De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018063449 |
Gegevens van de aanvrager: |
Jeroen en Tine Budts - Vinck met als adres Schoonbroek 218 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Schoonbroek 218 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 17 sectie F nr. 774W12 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
jaren ’50: toelating voor het bouwen van een premiewoning.
Laatst vergunde toestand
eengezinswoning in halfopen bebouwing met twee bouwlagen onder zadeldak;
kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 6,46 en 10,78 m;
bouwdiepte hoofdgebouw van 9,00 m;
aansluitend op de hoofdbouw (rechterzijde) bevindt zich een garage onder plat dak (bouwhoogte ca. 3,00 m);
gevel in rode baksteen met donkerkleurig schrijnwerk.
Bestaande toestand
achteraan de woning bevindt zich een veranda:
bouwdiepte van ca. 2,20 m;
stenen constructie met transparante dakconstructie;
kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 2,50 en 3,00 m;
luifel achteraan de woning aansluitend aan de garage en de hoofdbouw (rechterzijde);
het zadeldak werd voorzien van drie dakvlakvensters (één vooraan, twee achteraan).
Inhoud van de aanvraag
slopen van de bestaande veranda en luifel;
oprichten van een nieuwe uitbouw en luifel:
bakstenen constructie van één bouwlaag onder plat dak;
kroonlijsthoogte van ca. 3,00 m;
breedte en diepte wijzigen niet ten opzichte van de bestaande veranda en luifel;
doorvoeren van interne constructieve werken;
de overige delen van de woning maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaamse Milieumaatschappij, grondwaterbeheer |
29 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 42 Autoweg-grens Ekeren, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 17 mei 1968.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor hoofdgebouwen en in een zone voor open plaatsen en tuinen.Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 42 Autoweg-grens Ekeren - wijziging stedenbouwkundige voorschriften, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 1 oktober 1999.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor hoofdgebouwen en in een zone voor open plaatsen en tuinen.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen.
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
De veranda heeft een planfondhoogte van 2,35 m in plaats van de opgelegde minimum van 2,60 m;
artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
Er wordt geen dakopstand van 0,30 m voorzien ten opzicht van het hoogst aangrenzende dakvlak;
artikel 38 Groendaken:
De nieuwe dakoppervlakte met een oppervlakte van 26,00 m² en een helling kleiner dan 15° wordt niet voorzien van een groendak.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Schoonbroek gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk rijwoningen, afgewisseld met halfopen bebouwing. De aanvraag heeft betrekking op een halfopen bebouwing. De aanvraag omvat de verbouwing van de achterbouw. Deze bevindt zich binnen de toegelaten grenzen van 2,00m ten opzichte van het hoofdgebouw.
Gelet op de beperkte oppervlakte van de keuken en de oppervlakte en hoogte van de overige verblijfsruimten van het gelijkvloers, kan een afwijking op de bouwcode in functie van de hoogte worden toegepast.
Gelet op het dak van de achterbouw en de luifel vormelijk één geheel vormen, dient dit geheel afgewerkt te worden als een groen dak, conform de bouwcode.
De dakopstand grenzend aan aanpalend perceel moet minstens 30cm bedragen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De verbouwing betreft een actualisatie van de bestaande, vergunde toestand en is conform het referentiebeeld. De aanvraag is gesitueerd in een overstromingsgevoelig gebied. De verbouwing verandert echter niets aan bestaande verharding en de schaal van de ingrepen geven geen aanleiding tot remediërende maatregelen.
Visueel-vormelijke elementen
De gebruikte materialen zijn conform de bestaande toestand en het hoofdgebouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verruiming van de keuken met een goede visuele relatie met de tuin verhoogt het gebruiksgenot en de woonkwaliteit.
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats indien de opgelegde voorwaarden gevolgd worden.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
plat dak en luifel dienen als een geheel te worden afgewerkt en te worden voorzien van een groendak;
ter plaatse van de scheimuur moet minstens een dakopstand van 30cm gegarandeerd zijn, zonder de scheimuur op te hogen;
na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 augustus 2018 |
Verslag GOA |
20 augustus 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.