Terug

2018_CBS_07705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - 2018061944. District Ekeren. Prinshoeveweg ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - 2018061944. District Ekeren. Prinshoeveweg ZN - Goedkeuring 2018_CBS_07705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - 2018061944. District Ekeren. Prinshoeveweg ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

9 juli 2018

13 juli 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

9 juli 2018

3 augustus 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

9 juli 2018

13 juli 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

9 juli 2018

20 juli 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 juli 2018

9 juli 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
    Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
  • Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 17C De Bist, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 15 juli 1997. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor openbare wegenis.
    Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
  • De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie
    (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid
Als aanleiding van de heraanleg van de Prinshoeveweg wordt meegegeven dat het herinrichten van het openbaar domein afgestemd is op de functie waardoor de verkeersveiligheid wordt verhoogd. Tevens wordt de verouderde riolering vervangen door een gescheiden riolering en de Donkse Beek wordt in een open bedding gelegd. De functie van een tweerichtingsstraat blijft behouden. Dit is gunstig te beoordelen.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het ontwerp voorziet in een overzichtelijke straat met een duidelijke rijbaan en parkeervakken. Er komt ruimte voor het voorzien van een bijkomende parkeerplaats en het aanplanten van enkele bomen. De verkeersveiligheid voor alle weggebruikers wordt geoptimaliseerd door de heraanleg van de verschillende kruispunten. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

Visueel-vormelijke elementen
Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat. De gekozen wegmaterialen zijn asfalt voor de rijbaan en kasseien voor de parkeervakken. De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de Prinshoeveweg.

Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie. De dienst geeft volgende beoordeling:
“De geplande werken vallen binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerend erfgoed decreet van 12 juli 2013: de perceeloppervlakte bedraagt meer dan 3000m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000m².
De archeologienota (nr. 7530) werd op 29 mei 2018 ingediend door het archeologisch bedrijf VEC en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.
De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Hieruit blijkt dat omwille van de beperkte kans op vondsten geen verder programma van maatregelen vereist is.“ 

Bodemreliëf
Er worden geen onaanvaardbare aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers. De dienst geeft volgende beoordeling:
“Er wordt gevraagd om rechte prefabkokers als overbrugging van de gracht te gebruiken. Het breder maken van het voetpad vooraan is niet nodig.
- De koker ter hoogte van nummer 147 - 143 wordt het best 6.50 zodat deze dezelfde breedte krijgt als de andere kokers.
Ter hoogte van het kruispunt met de Paardenbloemlaan wordt gevraagd de groenvakken beperkt op te schuiven tot vlak naast het zebrapad.  Dit geldt ook voor het bloemvak ter hoogte van nr. 183  aan de weegbreellaan.
Er wordt gevraagd het groenvak ter hoogte van nr. 185 diezelfde breedte te geven als de plantvakken verder in de straat.
Er wordt gevraagd om waar mogelijk het groenstroken, aan de gracht,  minimum 1 meter breed te maken om de groeikansen van de beplanting te vergroten.
Het vak recht tegenover Weegbreelaan mag niet verder dan het zebrapad aangelegd worden. Daarenboven wordt gevraagd de breedte van de toegang naar 196-194 te verminderen tot 6.50m.
Voor de verdere uitwerking en detaillering van deze zal de bouwheer contact opnemen met de dienst SW/O&U stadsontwikkeling, ontwerp en uitvoering – publieke ruimte.”
De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen. De dienst geeft volgende beoordeling:
“Deze omgevingsaanvraag betreft het volledig heraanleggen van het openbaar domein, dit van rooilijn tot rooilijn. De bestaande ingebuisde “Donkse Beek” zal worden opgebroken en in open profiel heraangelegd worden. Ook zullen er nieuwe dienstrioleringen RWA en DWA komen langs beide zijden van de beek.
Vanuit de discipline milieu, wordt er geen milieu impact verwacht t.g.v. van de beoogde handelingen. Wel dient opgemerkt te worden dat deze stedenbouwkundige handelingen onlosmakelijk verbonden zijn met het verlagen van het grondwater. Wij gaan ervanuit dat de melding voor de bronbemaling alsook de werfinstallatie overgelaten wordt aan de aannemer.”

Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. ter hoogte van Prinshoeveweg 198 een overwelving voorzien zodat er toegang kan worden verleend naar de garage;
  3. rechte prefabkokers als overbrugging van de gracht gebruiken. Het breder maken van het voetpad vooraan is niet nodig;
  4. de koker ter hoogte van nummer 147 - 143 wordt het best 6,50 meter zodat deze dezelfde breedte krijgt als de andere kokers;
  5. ter hoogte van het kruispunt met de Paardenbloemlaan de groenvakken beperkt opschuiven tot vlak naast het zebrapad. Dit geldt ook voor het bloemvak ter hoogte van nr. 183 aan de Weegbreelaan;
  6. het groenvak ter hoogte van nr. 185 diezelfde breedte geven als de plantvakken verder in de straat;
  7. waar mogelijk de groenstroken, aan de gracht, minimum 1 meter breed maken om de groeikansen van de beplanting te vergroten;
  8. het vak recht tegenover Weegbreelaan niet verder dan het zebrapad aanleggen;
  9. de breedte van de toegang naar 196-194 verminderen tot 6,50 meter;
  10. de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

27 juni 2018

Start openbaar onderzoek

16 juli 2018

Einde openbaar onderzoek

14 augustus 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

24 september 2018

Uiterste adviesdatum

16 augustus 2018

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan één openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 juli 2018

14 augustus 2018

2

0

0

1

Bespreking van de bezwaren 

Er werden binnen de termijn van het openbaar onderzoek 1 analoog en 2 digitale bezwaarschriften ingediend, die handelen over de volgende bezwaren:

  • Ontbreken overwelving: Volgens de bezwaarindiener is op het definitieve plan, bijgevoegd bij de aanvraag, geen overwelving voorzien ter hoogte van zijn oprit naar zijn vergunde garage.
    Beoordeling: Op 6 juni 1970 is een vergunning verleend voor verbouwingswerken en het bouwen van een garage voor het Prinshoeveweg 198. Het klopt dat inderdaad ter hoogte van het perceel van de bezwaarindiener geen overwelving is ingetekend. Aangezien de garage vergund is, dient er dus ook een overwelving te worden voorzien. Het plaatsen van een overwelving wordt meegenomen naar de voorwaarden. Het bezwaar is gegrond.
  • Bescherming parkeervrije stroken: De bezwaarindiener stelt voor om het wildparkeren te voorkomen verticale paaltjes te voorzien. Hierdoor worden de parkeervrije zones afgeschermd.
    Beoordeling: Het ontwerp voorziet in opritten, parkeervakken, parkeerstroken en groenstroken. De groenstroken bevinden zich praktisch allemaal achter de parkeerstroken. Dit maakt enig wildparkeren moeilijk. Tevens worden er 56 parkeerplaatsen gerealiseerd wat het wildparkeren moet voorkomen. Het bezwaar is ongegrond.
  • Plaatsing oversteekplaats: De bezwaarindiener merkt op dat het zebrapad dat de toegang tot het park aanduidt verkeerd is geplaatst. In de vergunning OMV_2017008450 is de ingang duidelijk opgetekend op plan.
    Beoordeling: Het bezwaar is correct. Echter ligt het zebrapad nu op de locatie waar in de huidige bestaande situatie een openbaar pad/ doorsteek is. Dus de locatie van de oversteekplaats is een logische plaats naar circulatie van de zwakke weggebruiker. Tevens is tegen de vergunning OMV_2017008450 beroep aangetekend. De uitvoering van deze vergunning, en de uiteindelijke realisatie van het park, is afhankelijk van de beslissing in beroep.
    De vergunning OMV_2017008450 is verleend in het kader van het RUP Hoekakker. Dit RUP is nog niet van kracht aangezien er beroep is tegen aangetekend bij de Raad van Staten op 12 juli 2018. Dus het park kan ook nog niet worden gerealiseerd aangezien er geen wettelijk kader is. Het verplaatsen van de oversteek is dus nog niet aan de orde. Het bezwaar is ongegrond.
  • Plaatsing parkeerstrook en boom: Volgens de bezwaarindiener ligt het parkeervak ter hoogte van Hoekakker en staat de boom op de verkeerde locatie. Aan de kop van Hoekakker komt nieuwe ontwikkeling. De boom en het parkeervak komen waar de geplande inrit van de ondergrondse parking van het project gepland is. Tevens wordt er ook langs daar ook de toekomstige winkel bevoorraad.
    Beoordeling: De geplande projecten in Hoekakker kunnen pas worden gerealiseerd als het RUP Hoekakker in voege treedt. Echter, zoals reeds hierboven reeds vermeld, ligt dit RUP nu bij de Raad van Staten en is het dus nog niet wettelijk van kracht. Aangezien het nog niet duidelijk is wanneer de vergunning voor het toekomstig project wordt bekomen, wordt in deze aanvraag gestreefd naar de ideale oplossing voor deze straat. Tevens als er voor een verkregen vergunning werken aan het openbaar domein (verlagen boordsteen, verplaatsen bomen, …) moeten gebeuren, gebeurt dit altijd op de kosten van de aanvrager. Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de deputatie, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

  • een openbaar onderzoek te houden;
  • advies uit te brengen;
  • het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen. 

Projectnummer :

OMV_2018061944

Gegevens van de aanvrager:

AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Prinshoeveweg ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 34 sectie E nrs. 0, 75M2 en afdeling 35 sectie F nrs. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een openbare riolering en de inrichting van het openbaar domein in de straat Prinshoeveweg

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Bestaande toestand

  • de rijweg is aangelegd in asfalt en wordt verdeeld door een middenberm;
  • aan de zijde van de oneven huisnummers ligt een voetpad in betontegels en is parkeren mogelijk half op de rijbaan, half op een verharde berm;
  • aan de zijde van de even huisnummers ligt geen voetpad en is het parkeren georganiseerd met geschilderde vakken links van de rijweg.

Inhoud van de aanvraag

  • het vervangen van de riolering door een gescheiden rioleringsstelsel;
  • de Donkse Beek (waterloop van tweede categorie) zal terug aan de oppervlakte gebracht worden:
    • tussen de Oude Landen en de Weegbreelaan wordt de waterloop aangelegd langs de even huisnummers, vanaf de Weegbreelaan richting Kruidenlaan wordt de waterloop aan de oneven zijde aangelegd;
    • ter hoogte van de inritten en toegangen naar de aangelanden worden betonnen bruggen voorzien over de waterloop;
  • er worden 27 bomen gerooid, dewelke worden gecompenseerd door heraanplanting;
  • herinrichten van het openbaar domein:
    • er wordt geen middenberm meer voorzien;
    • langs de perceelsgrenzen wordt een voetpad aangelegd in grijze betonstraatstenen met een breedte die varieert (minstens 1,60 meter);
    • waar de waterloop aan de oneven huisnummers gelegen is, wordt er tussen het voetpad en de waterloop een half verharding in grasbetontegels voorzien die dienst doet als brandweg;
    • er wordt minstens langs één zijde van de rijweg een parkeerstrook in kasseien voorzien, in het centrale deel van het project langs weerszijden;
    • de rijweg wordt aangelegd in asfalt met een breedte van 5,35 meter bij eenzijdig parkeren en met een breedte van 5,50 meter bij tweezijdig parkeren
    • in het centrale deel wordt de rijweg breder tot 6,00 meter om het kruisen van de bussen veilig toe te laten;
    • de kruispunten worden verhoogd aangelegd in antraciet betonstraatstenen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V

Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.