Terug

2018_CBS_07385 - Omgevingsvergunning - OMV_2018064905. Cruyslei 54. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07385 - Omgevingsvergunning - OMV_2018064905. Cruyslei 54. District Borgerhout - Goedkeuring 2018_CBS_07385 - Omgevingsvergunning - OMV_2018064905. Cruyslei 54. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018064905

Gegevens van de aanvrager:

OSCAR met als adres Mortselsesteenweg 77 te 2100 Deurne  (Antwerpen)

Ligging van het project:

Cruyslei 54 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 26 sectie B nr. 961S11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gevel en herindelen van de bestaande binnenruimte

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

          Relevante voorgeschiedenis

  • 19/03/1931: vergunning (1399 # 12530) voor vergrotings- en veranderingswerken; 

  • 27/08/1931: vergunning (1399 # 12851) voor bouwen autostaanplaats;

  • 29/01/1948: PV voor het bijbouwen van een verdieping op een schrijnwerkerij zonder vergunning;

  • 19/05/1948: weigering(179#26) voor het bijbouwen van een verdieping op een schrijnwerkerij;

    Laatst vergunde toestand

  • industrieel gebouw bestaande uit twee bouwlagen en een plat dak;

  • gelijkvloers ingericht met twee garageboxen en een parkeergarage voor 4 wagens;

  • verdieping met kantoorruimtes;

  • kroonlijsthoogte van de westelijke gevel bedraagt 6,90 meter, de kroonlijsthoogte van de zuidelijke gevel bedraagt 5,35 meter.

    Bestaande toestand

  • tussen het gelijkvloers en de eerste verdieping werd een tweede trap voorzien;

  • op de eerste verdieping werd een overdekt terras aangelegd.

         Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van de trapopeningen tussen het gelijkvloers en de eerste verdieping;

  • herinrichten van het gelijkvloers waarbij de twee garageboxen worden omgebouwd tot ontvangstruimte en een toegankelijk toilet;

  • voorzien van een bijkomende deuropening in de westgevel;

  • afbreken van de overkapping van de buitenruimte op de eerste verdieping;

  • herinrichten van de verdieping met twee kantoorruimtes en nieuw sanitair;

  • de kroonlijsthoogtes en het volume blijft ongewijzigd.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 juni 2018

17 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

26 juni 2018

4 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 juni 2018

29 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

26 juni 2018

10 juli 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

26 juni 2018

27 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

  • De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

    Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

    Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

    geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Het voorzien van een publiekstrekkende functie in een binnengebied van een bouwblok heeft een impact op de omliggende woongebouwen en tuinen. Overlast op vlak van geluid, inkijk en passage. Teveel mensen samen brengen op één plek, in het hart van het bouwblok, kan een negatieve invloed hebben op de woonkwaliteit op de omliggende percelen. Daarbij dient een publiekstrekkende functie duidelijk en herkenbaar gesitueerd te worden in de schil van het bouwblok grenzend aan het openbaar domein.

Gezien de aanvraag slechts een minimale ingreep (de regularisatie van 2 trappen), de herindeling van het bestaand gebouw en een gevelwijziging betreft wordt met voorliggende aanvraag de functie niet gewijzigd.

Een nieuwe functie zou tijdelijk aanvaardbaar zijn in afwachting van de herontwikkeling van het volledige binnengebied. Een herontwikkeling die de omschakeling van het oud industrieel of ambachtelijk weefsel naar een gebied met verweving van functies tot doel stelt.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag worden de bestaande kantoren op de eerste verdieping gerenoveerd en aangepast aan de hedendaagse noden en comfort. Er worden 2 parkeerplaatsen verwijderd om een aangepaste ontvangstruimte te kunnen inrichten.

In 2016 werd voor hetzelfde binnengebied een vergunning afgeleverd voor het toekennen van een nieuwe functiebestemming, zijnde van magazijn naar sportruimte. Als voorwaarde bij deze vergunning werd het voorzien van 4 parkeerplaatsen en het inrichten van 17 fietsstalplaatsen opgenomen. Deze werden niet opgetekend op het inplantingsplan van voorliggende aanvraag. Omwille van deze eerder opgenomen voorwaarden kan het inrichten van 2 parkeerplaatsen niet als voorwaarde worden opgenomen bij deze aanvraag. Het inrichten van nog 2 extra parkeerplaatsen is niet mogelijk op dit terrein met beperkte grootte.

Het wijzigen van de garageboxen wordt bijgevolg uitgesloten.

Op de verdieping wordt de luifel afgebroken zodat een terras kan worden ingericht met een oppervlakte van 112,8 m². Een groenscherm wordt voorzien zodat de impact naar de omliggende woongebouwen en tuinen gering is.

De bouwdichtheid wijzigt niet, de werken gebeuren in functie van een beter intern ruimtegebruik.

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik, wit grijze bepleistering en zwart aluminium buitenschrijnwerk, past zich in in de omgeving. De gelijkvloerse uitbouwen kennen namelijk een grote verscheidenheid wat het materiaalgebruik betreft.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging.

De parkeerbehoefte van deze ontvangstruimte is 0.

Er verdwijnen door deze functiewijziging echter 2 parkeerplaatsen, Het inrichten van nog 2 extra parkeerplaatsen is niet mogelijk op dit terrein met beperkte grootte. Het wijzigen van de garageboxen wordt bijgevolg uitgesloten.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0

Dit is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden in het advies van De Lijn strikt na te leven. 

Uitsluitingen

handelingen, werken of wijzigingen aan de garageboxen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 augustus 2018

Verslag GOA

 

naam GOA

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

 Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. de voorwaarden in het advies van De Lijn strikt na te leven. 

Uitsluitingen

handelingen, werken of wijzigingen aan de garageboxen worden uitgesloten van de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.