Terug

2018_CBS_07545 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076931. Kortemarkstraat 14. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07545 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076931. Kortemarkstraat 14. District Berchem - Weigering 2018_CBS_07545 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076931. Kortemarkstraat 14. District Berchem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd. 

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 6: kenmerkend voor de ééngezinswoningen in deze omgeving is een bouwdiepte van circa 17m op het gelijkvloers;
    • artikel 10: door dieper te bouwen wordt er geen rekening gehouden met een optimale bezonning ten aanzien van de aanpalende tuinen.
    • artikel 24: de bestaande beglaasde opening in de achtergevel van 3x2m wordt vervangen door een niet-beglaasde deur waardoor de gelijkvloerse verblijfsruimte geen opening meer heeft voor de toetreding van daglicht en zicht;
    • artikel 34: de scheidingsmuren van het plat dak van de aanbouw bezitten geen minimale opstand van 30cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
     Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de Kortemarkstraat. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt het bestaande bouwvolume aangevuld met een gelijkvloerse uitbreiding tot een bouwdiepte van 20,70m. Deze voorgestelde bouwdiepte is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

De kenmerkende bouwdiepte van de betreffende huizenrij bedraagt 17 m en het extra volume van de achterbouw bevindt zich voorbij de achterbouwen van beide buren. Het volume heeft onaanvaardbare gevolgen voor de bezonning van de naastgelegen percelen heeft én houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van de eigen verblijfsruimte in het gebouw. 

Het basisvolume van elk gebouw, namelijk de inplanting ten opzichte van de openbare ruimte en de naburige percelen, de bouwhoogte ten opzichte van het maaiveld en de bouwdiepte vanaf de voorgevel is zeer verschillend en wordt bepaald door de ruimtelijke context van het gebouw. Door te veel te bouwen (te hoog, te diep) in verhouding tot de terreinoppervlakte van het perceel en de gevels van het gebouw komt de beschikbaarheid van licht, lucht en open ruimte voor de gebruikers in het gedrang.

Het basisvolume van een gebouw wordt dus bepaald door het referentiebeeld en versterkt mee het straatbeeld of het bouwblok.

Door even hoog en diep te bouwen als de percelen in de omgeving garandeert de bouwcode dat de ontwikkelingsmogelijkheden voor iedereen vergelijkbaar zijn en dat de hinder voor de omliggende percelen, voor bezonning en privacy, beperkt blijft. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het grote raam in de oorspronkelijke gelijkvloerse achtergevel wordt volledig gesupprimeerd en vervangen door een deur, waardoor het huidige contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte verdwijnt. Dit is onaanvaardbaar omwille van het effect op de woonkwaliteit.

Door het supprimeren van de bestaande badkamer vergroot de verblijfsruimte. Het verkleinen (of supprimeren) van de raamopening van de verblijfsruimte staat niet in verhouding met de verandering in oppervlakte van de ruimte.

Daarenboven kan op basis van de beschikbare gegevens worden geoordeeld dat het supprimeren van de bestaande badkamer werkzaamheden zijn die de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen en/of de stabiliteit van het gebouw wijzigen. De medewerking van een architect is verplicht voor zulke handelingen. Er wordt namelijk een dragende muur gesupprimeerd. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften (te grote bouwdiepte en de impact op bezonning in de tuinzone van de aanpalenden en te weinig minimale lichtinval in de eigen verblijfsruimte) en een goede ruimtelijke ordening (onaanvaardbaar verlies van licht, lucht voor de gebruikers.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 september 2018

Verslag GOA

13 augustus 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

Bespreking van de bezwaren 

Bezwaar

Bezwaarindiener stelt zich vragen bij de maximale bouwdiepte.

De voorziene uitbreiding heeft een effect op bezonning.

Evaluatie

Kenmerkend voor de ééngezinswoningen in deze omgeving is een bouwdiepte van circa 17m op het gelijkvloers. Bijgevolg is dit de maximale bouwdiepte zoals bepaald in artikel 6 en 10 van de bouwcode.

Door dieper te bouwen wordt er geen rekening gehouden met een optimale bezonning ten aanzien van de aanpalende tuinen.

Het bezwaar is gegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018076931

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Fatiha Amajoud met als adres Kortemarkstraat 14 te 2600  Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kortemarkstraat 14 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nr. 299M3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie van een aanbouw bij een eengezinswoning

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 2/7/2004: vergunning (961#707) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
  • 8/5/2017: proces verbaal (11002_2018_6485_VPV) van vaststelling van inbreuk, werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijk omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen.

Laatst vergunde toestand

  • eengezinswoning van 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing, met op het gelijkvloers een bouwdiepte van 17m.

Bestaande toestand

  • eengezinswoning van 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing, met op het gelijkvloers een bouwdiepte van 20m70. 

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiding rechts achteraan van 3,70 m diep tot een totale bouwdiepte van 20m70, ingericht als badkamer;
  • het verwijderen van de bestaande badkamer;
  • de gevels van de nieuwe aanbouw worden grijs gecementeerd, het schrijnwerk is uit witte pvc;
  • de overkapping in golfplaten links achteraan wordt verwijderd en er wordt een nieuwe koepel geplaatst in het dak van de gelijkvloerse keuken en speelkamer;
  • de tuinconstructie achteraan in de tuin wordt afgebroken;
  • de voorgevel en de overige delen van het huis blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.