Terug

2018_CBS_07558 - Omgevingsvergunning - OMV_2018051282. Kribbestraat 11. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07558 - Omgevingsvergunning - OMV_2018051282. Kribbestraat 11. District Antwerpen - Weigering 2018_CBS_07558 - Omgevingsvergunning - OMV_2018051282. Kribbestraat 11. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

31 mei 2018

2 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

31 mei 2018

12 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

31 mei 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

31 mei 2018

8 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag wijkt af van de bepalingen van he ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

           artikel 1.2.3 Bouwdiepte:
het volume achteraan op het gelijkvloers en de eerste verdieping overschrijdt de maximale bouwdiepte van 24 meter waar dat  het vereist is om bij een functiewijziging te ontpitten (functiewijziging loft naar kantoor)
         

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
      er zijn geen extra fiesstalplaatsen voorzien waar dit vereist is.( 1,25 plaats voorzien per 100 m² BVO (duplexkantoor is circa 200 m²)
    • Artikel 30: Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er zijn geen extra parkeerplaatsen voorzien waar dit vereist is. (1,10/100 m²BVO (duplexkantoor is circa 200 m²)

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
  • Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag betreft louter een functiewijziging die zich situeert in de achterste zone van het bestaande pand.

Cultuurhistorische aspecten

Op basis van de aangeleverde cultuurhistorische nota en uitgebreide fotoreportage kunnen we stellen dat het voormalig werkhuis voor metaalwerken opgericht op het einde van de 19de of het begin van de 20ste-eeuw onvoldoende erfgoedwaarde bezit om behoud te bepleiten.

Van dit werkhuis bleef slechts de achterste helft, gedeeltelijk bewaard (rechtse en achterste scheimuren en 8 gietijzeren kolommen van de oorspronkelijke 12 of 14 tellende kolomstructuur). De initiële bedaking, een open ijzeren zadeldakconstructie gedragen door de gietijzeren kolommen en de voorste helft van het werkhuis inclusief de voorgevel, werden in de jaren 1990 weggenomen en vervangen door een hoger opgaande nieuwbouw. Op dat ogenblik werd er ook een nieuwe tussenvloer op liggers geplaatst. Door deze ingrepen zijn de erfgoedwaarden zwaar uitgehold en is de typologie van het werkhuis verloren gegaan. Ook de aanpalende bebouwing is dusdanig heterogeen geworden dat er van de oorspronkelijke stedenbouwkundige context nog weinig overblijft. De gietijzeren kolommen hebben een erfgoedwaarde maar zijn door de zware ingrepen en de gewijzigde context niet meer dan geïsoleerde relicten geworden die hun oorspronkelijk functie verloren.

Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen wij het behoud van het werkhuis in binnengebied niet motiveren.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er dient opgemerkt dat de maximaal toegelaten bouwdiepte van 24 meter overschreden is. Dit is in strijd met de bouwvoorschriften van het RUP. Ook bij een functiewijzigin dient de bouwdiepte teruggebracht te worden tot de maximale toegelaten bouwdiepte van 24 meter. Er dient vastgesteld dat de bouwdiepte van 38 meter ongewijzigd blijft. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan, de aanvraag dient hierom te worden geweigerd.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor.

269m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 269m² x 1.1/100m² = 2.96 à 3

De parkeerbehoefte is 3 

De plannen voorzien in 0 bijkomende  nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Het pand heeft op het gelijkvloers reeds 7 bestaande parkeerplaatsen.  De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het extra aantal te realiseren plaatsen niet toe.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 (= 3 – 1). 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 (= 3 – 0)

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

De laatst vergunde toestand is een loft. De parkeerbehoefte van deze loft is 1.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 (= 3 – 1).

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

Bij een eventuele vergunning dienen 2 plaatsen financieel te worden gecompenseerd.

Fietsvoorzieningen:

Voor de 269m² kantoren moeten 3 (269m² x 1.25/100m² = 3.36) fietsenstallingen voorzien worden. Dit dient bij een eventuele vergunning in voorwaarde te worden opgelegd.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het overschrijden of het niet terugdringen van de maximaal toegelaten bouwdiepte op gelijkvloers.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 mei 2018

Start openbaar onderzoek

6 juni 2018

Einde openbaar onderzoek

5 juli 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 september 2018

Verslag GOA

14 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 juni 2018

5 juli 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018051282

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefaan  Anthonis met als adres Steynhoefsedreef 20 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Kribbestraat 11 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2 sectie B nr. 57G5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de duplex loft op het gelijkvloers en eerste verdieping achteraan naar duplex kantoor

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 22/08/2017: proces-verbaal (20153737) voor het uitvoeren van werken, in strijd met de op 25 maart 2011 verleende stedenbouwkundige vergunning met referte AN1/B/2011313, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;
  • 25/03/2011: vergunning (3508#313) voor het wijziging van één woonentiteit naar één kantoor in een bestaand woongebouw;
  • 26/02/2010: vergunning (3275#6289 ) voor het wijzigen van het dakvolume en het vergunde dakterras met bijkomend zwembad;
  • 29/07/2005: vergunning (197#20040334 ) voor het verbouwen van een bestaand pakhuis tot woonentiteiten en parking.

Laatst vergunde en bestaande toestand

  • gebouw van vier bouwlagen met een teruggetrokken vijfde bouwlaag;
  • gelijkvloers ingericht als parking met achteraan een duplex loft
  • 1ste en 3de verdieping ingericht als loft;
  • 2de verdieping is ingericht als kantoor;
  • 4de verdieping is een penthouse.

Inhoud van de aanvraag

  • wijzigen van functie van de gelijkvloerse duplex loft achteraan naar een duplex kantoor;
  • voorgevel ongewijzigd;
  • hoger gelegen verdiepingen blijven ongewijzigd;
  • achtergevel blijft ongewijzigd;
  • Inkom 1 en 2 en de Parking vooraan met bergingen op het gelijkvloers blijven ongewijzigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.