Terug

2018_CBS_07557 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082774. Charlottalei 9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07557 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082774. Charlottalei 9. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07557 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082774. Charlottalei 9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 juli 2018

27 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

26 juli 2018

7 augustus 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

26 juni 2018

26 juli 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
    • Artikel 22 § 1: Toegangen of deuropeningen - doorgangshoogte

Voor toegangen of deuropeningen moet, na afwerking, een vrije doorgangshoogte van minstens 2,09 meter gegarandeerd worden. De vrije doorgangshoogte is volgens plan slechts 2,01 meter;

  • Artikel 22 § 2: Toegangen of deuropeningen - doorgangsbreedte

De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. De vrije afgewerkte doorgangsbreedte is volgens plan slechts 0,83 meter. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • Artikel 26: Afvalinzameling:

Functies andere dan wonen dienen een verluchte afvalberging van 4 m² te hebben. Deze afvalberging is niet voorzien;

  • Artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Er wordt geen stalplaats voor fietsen voorzien zoals opgelegd bij een functiewijziging. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt niet aanvaard.

De vergunning wordt geweigerd.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

Uit de informatie in de aanvraag blijkt dat een regularisatie wordt aangevraagd van de gelijkvloerse functiewijziging naar een kapperszaak. Op de plannen van de bestaande toestand werd echter de functie ‘handel’ geschreven, wat niet overeenstemt met de bestaande dienstenfunctie en het onderwerp van de aanvraag. De aanvraag wordt behandeld als een functiewijziging naar ‘diensten en vrije beroepen’. Deze werkwijze werd bevestigd door de aanvrager.

Dit werd ook opgemerkt in het advies van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie: “De aanvraag betreft het regulariseren van de wijziging van functie magazijn naar handelszaak (+/- 80 m²). De foto’s laten zien dat er een schoonheidssalon is gevestigd in het pand. Het lijkt daarom beter geschikt om een regularisatie naar diensten aan te vragen dan een handel. Er is geen motivatie toegevoegd dat er een andere invulling in het pand zal komen.”

Een commerciële functie zoals een dienstenfunctie is functioneel inpasbaar op het gelijkvloers in deze omgeving. 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bij gebouwen met een publiek toegankelijke oppervlakte kleiner dan 150m², moet de toegang van deze zaak voldoen aan de artikels van de verordening toegankelijkheid. Met het oog op het gebruiksgemak kan geen afwijking toegestaan worden op de toegankelijkheid. In voorwaarde bij deze vergunning wordt opgelegd om conform artikel 22 van de verordening de toegangsdeur uit te voeren met een minimale vrije doorgangshoogte van 2,09 meter en een minimale vrije breedte van 90 centimeter. 

Voorliggende aanvraag voorziet niet in een afgescheiden afvalberging van minstens 4m². Dit is strijdig met artikel 26 van de Bouwcode. Het opleggen van zulke berging, die ook niet aanwezig is in het bestaande gebouw, staat echter niet in verhouding tot de aangevraagde werken, zodat in alle redelijkheid een afwijking kan toegestaan worden met behulp van artikel 3 van de bouwcode. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Volgend advies werd gegeven door de stedelijke dienst Mobiliteit:

“De aanvraag betreft het regulariseren van de wijziging van functie magazijn naar een handelszaak [kapsalon]. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De oppervlakte hiervan bedraagt +/- 80m². Omwille van de beperkte oppervlakte wordt er geen parkeerbehoefte vastgelegd.” 

In verband met de fietsvoorzieningen wordt volgend advies gegeven:

“Voor de fietsparkeerbehoefte wordt er onderscheid gemaakt tussen die voor personeel en bezoekers. Personeel moet in staat kunnen zijn om hun fiets binnenpands te kunnen plaatsen. Voor een oppervlakte van  +/- 80m² bedraagt de norm 1. Er moet dus minstens 1 fietsstalplaats voorzien worden. Bezoekers kunnen hun fiets op het openbaar domein plaatsen.”

De voorwaarde om minstens 1 fietsstalplaats te voorzien wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De inrichting gebeurt binnen het bestaande vergunde volume van het gebouw. De beoogde wijziging heeft geen noemenswaardige impact op de schaal en de bouwdichtheid en is stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels blijven hoofdzakelijk ongewijzigd. Enkel op het gelijkvloers wordt de linkse poort ingevuld met nieuw buitenschrijnwerk. De nieuwe raampartij vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende functie en zorgt voor een meer levendige invulling van het gelijkvloers. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de inrichting aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. mogelijkheid te voorzien voor het inpandig stallen van één fiets;
  2. de toegangsdeur uit te voeren met een minimale vrije doorgangshoogte van 2,09 meter en een minimale vrije doorgangsbreedte van 90 centimeter.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 september 2018

Verslag GOA

17 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018082774

Gegevens van de aanvrager:

de heer Karoly Schwarcz met als adres Grotehondstraat 30 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Charlottalei 9 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1209D8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de wijziging van de functie industrie en bedrijvigheid naar een ruimte voor dienstverlening en vrije beroepen 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 22/08/1952: vergunning (18#29811) voor het verbouwen van een huist tot appartementsgebouw;
  • 09/01/1953: vergunning (18#30413) voor verbouwingswerken;
  • 30/12/2015: melding (AN3/MELD/2015149) voor het omvormen van een bergruimte naar een magazijn uit 1 niveau.

Laatst vergunde toestand

  • appartementsgebouw met 7 bouwlagen en een plat dak;
  • 6 verdiepingen met telkens 2 appartementen;
  • Gelijkvloers magazijn aan de linkerzijde en een doorrij aan de rechterzijde van het gebouw;
  • kroonlijsthoogte van 22,70 meter.

Bestaande toestand

  • gelijkvloers magazijn werd ingericht als kapsalon;
  • rolluikpoort werd vervangen door een raampartij in wit PVC.

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van de wijziging van de functie industrie en bedrijvigheid naar een ruimte voor dienstverlening en vrije beroepen;
  • regulariseren van de interne indelingen van het gelijkvloers;
  • regulariseren van het vervangen van de rolluikpoort door een raampartij in wit PVC.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. mogelijkheid te voorzien voor het inpandig stallen van één fiets;
  3. de toegangsdeur uit te voeren met een minimale vrije doorgangshoogte van 2,09 meter en een minimale vrije doorgangsbreedte van 90 centimeter.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.