Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 mei 2018 |
2 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
31 mei 2018 |
12 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
31 mei 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 mei 2018 |
8 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van he ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
artikel 1.2.3 Bouwdiepte:
het volume achteraan op het gelijkvloers en de eerste verdieping overschrijdt de maximale bouwdiepte van 24 meter waar dat het vereist is om bij een functiewijziging te ontpitten (functiewijziging loft naar kantoor)
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
er zijn geen extra parkeerplaatsen voorzien waar dit vereist is. (1,10/100 m²BVO (duplexkantoor is circa 200 m²)
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft louter een functiewijziging die zich situeert in de achterste zone van het bestaande pand.
Cultuurhistorische aspecten
Op basis van de aangeleverde cultuurhistorische nota en uitgebreide fotoreportage kunnen we stellen dat het voormalig werkhuis voor metaalwerken opgericht op het einde van de 19de of het begin van de 20ste-eeuw onvoldoende erfgoedwaarde bezit om behoud te bepleiten.
Van dit werkhuis bleef slechts de achterste helft, gedeeltelijk bewaard (rechtse en achterste scheimuren en 8 gietijzeren kolommen van de oorspronkelijke 12 of 14 tellende kolomstructuur). De initiële bedaking, een open ijzeren zadeldakconstructie gedragen door de gietijzeren kolommen en de voorste helft van het werkhuis inclusief de voorgevel, werden in de jaren 1990 weggenomen en vervangen door een hoger opgaande nieuwbouw. Op dat ogenblik werd er ook een nieuwe tussenvloer op liggers geplaatst. Door deze ingrepen zijn de erfgoedwaarden zwaar uitgehold en is de typologie van het werkhuis verloren gegaan. Ook de aanpalende bebouwing is dusdanig heterogeen geworden dat er van de oorspronkelijke stedenbouwkundige context nog weinig overblijft. De gietijzeren kolommen hebben een erfgoedwaarde maar zijn door de zware ingrepen en de gewijzigde context niet meer dan geïsoleerde relicten geworden die hun oorspronkelijk functie verloren.
Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen wij het behoud van het werkhuis in binnengebied niet motiveren.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er dient opgemerkt dat de maximaal toegelaten bouwdiepte van 24 meter overschreden is. Dit is in strijd met de bouwvoorschriften van het RUP. Ook bij een functiewijzigin dient de bouwdiepte teruggebracht te worden tot de maximale toegelaten bouwdiepte van 24 meter. Er dient vastgesteld dat de bouwdiepte van 38 meter ongewijzigd blijft. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan, de aanvraag dient hierom te worden geweigerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor. 269m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 269m² x 1.1/100m² = 2.96 à 3 De parkeerbehoefte is 3 |
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Het pand heeft op het gelijkvloers reeds 7 bestaande parkeerplaatsen. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het extra aantal te realiseren plaatsen niet toe. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 (= 3 – 1). Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 (= 3 – 0) Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats. De laatst vergunde toestand is een loft. De parkeerbehoefte van deze loft is 1. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 (= 3 – 1). Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. Bij een eventuele vergunning dienen 2 plaatsen financieel te worden gecompenseerd. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de 269m² kantoren moeten 3 (269m² x 1.25/100m² = 3.36) fietsenstallingen voorzien worden. Dit dient bij een eventuele vergunning in voorwaarde te worden opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het overschrijden of het niet terugdringen van de maximaal toegelaten bouwdiepte op gelijkvloers.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
6 juni 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
5 juli 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 september 2018 |
Verslag GOA |
14 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
6 juni 2018 |
5 juli 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018051282 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Stefaan Anthonis met als adres Steynhoefsedreef 20 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: |
Kribbestraat 11 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2 sectie B nr. 57G5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de duplex loft op het gelijkvloers en eerste verdieping achteraan naar duplex kantoor |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.