Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De werken omvatten het plaatsen van vier nieuwe zendmasten op het dak van een bestaand vergund hoekgebouw. Deze zendmasten dienen voor het bevestigen van antennes die momenteel weinig zichtbaar geplaatst zijn op een naburig gebouw en verplaatst zullen worden.
Deze aanvraag wijkt af van artikel 16 van de bouwcode dat oplegt dat technische installaties op daken maximaal 2,50 meter hoger zijn dan de kroonlijst en zich onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de gevelvlakken bevinden. Het voorstel overschrijdt deze bepalingen.
De eerste zendmast, aan de zijde van de Frankrijklei, staat in het voorgevelvlak en is vier meter boven de kroonlijst. Er wordt geen afstand gehouden van de voorgevel, zodat deze mast zeer zichtbaar is en op een onaanvaardbare manier afwijkt van artikel 16 van de bouwcode.
De tweede en derde zendmast bevinden zich centraal op het dak van de technische dakverdieping en hoofdzakelijk in de toelaatbare zone binnen een hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijst. Met een totale hoogte van 7 meter boven de kroonlijst, wijken zij af van maximale hoogte van 2,50 meter zoals bepaald in de bouwcode. De vierde zendmast bevindt zich op 1 meter van de zijgevel met een hoogte van 7 meter boven de kroonlijst. Dit is weer een grote afwijking van het principe van 45 graden, zoals bepaald in artikel 16. Alle masten vallen niet binnen het toegelaten bouwvolume dat reeds maximaal is volgens artikels 6 en 10 van de bouwcode.
De ligging aan het kruispunt van de Mechelsesteenweg en de Frankrijklei aan de Nationale Bank, een belangrijk vervoersknooppunt dat dienst doet als stedelijk plein, vergroot de zichtbaarheid en de visuele overlast van de installaties. Deze visuele overlast zou sterk verminderen door de masten te bundelen in de centrale zone, dieper ten opzichte van de voorgevel aan de Frankrijklei. De mast aan de voorgevel langs de Frankrijklei dient uitgesloten te worden van de vergunning.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de code voor duurzame inplanting van draadloze telecommunicatie-infrastructuur in Vlaanderen: het gebouw heeft een technische verdieping zonder woonruimte waarbij de zendmasten niet tegen de technische ruimten staan.
De stad verdedigt het principe uit de “telecomcode” dat montage van een mast tegen de technische ruimte aanmoedigt, omdat zo enkel de mast als structuur boven de technische ruimte uitsteekt en een fijner en visueel minder belastend resultaat kan bereikt worden. Zo wordt voorkomen dat er gewerkt wordt met driepikkelsystemen of spankabels om een mast stabiliteit te verlenen bij het plaatsen van de mast in het midden van een plat dak van een technische ruimte, zoals voorgesteld in deze aanvraag. Ook dienen antennes maximaal gebundeld worden en niet verspreid over vier aparte masten.
Visueel-vormelijke elementen
Er moet opgemerkt worden dat de zendantennes dienen als vervanging van de bestaande antennes op het hoekgebouw met de Mechelsesteenweg. De bestaande antennes zijn zeer goed visueel geïntegreerd door deze op het gevelvlak van de daklaag te bevestigen in dezelfde kleurstelling. Deze aanvraag betreft een prominent zichtbare locatie naast een belangrijke openbaar vervoersknoop en tegenover het beschermd monument Nationale Bank. De toename van visuele overlast is hier ontoelaatbaar.
De visuele overlast moet sterker beperkt worden door de mast aan de voorgevel niet uit te voeren en de antennes beter te groeperen op de andere masten bij de technische dakverdieping.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De visie van de stad omtrent het plaatsen van antennes omvat het zoveel mogelijk clusteren van antennes, zowel per provider als onderling tussen de eigenaars.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Geen vergunning te verlenen voor de zendmast aan de voorgevel langs de Frankrijklei.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
31 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
30 augustus 2018 |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer : |
OMV_2018070489 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Telenet Group met als adres Neerveldstraat 105 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Ligging van het project: |
Lange Leemstraat 2B te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 2743D2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van antennes voor telecommunicatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |