Terug

2018_CBS_07547 - Omgevingsvergunning - OMV_2018073232. Boomsesteenweg 329. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07547 - Omgevingsvergunning - OMV_2018073232. Boomsesteenweg 329. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07547 - Omgevingsvergunning - OMV_2018073232. Boomsesteenweg 329. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 juli 2018

24 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

4 juli 2018

13 juli 2018

Gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

4 juli 2018

5 juli 2018

stadsontwikkeling/ geacht vergund

4 juli 2018

9 juli 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 juli 2018

6 juli 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat interne verbouwingswerken met herindeling van o.a. het gelijkvloers appartement en de interne circulatie om de appartementen toegankelijk te maken. De terrassen aan de achtergevel worden hersteld voor drie van de vier appartementen. De voorgevel dient geregulariseerd te worden. De aanvraag betreft geen functiewijziging en is inpasbaar in de Boomsesteenweg die gekenmerkt is door woonfuncties. Volgens de bewonerskaarten woonden er tot en met 1958 vier gezinnen. Het aantal woongelegenheden wijzigt dus niet. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande slaapkamers op het gelijkvloers en de twee bovenliggende verdiepingen worden omgevormd naar overdekte terrassen. De buitenruimte op het gelijkvloers is voldoende groot om kwalitatief te zijn. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met het volume zoals voorgesteld. Er worden geen storende effecten verwacht inzake schaal en ruimtegebruik. 

Visueel-vormelijke elementen

Tegenover de laatst vergunde toestand werd de mansarde rechtgetrokken. De onderliggende bouwlagen werden uitgevoerd in een gele gevelbezetting met schrijnwerk in wit PVC. De voordeur werd gewijzigd. De arduinen plint werd behouden. De nieuwe stukken van de achtergevel worden uitgevoerd in een grijze gevelbezetting, net zoals de bestaande achtergevel. De toegepaste materialen zijn neutraal en toelaatbaar in de omgeving van de Boomsesteenweg, waar voornamelijk grijze, donkerrode en lichte kleurstellingen kenmerkend zijn. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De appartementen zijn voldoende groot en kwalitatief ingericht waardoor de woonkwaliteit verbetert. Het terugbrengen van overdekte terrassen voor de onderste drie appartementen kan positief worden geadviseerd in een stedelijke omgeving en vergroot het gebruiksgenot van de appartementen. Ook het herindelen van de verschillende toegangen van de appartementen is een verbetering inzake veiligheid en privacy.

De twee ramen in de scheidingsmuur met de rechterbuur op het gelijkvloers werden vergund in de laatst vergunde toestand. Toen waren beide gebouwen (nr. 329 en nr. 331) van dezelfde eigenaar. Omdat de kans op privacy hinder reëel is door de twee ramen in de scheidingsmuur dient dit een notariële akte te worden vastgelegd en beschreven. 

Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. voldoen aan de algemene voorschriften in het advies van Fluvius (Infrax);
  3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 september 2018

Verslag GOA

14 augustus 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018073232

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kris  Maes met als adres Nationalestraat 90 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 329 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nr. 2134H3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met vier woonentiteiten

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 15/04/1928: vergunning (1928#29038) voor gevel- en binnenveranderingen;
  • 20/07/1928: vergunning (1928#30595) voor binnenveranderingen; 
  • 10/05/1938: vergunning (18#10348) voor binnenveranderingen;
  • 28/10/1966: vergunning (18#49337) voor verbouwingswerken. 

Laatst vergunde toestand

  • gekoppelde woning samen met huis nr 331 bestaande uit 3 bouwlagen en mansarde; 
  • de voorgevel is voorzien van horizontaal geprofileerde bezetting en een mansardedak bekleed met leien;
  • volgens de vergunning van 1928:
    • bebouwing van het hoofdvolume (12,5m hoog) reikt tot 9,5m diepte;  
    • bebouwing op het gelijkvloers en op 1ste en 2de  verdieping aan de rechterzijde tot ca. 16m bouwdiepte (ca.8m bouwhoogte);
  • in 1938 werden op het gelijkvloers en de twee verdiepingen achteraan overdekte terrassen vergund met diepte van 4m vanaf de achterste bouwlijn en breedte van 3,5m vanaf de rechter perceelgrens. 

Bestaande toestand

  • de voorgevel werd gewijzigd:
    • de mansarde werd rechtgetrokken en vormt een extra bouwlaag (hoogte 13,55m); 
    • de gevel is effen bepleisterd in gele kleur met pvc schrijnwerk;
  • vanaf de achtergevel van het hoofdvolume werd op het gelijkvloers een plat dak voorzien (diepte tot 16m);
  • de overdekte terrassen werden op alle verdiepingen omgevormd naar woonruimten (slaapkamers). 

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van de voorgevelwijziging;
  • herstellen van de terrassen aan de achtergevel, zo beschikken drie van de vier appartementen over een buitenruimte;
  • interne verbouwingswerken ter verbetering van het wooncomfort;
  • het gelijkvloers appartement wordt heringedeeld;  
  • de interne circulatie wijzigt om de verschillende ruimtes binnen de appartementen toegankelijk te maken vanuit het appartement zelf en niet vanuit de gemeenschappelijke traphal. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  3. voldoen aan de algemene voorschriften in het advies van Fluvius (Infrax);
  4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.