Terug

2018_CBS_07692 - District Antwerpen. Mechelsesteenweg - Bijsturing proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07692 - District Antwerpen. Mechelsesteenweg - Bijsturing proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. - Goedkeuring 2018_CBS_07692 - District Antwerpen. Mechelsesteenweg - Bijsturing proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

De nood aan elektrische laadpalen in de stad Antwerpen stijgt. Momenteel zijn heel wat plaatsen aan laadpalen en snellaadpalen bezet, onder andere omwille van het succes  van autodeelorganisatie Poppy dat autodelen aanbiedt met hoofdzakelijk elektrische wagens. Zowel Poppy als nieuwe partijen die elektrische deelwagens willen introduceren in Antwerpen, geven aan dat er nood is aan meer (snel)laadpunten om het gebruik van deze deelwagens te stimuleren. Bovendien komen er steeds meer elektrische wagens, zowel van bewoners, werknemers als bezoekers die geladen moeten worden.
 
Momenteel bestaat de publiek toegankelijke elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen hoofdzakelijk uit gewone laadpalen om tegemoet te komen aan de noden van bewoners die beschikken over een elektrische wagen. Om parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische (deel)wagens efficiënter te gebruiken, stellen Blue Corner NV en de dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit voor om meer snellaadpalen te installeren in de stad Antwerpen. 
 
De Mechelsesteenweg 64 is een geschikte locatie om de bestaande laadpaal met een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische deelwagens en een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens aan te vullen met een snellaadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische wagens. De oorspronkelijke parkeerplaats voorbehouden voor elektrische deelwagens wordt omgevormd tot een parkeerplaats voorbehouden voor alle elektrische wagens, zodat meer voertuigen gebruik kunnen maken van deze laadpaal.
 
Deze parkeerplaatsen worden als proef ingericht en na zes maanden geëvalueerd. Bij een postieve evaluatie wordt er voor elke locatie een apart aanvullend verkeersreglement opgemaakt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2018 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'.

Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit stellen een toenemende vraag naar elektrische (snel)laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen. 

De Mechelsesteenweg (gewestweg) in het district Antwerpen: 

  • het deel begrepen tussen de Britselei en de Boomgaardstraat is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • het deel begrepen tussen de Mechelsesteenweg 60 en de Mechelsesteenweg 70 behoort tot het openbaar domein van de stad Antwerpen;  
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 8 juni 2018 (jaarnummer 5338);
  • maakt gedeeltelijk deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Brederode-Harmonie";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Het college keurde op 29 september 2017 (jaarnummer 8452) de proefopstelling "locaties laadpalen elektrische (deel)wagens" goed waarbij op acht strategische locaties parkeerplaatsen voor elektrische (deel)wagens in de districten Antwerpen en Berchem werden ingericht.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit stellen voor om de proefopstelling bij te sturen en een bijkomende snellader te voorzien op de locatie Mechelsesteenweg 64.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 20 augustus 2018 (jaarnummer 00651) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de proefopstelling van de Mechelsesteenweg, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit;

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren;

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen];

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20180808_Mechelsesteenweg.pdf