 3 appartementen en het wijzigen van de voorgevel met onder andere uitsluiting van de functiewijziging op het gelijkvloers.

Laatst vergunde toestand en bestaande toestand

  • appartementsgebouw van 8 bouwlagen onder een plat dak;
  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een ING selfbank en een toegang met doorrit naar de parkeerplaatsen.

Inhoud van de aanvraag

  • het wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van kantoor naar wonen;
  • er wordt één woonentiteit van 71.90m2 met één slaapkamer voorzien.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.

De aanvraag handelt over het omvormen van een kantoorruimte op het gelijkvloers naar een woonentiteit. Om te beantwoorden aan artikel 28 van de bouwcode - “minimale oppervlakte buitenruimte” - wordt als voorwaarde opgelegd om een “Frans balkon (veranda)” in het slaapvertrek te voorzien, dit door de raamopening tot op de vloer te verlagen met dubbel openslaande deuren (draai/kip) en een opengewerkte transparante borstwering in stalen spijlenwerk. Zo valt er licht en komt er lucht in de leefruimtes en wordt er voorzien in voldoende woonkwaliteit.


Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

27 juni 2018

24 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

27 juni 2018

9 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

27 juni 2018

10 juli 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

27 juni 2018

27 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce).

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    •  Artikel 28 minimale oppervlakte buitenruimte: er werd geen buitenruimte van 4m2 voorzien voor het appartement;
    • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: het is niet duidelijk op de plannen of er een fietsenstalling wordt voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid:

De functiewijziging naar wonen is inpasbaar in de stedelijke omgeving.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Het appartement voldoet grotendeels aan algemeen aanvaardbare regels wat betreft hinder en gezondheid. Echter beschikt het over onvoldoende gebruiksgenot door het ontbreken van een buitenruimte en beschikt het over onvoldoende privacy gezien de grote glaspartij tot op vloerniveau vooraan aan de straat.

Het verplichten van buitenruimten voor elke woongelegenheid is erop gericht om het wonen in de stad aantrekkelijker te maken. De buitenruimten dienen voldoende groot te zijn om effectief als bruikbare kwalitatieve buitenruimte beschouwd te kunnen worden. Daarom wordt er een minimale oppervlakte van 4 vierkante meter opgelegd voor een zelfstandige woning met maximaal 1 slaapkamer.

Verder vormt het voorzien van een buitenruimte een belangrijke psychologische factor bij de beleving van het woonklimaat. Hierbij is echter een kwalitatief visueel contact met de buitenomgeving essentieel.

Een afwijking zou mogelijks gemotiveerd kunnen worden indien een grote opengaande pui grenzend aan een kwalitatieve (groene buitenruimte) voorzien zou kunnen worden ter compensatie van het terras. Gezien het appartement vooraan gelegen is aan de leien en achteraan tot aan de achtergevel grenst aan een parking (en dus niet grenst aan een groene ruimte) wordt onvoldoende woonkwaliteit gegenereerd.

De aanvrager heeft op 10 juli een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen met betrekking tot de grote glaspartij vooraan aan de straat.

Dit verzoek werd op 19 juli aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden.

De nieuw voorziene glaspartij bezorgt het appartement wel voldoende privacy door zijn positie en behoudt een voldoende grote lichttoetreding.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar wonen.

1 bijkomend appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 -- 1 x 1.2 = 1.2

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De bestaande parkeerplaats voor het kantoor wordt toegewezen aan het appartement.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1-1=0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaatsen.

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

72m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² -- 72m² x 1.1/100m² = 0.8 ? 1

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand is 1.

Er was voor deze functie ook effectief 1 parkeerplaats beschikbaar.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1-1=0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden.

Samen met de voorwaarde van vorige vergunning om een fietsenstalling te voorzien op de begane grond conform artikel 29 van de bouwcode betekent dit dat er een fietsenberging voor 8 fietsen moet zijn.

Het is niet duidelijk of in voorliggende aanvraag deze fietsenberging werd opgelost, gezien de fietsenberging enkel in tekst werd aangeduid op het inplantingsplan.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het ontbreken van een buitenruimte voor de nieuwe woongelegenheid.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

27 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 augustus 2018

Verslag GOA

7 augustus 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is : 

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;

  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

  3. het raam van het slaapvertrek uit te voeren als een “Frans balkon”;

  4. fietsstalling te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.