Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Caroline Bastiaens, schepen;
Ludo Van Campenhout, schepen;
Claude Marinower, schepen;
Marc Van Peel, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Serge Muyters, korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10174 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Aakstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Aakstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Goedkeuring
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- alle signalisatie werd bij het verkavelen en bouwen van de appartementen verwijderd;
- haakse parkeervakken werden aangebracht, tegenover het gebouw van het bedrijf ATF.
Er werden bij de aanleg van de straat parkeerzones voorzien, waardoor de parkeerbalans toeneemt met 14 parkeerplaatsen.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende reglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.
Aanleiding en context
De Aakstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 17 december 2007 (jaarnummer 2806);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Zandvliet".
In de Aakstraat werden appartementen gebouwd. Hiervoor werd de vroegere toegangsweg voor het bedrijf ATF verplaatst. De signalisatie die destijds aanwezig was, werd weggenomen en mag geschrapt worden uit het aanvullend reglement.
Algemene financiƫle opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Districtsraad, advies van 22 oktober 2018 (jaarnummer 56)
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Aakstraat in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2007 (jaarnummer 2806).
Artikel 2
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.