Met collegebesluit van 16 maart 2000 (jaarnummer 3984) en het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) werden de bevoegdheden van de districten bepaald. Met het collegebesluit van 9 oktober 2002 (jaarnummer 11543) en het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) werden een aantal bevoegdheden van de districtsbesturen verder verfijnd.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) dat districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van verplicht advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te zijn.
Dit betekent het adviseren van lokale verkeers- en parkeerproblemen alle verkeersbegeleidende maatregelen (inclusief de impact op de deelmobiliteitsplannen) die een impact hebben op de verkeersleefbaarheid van het district.
Uit recente metingen van de verkeerspolitie en de stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen blijkt dat er in bijkomende straten voldaan wordt aan de vooropgestelde criteria om van een ernstig snelheidsprobleem te spreken. Op basis van de gecombineerde score van V85 en % zware overtreders, wordt volgende aangepaste prioriteitenlijst aangenomen.
LOCATIE | DISTRICT | REGIME | V85 | % ZW. OVERTREDERS | SOM | |
1 | Bosstraat | Bezali | 30 | 59 | 84,17 | 143,2 |
2 | Bist * | Ekeren | 30 | 55 | 72,25 | 127,3 |
3 | Lode Zielenslaan | Antwerpen | 30 | 51 | 62,66 | 113,7 |
4 | Jos Craeybeckxlaan | Ekeren | 30 | 50 | 62,27 | 112,3 |
5 | Valaardreef | Wilrijk | 30 | 49 | 57,41 | 106,4 |
6 | Collegelaan | Borgerhout | 30 | 48 | 54,06 | 102,1 |
7 | Hooftvunderlei | Deurne | 30 | 48 | 50,83 | 98,83 |
8 | Rietschoorvelden | Merksem | 30 | 48 | 48,7 | 96,7 |
9 | Distelhoek | Merksem | 30 | 51 | 42,21 | 93,21 |
10 | Frans Adriaenssensstraat | Merksem | 30 | 47 | 45,76 | 92,76 |
11 | Albert Einsteinlaan | Hoboken | 30 | 46 | 46,67 | 88,97 |
12 | Molenlei | Merksem | 30 | 47 | 41,97 | 88,37 |
13 | Berchemboslaan | Berchem | 30 | 46 | 42,37 | 88,1 |
14 | Saffierstraat | Berchem | 30 | 47 | 41,1 | 86,8 |
15 | Averbodestraat | Bezali | 30 | 46 | 40,8 | 86,53 |
16 | Gallifortlei * | Deurne | 30 | 46 | 40,53 | 86,19 |
17 | Emile Verhaerenlaan | Antwerpen | 30 | 46 | 40,19 | 84,96 |
18 | Adelaarstraat | Merksem | 30 | 46 | 38,96 | 84,45 |
19 | Oudeleeuwenrui | Antwerpen | 30 | 46 | 38,45 | 83,88 |
20 | Joe Englishstraat * | Borgerhout | 30 | 46 | 37,88 | 82,94 |
21 | Unitaslaan | Deurne | 30 | 46 | 36,94 | 82,36 |
22 | Terlindenhofstraat | Merksem | 30 | 45 | 37,36 | 82,29 |
23 | Laaglandlaan | Merksem | 30 | 46 | 36,29 | 81,77 |
24 | Frans Beckersstraat | Berchem | 30 | 45 | 36,77 | 81,04 |
25 | Van Notenstraat | Deurne | 30 | 45 | 36,04 | 79,21 |
26 | Berchemlei | Borgerhout | 30 | 45 | 34,21 | 79,05 |
27 | Leerhoeklaan * | Ekeren | 30 | 44 | 35,05 | 78,79 |
28 | August Scheyvaertslaan * | Ekeren | 30 | 44 | 34,79 | 78,57 |
29 | Driehoekstraat | Ekeren | 30 | 44 | 34,57 | 78,57 |
30 | Paleisstraat * | Antwerpen | 30 | 45 | 33,66 | 78,66 |
31 | Van Schoonbekestraat | Antwerpen | 30 | 45 | 32,64 | 77,64 |
32 | Heidestraat | Hoboken | 30 | 45 | 31,77 | 76,77 |
33 | Prelatenstraat | Bezali | 30 | 42 | 34,56 | 76,56 |
34 | Bikschotelaan * | Borgerhout | 30 | 44 | 31,65 | 75,65 |
35 | Gildestraat | Merksem | 30 | 44 | 31,3 | 75,3 |
36 | De Noteschelp * | Ekeren | 30 | 45 | 29,77 | 74,77 |
37 | Waterbaan | Deurne | 30 | 43 | 31,08 | 74,08 |
nieuwe zone 30 * |
In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen'. In het verleden bleek dat er nood was aan een prioritering van de aan te pakken straten in het kader van de snelheidsproblematiek om zo mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten waar de verkeersonveiligheid het grootst is.
Nadat de prioriteitenlijst die het college op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) goedkeurde, afgehandeld was, keurde het college op 9 juni 2017 (jaarnummer 5342) een nieuwe lijst goed.
Het nemen van snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen kadert in het streven van het stadsbestuur naar 'nul' verkeersslachtoffers (resolutie 124 van het bestuursakkoord 2013-2018). Het initiatief kadert ook in de versnelde uitrol van grote, aaneengesloten zones 30 in woonwijken, waarvoor het college op 12 december 2014 (jaarnummer 12674) het plan van aanpak goedkeurde.
In zitting van 19 januari 2018 (jaarnummer 497) gaf het college de opdracht aan de dienst Stadsontwikkeling, Mobiliteit, Staten Generaal Verkeersveilighied om eventuele nieuwe straten die in aanmerking komen voor de prioriteitenljist driemaandelijks ter kennisgeving aan het college en de betrokken districten voor te leggen. Op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid van 27 maart 2018 werd afgesproken om de termijn van drie maanden naar zes maanden te verlengen. Dit om naar uitvoering een stabieler zicht te krijgen op straten die er bijkomen.
Het college neemt kennis van de uitbreiding van de prioriteitenlijst met de Bist, de Leerhoeklaan, de August Scheyvaertslaan en de De Notenschelp in het district Ekeren, de Gallifortlei in het district Deurne, de Joe Englishstraat en de Bikschotelaan in het district Borgerhout en de Paleisstraat in het district Antwerpen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/MOB/SGVA | betrokken districtscolleges op de hoogte stellen |