Terug

2018_CBS_10072 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. District Merksem. Stadsgrond Oudebareellei zn. Recht van doorgang voor nooduitgang horecapand. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10072 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. District Merksem. Stadsgrond Oudebareellei zn. Recht van doorgang voor nooduitgang horecapand. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2018_CBS_10072 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. District Merksem. Stadsgrond Oudebareellei zn. Recht van doorgang voor nooduitgang horecapand. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Argumentatie

Conform de voornoemde beslissing van 6 juli 2018 wordt elk nieuw recht geregeld door een overeenkomst met de stad Antwerpen, waarvoor de volgende clausules van toepassing zijn:

  •  termijn: 
    • Om de mogelijke herbestemming van stedelijk bedrijfsvastgoed niet eeuwig te belasten, wordt  - in de gevallen waar dat mogelijk is - een overeenkomst gesloten voor negen jaar met mogelijkheid tot verlenging onder dezelfde voorwaarden;
    • Wanneer het recht in onbruik raakt of eindigt, herstelt de gebruiker het goed terug in oorspronkelijke staat of in overleg met de stad Antwerpen in een goede staat.
  • vergoeding: 
    • Er wordt geen jaarlijks weerkerende vergoeding aangerekend voor het recht;
    • Een eenmalige vergoeding van 100,00 euro wordt aangerekend voor het voordeel dat de begunstigde verkrijgt. 

Op basis van deze collegebeslissing heeft de bedrijfseenheid Vastgoed voor voorliggend dossier een overeenkomst opgemaakt, waarvan de belangrijkste voorwaarden zijn:

  • voorwerp: gebruik van een uitgang uitkomend op private stadsgrond met publiek karakter; 
  • bestemming: verplichte nooduitgang voor horecapand uitkomend op stadsgrond waarop eveneens het horecaterras gelegen is;
  • vergoeding: eenmalige aanrekening van 100,00 euro; 
  • duur: negen jaar, ingaand op 1 december 2018 en eindigend op 30 november 2027, met de mogelijkheid tot een nieuwe verlenging, onder dezelfde voorwaarden. Beide partijen hebben de mogelijkheid om het recht op te zeggen met een opzegtermijn van twaalf maanden;
  • vergunningen: terrasvergunning;
  • overdracht recht: het recht kan pas worden overgedragen, mits toelating van de stad Antwerpen;
  • einde overeenkomst: de deur wordt verwijderd en de eigendom in oorspronkelijke staat hersteld.

Juridische grond

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Aanleiding en context

Stedelijk bedrijfsvastgoed

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Recht van doorgang voor nooduitgang horecazaak

AG VESPA sloot op 26 april 2010 een overeenkomst af voor een recht van doorgang met de bvba Feestzaal De Deken, uitbater van het horecapand, gelegen aan de Oudebareellei 1 te 2170 Merksem, voor een nooduitgang uitkomend op stadsgrond.

Het college nam op 9 maart 2018 (jaarnummer 02168) kennis van de overdracht van de handelszaak, gelegen aan de Oudebareellei 1 te 2170 Merksem en bekrachtigde de overdracht van de overeenkomst voor een horecaterras van de overdrager, de bvba Feestzaal De Deken, aan de overnemer de bvba HA & VE, vanaf 1 augustus 2017.  Het college nam eveneens kennis van de overdracht van het recht van doorgang aan de nieuwe eigenaar en bekrachtigde de stopzetting van de facturatie aan de bvba Feestzaal, vanaf 1 augustus 2017. De regeling voor de overdracht van de overeenkomst en de aanrekening ervan konden pas formeel worden geregeld, na de beslissing over de procedure van de kleine vergoedingen voor erfdienstbaarheden.

In zitting van 12 mei 2017 (jaarnummer 4395) besliste het college de aanrekening van vergoedingen van minder dan 250,00 euro per jaar in het kader van erfdienstbaarheden te hervormen in functie van een meer billijke en efficiënte dossierbehandeling. Het college gaf opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsbeheer om te onderzoeken hoe het niet aanrekenen van deze vergoedingen kan gebeuren zonder impact op de rechten van de stad Antwerpen.

In zitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 06274) keurde het college het plan van aanpak goed in verband met zakelijke en persoonlijke rechten op stedelijk bedrijfsvastgoed, waarvan de jaarlijkse vergoeding op minder dan 250,00 euro komt.  Het plan van aanpak vangt aan op 15 juli 2018.

Het mangementteam adviseerde op 17 oktober 2018 (jaarnummer 00407) gunstig om ter goedkeuring voor te leggen aan het college: de overeenkomst voor een recht van doorgang voor een nooduitgang uitkomende op stadsgrond, aan de achterzijde van het horecapand, gelegen aan de Oudebareellei 1 te 2170 Merksem. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor de overeenkomst van recht van doorgang wordt een éénmalige vergoeding aangerekend van 100,00 euro aan de de bvba HA & VE (ondernemingsnummer  0875 742 922), Oudebareellei 1 te 2170  Merksem.

Vanaf 1 januari 2016 worden de facturen voor de verhuringen/concessies van de dienst Stadsbeheer/Contractbeheer rechtstreeks vanuit Planon gegenereerd naar SAP.  Er kunnen dus geen ordernummers worden meegedeeld.

Adviezen

District Merksem Gunstig advies

Het district Merksem geeft gunstig advies, mits bekomen van een vergunning zodat alles correct administratief geregeld is.

Stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering publieke ruimte Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de overeenkomst, opgenomen in bijlage aan huidig besluit, goed voor een recht van doorgang voor een nooduitgang, uitkomende op stadsgrond, aan de achterzijde van het horecapand, gelegen aan de Oudebareellei 1 te 2170 Merksem. 

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten zoals volgt:

omschrijving bedrag boekingsadres bestelbon
 Voor de overeenkomst van recht van doorgang wordt een éénmalige vergoeding aangerekend aan de bvba HA & VE (ondernemingsnummer  0875 742 922), Oudebareellei 1 te 2170  Merksem 100,00 euro   budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1800 
 zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen